Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

32- eller 64-bit Windows?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-04 15:49

Hej.

Har en iMac 24" core 2 duo. Vad är o föredra till att köra windows via parallels. 32 bitars eller 64 Bitars? är inte intresserad av Vista...

Sen hörde man ju lite saker om att vissa saker inte skulle fungera på en 64 bitars version när det först kom. Men det var kanske bara löst snack.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-04 16:59

En hel del saker fungera inte bra på 64bitars-versionerna.
Först och främst drivrutiner. Så fungerar parallels bra med det ens?

Windows har inte lyxen att hantera fat-binarys som OS X har. Så det krävs nykompilerade program för att starta i 64bitars läge.

Men till saken, det finns ingen poäng att använda 64bitars-system såvida du inte tänker köra över 4GB RAM eller något väldigt matematiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-04 17:56

Ok tack så mycket då.

Det går alltså bra att köra vanliga 32-bitars-Vista på Mac Pro också?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-04 20:26
Ursprungligen av Johan S:

Det går alltså bra att köra vanliga 32-bitars-Vista på Mac Pro också?

Det antar jag, det är en processor som fungerar i både 32 och 64-bitars läge så. Och genom parallels är det väl vad parallels tar emot som bestämmer.

Tänke mer på om man installerar "skarpt" utan parallels.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-05 21:45

64 bitar Windows XP (Antar att det är de du menar!) är långt ifrån lika kompatibelt som 32 bitars.
Sedan tar 64 bitars mer minne också eftersom den använder 64 bitars adressering, så du bör ha minst 2 Gig ram i din dator för att i överhuvudtaget tänka på 64 bitars (ska du köra 64 bitars vista bör du ha 4 gig).

Jag skulle köra 32 bitars om jag inte tänkte använda datorn till någont seriöst beräknande (CAD, 3D osv)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-06 16:51

Ok. Tack för alla svaren. Har kört in 32 bitars.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-06 18:53

Vista Premium: 32 eller 64-bitars på MacBook Pro?

Ställer frågan igen då senaste tråden om detta fokuserade på XP och inte Vista: Vilket är att föredra, 32 eller 64-bitars-versionen av Windows Vista Premium OEM?

Jag har köpt ett 64-bitars och trodde jag tänkt på allt, men döm om min förargelse då jag läser i BootCamp-installationsanvisningarna från apple.se som säger att 32-bitars Windows alltid ska användas framför 64-bitars-versionerna.

Finns det någon som installerat Svensk Windows Vista Home Premium OEM 64-bitars, och i så fall, vad är era erfarenheter från det? Är 32-bitars alltid bättre på alla sätt? Om så är fallet måste jag köpa en ny skiva... 1000 spänn åt helvete...

64bitars XP vill inte installera apples drivrutiner... typiskt, vad har Apple emot XP64?
Betade mig manuellt igenom de som funkade, men ett par funkade inte.
Har någon XP64 installerat? Hur funkar det utan kompletta drivare?

Gaah, har precis försökt installera mitt nya 64bit OEM W_XP genom Parallells (express install) - gick ej... Ngn som har ngt tips!?

1
Bevaka tråden