Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika skärmar i iMac-datorerna? (Min är lila...)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-02 09:23

Hej!

Jag har nu fått min nya iMac eftersom det var en del strul med den andra. Det första jag märkte var att det antagligen sitter en annan skärm i denna. Den andra skärmen kunde jag titta på från i stort sett vilket håll som helst. Visst ljusstyrkan blev väl något svagare ju mer extremt jag tittade. På den nya datorn så blir skärmen lila när jag börjar kolla snett uppifrån åt något håll. Detta främst i nederkant, men även över resten av skärmen. Däremot känns den nya skärmen skarpare än den gamla.

Tyvärr har dock denna iMac förutom det susande ljudet, även något surrande från fläktmotorn, något jag hade hoppats att slippa men jaja...

Nåväl, det med skärmen: Sätter Apple i olika skärmar i sina datorer? =P

/Fredrik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-02 16:33

Apple handlar skärmar det är billigast.
Och det är inga värsting skärmar snarare budget skärmar.

I dom gammla powerbookarna använde dom Samsung o LG skärmar.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Apple handlar skärmar det är billigast.
Och det är inga värsting skärmar snarare budget skärmar.

I dom gammla powerbookarna använde dom Samsung o LG skärmar.

B.D

Kanske inte så konstigt eftersom Samsung och LG tillverkar de flesta skärmarna på marknaden....

De växlar inte panelleverantör inom en modellserie, eftersom det normalt sett inte går att hitta en panel från tillverkare A med exakt samma utformning som en från tillverkare B. Apple, och alla andra datortillverkare, bestämmer sig för en paneltyp och kör sedan med den tills det är dags att göra någon större omarbetning av hela chassikonstruktionen. Det som kan hända är snarare att den valda tillverkaren släpper uppdaterade versioner av samma panel, som kan fasas in i produktionen utan att konstruktionen behöver ändras.

  • Medlem
  • 2007-03-06 01:25

Jag hävdar att det är en *enorm* försämring mot den förra iMacen jag hade. Kollar man på en svart bild och bara flytta huvudet lite upp/ner eller höger/vänster så övergår det svarta till en rosa-lila färg. Så var det bara inte på den andra. Att sedan se det som en "uppgradering" känns lite underligt. Det *enda* som är bättre skärmmässigt är att vitt tidigare var svagt gult, men som nu är mer neutralt. Det är väl inte detta som är "pink of death" som jag läste om någonstans?

Ska man skicka tillbaka den här med tro? Inte klokt ju.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Ska man skicka tillbaka den här med tro? Inte klokt ju.

/Fredrik

Har du försökt att kalibrera den?

  • Medlem
  • 2007-03-06 01:48

Tja...alltså, jag får en känsla av att det är ehum, hur fasen ska jag förklara det.. "bakgrunden", som när den blir belyst och ska visa svart istället, i vissa vinklar (behöver inte vara några märkvärdiga vinklar) visar en rosa/lila bild istället. Den förra datorn visade en nästan exakt bild hur jag än flyttade mig från monitorn och tittade i alla möjliga vinklar.

För er som har följt mig och mina datorers öden, förstår säkert att jag har fått nog flera gånger om. iBooks som har bytts vid 3-4 tillfällen, Mac Mini som krånglade md DVI-utgången, och nu är jag på min tredje, yepp - TREDJE iMac. Den första hade en skada på foten och repor på plasten, den andra hade ett grymt irriterande surr från nätdelen + diverse andra problem. Den här senaste har: En lila j***a skärm i mörka partier. Lägg därtill allt jäkla meck med Apple, alla telefonsamtal, alla mail mm.

Jag är faktiskt riktigt, riktigt ledsen över Apples usla kvalitet och funderar på att lämna igen den här med, men orkar man? Känns som att jag kan sitta med en skit-PC för 5 papp, och som inte har sådana här problem. Jag vill ju köra mac just för att de ska fungera bättre (även om bara min TiBook var den som funkat bäst).

Fråga 1: Ska skärmen vara lila? Har skärmarna "nedgraderats" på något vis?
Fråga 2: Hur länge ska man vara naiv nog att fortsätta köpa hårdvara från Apple?

Det här är ju löjligt. Jag som jobbar så mkt med bilder osv... =(

Natti!

/Fredrik

Ps. Jag tar åt mig om kalibreringen, men jag tror att det här har med hårdvaran, skärmen, att göra. =P
Ds.

  • Medlem
  • 2007-03-09 00:50
Ursprungligen av Nifo:

jag tror att det här har med hårdvaran - - - att göra

...det tror jag också - alla dina macar brukar ju krångla.

  • Medlem
  • 2007-03-06 08:36

Det här en sådan sak som gjort mig orolig inför valet av iMac. För mig är också skärmen superviktig och jag ar hört rätt gott om displayen på 20- och 24-tummarna så jag trodde inte det var något problem. Om det är så att de skiftar paneltyper så är ju risken större att få en dålig panel om man köper en 20-tums iMac eftersom utbudet av paneler i den storleken är större medan det ännu inte finns lika många 24-tums paneler. Baserar på vad en som kan det här mer än jag skrev på fotosidan.se så är de flesta 24-tums paneler bra paneler. Om din skärm INTE är felaktig utan bara utrryck för att Apple stoppar in dåliga paneler i sina 20-tummare så känner jag mig tvingad att överge 20-tummaren som ett alternativ och istäler sikta på 24-tummaren ELLER vara kvar i PC-träsket där jag kan ha kontroll över vilken panel/skärm jag vill ha.

  • Medlem
  • 2007-03-09 00:42

Jag kollar nu igen i totalt mörker på en mörk film. Jag ser bannemig lila skimmer även om jag sitter *rakt framifrån* skärmen. Rör jag bara lite på huvudet åt något håll i en annan vinkel så är det inte roligt kan jag säga.

Är det fler än jag som har fått den här typen av skärm, och vet någon om den är bättre på något annat vis? Som sagt, den förra skärmen var så gott som exakt lika svart hur jag än tittade på den. Inte en tendens till någon konstig färskiftning heller...

/Fredrik (som ändå är rätt glad då den nya AirPort fixen släppts)

  • Medlem
  • 2007-03-09 01:01

Japp, det har liksom blivit..."standard". Shit, nu beställer Fredrik en dator från oss igen, bäst vi rotar fram några tidiga testexemplar... =P Nej, seriöst så är jag rätt pissed.

/Fredrik - Som undrar vad han gjort för ont?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-09 13:01

Hej Fredrik, din gamle klasskompis här!
Jag rekommenderar att du byter ut datorn/skärmen tills du får en du är nöjd med. Jag hade massor med problem med min första iMac G5. Jag bytte ut skärmen flera gånger.. osv.. osv.. till slut jag fick jag en ny iMac core duo istället (läs hela historien här: http://www.99.se/allt-om-mac/95036-apple-kvalitet-ett-skaemt.html).

Gnäll tills du blir nöjd!

/tobias

  • Medlem
  • 2007-03-09 13:13

Ja, jag får väl göra det, Tobias. Men allvarligt talat så förstår jag mig inte på Apples så kallade kvalitet längre. Du har säkert även läst mina andra problem med iBooken och Minin. Det här är ju katastrof! Vet ledningen för Apple om hur dåligt produkterna fungerar tro?

Jag fattar inte hur den här skärmen nu kan vara LILA i vissa vinklar, när den andre så super ut från alla håll och kanter. Som vanligt är det svårt att hitta fler som har samma problem, tyvärr.

Ha det bra och tack för din feedback!

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-09 13:18

lider med dig, vill inte salta såren, men har aldrig haft problem med en Mac efter ett 10 tal? - bara ett dfekt minne en gång. Har haft 2 iMac - bägge funkar bra, jag tycker att du ska ringa in och förklara att du vill prata med någon så högt upp som möjligt förklara alla dina ärenden som du har haft - och be om att få bli särbehandlad - eftersom du gärna använder Apple som leverantör, men nog är nog - och du ill att dom går igenom datorn innan den skickas ut till dig.

Så skulle jag gjort i alla fall.

/Tangen

1
Bevaka tråden