Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels OCH Bootcamp - installationsordning?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-03-02 07:31

Jag vill installera bägge. Har köpt en MacBook Pro med alla firmwareupdateringar installerade. Har bränt CD med drivrutiner. Har köpt en låda med Parallells. Nu:

1) Jag vill köra Parallells i den senaste smidiga versionen - där det är drag-and-drop tvärs över XP + OS X. Eventuellt måste man uppdatera eller ladda hem en beta av Parallells då, eller?

2) Vilken ordning skall jag installera saker i?

Tacksam för snabbt svar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 09:50

1. Jag tror att det är betaversionen som gäller. Ett krux är förstås att Parallels hemsida verkar överbelastad av och till. Nedladdningen brukar inte gå så där jättebra alla gånger.

2. Har nu tagit bort BootCamp från min dator men jag tror inte att det ska ha någon betydelse såvida du explicit inte vill utynttja Bootcamp partitionen för Parallel också.

Du lär ju vilja köra Parallels via Boot Camp-partitionen. För att göra detta så installerar du först Boot Camp och Windows. Efter detta så hämtar du nyaste versionen av Parallels (stabil version släppt) som finns här.

I Parallels så gör du en VM som startar från Boot Camp och sedan installerar du bara Parallel-tools (finns i menyraden).

Gör du på detta sätt så kör du alltså samma installation i Boot Camp och Parallels. Kan säga att det fungerar ypperligt här.

//Hans-Filip

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-03-02 12:20

Tack Hans-Filip - precis så vill jag att det skall fungera...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-02 12:25

Jag kan ju tillägga att det inte verkar fungera för mig att använda Boot Camp-versionen i Parallels. Jag får inte välja att importera min Boot Camp-installation när jag skapar ny virtuell maskin, grått alternativ som inte går att välja, helt enkelt.

Jag har senaste beta-versionen och har haft Boot Camp-versionen installerad sedan långt tidigare, måhända har jag även lite gammal firmware... kanske det som är orsaken?

Ursprungligen av Timber:

Jag kan ju tillägga att det inte verkar fungera för mig att använda Boot Camp-versionen i Parallels. Jag får inte välja att importera min Boot Camp-installation när jag skapar ny virtuell maskin, grått alternativ som inte går att välja, helt enkelt.

Jag har senaste beta-versionen och har haft Boot Camp-versionen installerad sedan långt tidigare, måhända har jag även lite gammal firmware... kanske det som är orsaken?

Om du använde den första betan där Boot Camp gick att använda genom Parallels så har du en gammal version av Parallel tools installerat, har du avinstallerat denna (genom Boot Camp)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-02 13:22
Ursprungligen av hansfilipelo:

Om du använde den första betan där Boot Camp gick att använda genom Parallels så har du en gammal version av Parallel tools installerat, har du avinstallerat denna (genom Boot Camp)?

Jag har aldrig ens fått in Boot Camp-versionen i Parallels. Så ingen Parallel tools finns installerad i det...

Ursprungligen av Timber:

Jag har aldrig ens fått in Boot Camp-versionen i Parallels. Så ingen Parallel tools finns installerad i det...

I den första betan så installerade man Parallel tools direkt i Windows, det var bara det jag undrde.

Det är inte möjligt att du har fått tag i någon av de tidigare betorna som inte kan starta från Boot Camp om partitionen är formaterad i FAT32 utan endast i NTFS? Testa att ladda hem senaste versionen från parallels.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-02 13:38
Ursprungligen av hansfilipelo:

I den första betan så installerade man Parallel tools direkt i Windows, det var bara det jag undrde.

Det är inte möjligt att du har fått tag i någon av de tidigare betorna som inte kan starta från Boot Camp om partitionen är formaterad i FAT32 utan endast i NTFS? Testa att ladda hem senaste versionen från parallels.

Jag har som sagt var senaste betan... laddade ner den under veckan.

Det är väl en "skarp" version som gäller för Parallels Desktop? Build 3186 ska du ha.

Ursprungligen av hummel:

Det är väl en "skarp" version som gäller för Parallels Desktop? Build 3186 ska du ha.

Detta stämmer men även betan ska klara av det han eftersöker så vad lösningen på problemet är, det vet inte jag.

Lycka till i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-06 01:01

Jag sitter i samma båt!!
Det beror väl på att BootCamp inte stöder VISTA 100%,, jag menar att man kan installera VISTA i bootcamp men det finns inte som ett alternativ,, väl.. Om man gör en custom install i paralells och väljer VISTA så är "Use Boot Camp" fältet grått och går ej att markera, om man istället väljer XP vi custom install så kan man markera "Use Boot Camp" men det funkar inte eftersom man har Vista på den partionen..

Är det så att det inte funkar ännu?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-06 06:58
Ursprungligen av Fredric:

Jag sitter i samma båt!!
Det beror väl på att BootCamp inte stöder VISTA 100%,, jag menar att man kan installera VISTA i bootcamp men det finns inte som ett alternativ,, väl.. Om man gör en custom install i paralells och väljer VISTA så är "Use Boot Camp" fältet grått och går ej att markera, om man istället väljer XP vi custom install så kan man markera "Use Boot Camp" men det funkar inte eftersom man har Vista på den partionen..

Är det så att det inte funkar ännu?

När jag provat lite så stämmer det du säger... jag kan välja "Use Boot Camp" om jag väljer Win XP, men det går inte att starta eftersom jag uppgraderat till Vista.

Om det går segt att ladda hem från Parallels egna sidan, så läggs även senaste versionerna av beta ut på Macupdate och Versiontracker.

Ett litet tips.

Den finns att hämta på www.pwi.se under demo också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-04 21:26

Jag skulle vilja följa upp här.

Har lite av samma problem.

Jag väljer Custom installation, sen Os Type: Windows och OS Version: Windows XP:, sen ställer man inte RAM, sen kan jag välja "Use Boot Camp" men det funkar inte. Får ett felmeddelande som lyder:
Parallels Desktop cannot find necessary drivers to configure your Boot Camp partition. Please refer to Help> Parallels Desktop Help> Using Boot Camp Windows XP Installation for troubleshooting.

Nån som vet något vettigt att göra i detta läge?

Jag har installerat Bootcamp och windows. Installerade visserligen parallels innan dess men det borde ju kvitta när jag installerat det eller?

Edit: Det sista jag behöver göra är att skriva in mitt lösenord men jag behöver göra det 2 gånger direkt efter varandra är det normalt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 23:23

Men nya bootcamp "Den som kom i veckan stöder iaf Vista nu,, så det borde gå.. Dock så kanske man måste göra om det från början för att få det att funka,, har inte hunnit testa ännu.

1
Bevaka tråden