Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förstora allt i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Vet någon här om man kan förstora allt (menyer, text, ikoner) på något sätt i Mac OS X? Då menar jag inte att bara sätta en lägre upplösning utan verkligen göra förstoringar av det man behöver. Jag har nämligen en mor som ser dåligt och då tänkte jag att man kanske kan köpa en stor skärm och sen förstora det som behövs. Jag upplever att de hjälpmedel som finns inbyggda inte är tillräckligt smidiga.

Nå, vad tror ni, o Mac-orakel?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-03-05 16:14

Detta är vad jag känner till. Kanske är det mer hon behöver?
Systeminställningar > (System) Hjälpmedel > Zoom

Testat ctrl+scroll?

Ja, jo, jag har testat hjälpmedlen och ctrl+scroll, men det jag är ute efter är att göra allt lite större, överallt. Tror att det skulle hjälpa mer att förstora allt globalt istället för att hatta runt med lokala zoomningar. Ingen som vet hur man gör det?

Skulle inte rekommendera det, men ett alternativ är att aktivera det experimentella stödet för att skala upp GUI:et som finns i Tiger. Kan göras med exempelvis TinkerTool.

På vilket sätt skulle lägre upplösning inte hjälpa? Jag förmodar att hon inte bryr sig om hur snyggt det är, iaf gör inte min kära mor det. En rejäl CRT går att få för en spottstyver idag, om inte gratis. På TFT så blir det ju lätt lite suddigt om man kör i "fel" upplösning.

TFT är det enda som får plats och det blir ju lite suddigt som du säger.

Inställningar / Innehåll / Visningsalternativ i Finder kör en på mitt jobb med. Allt blir jättestort

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Inställningar / Innehåll / Visningsalternativ i Finder kör en på mitt jobb med. Allt blir jättestort

Mjo, men det är ju bara Finder-ikonerna.

Det finns väl egentligen bara två sätt att få absolut allting större:

1) Skala upp GUI:et, som Hagelin nämnde. Funkar troligen inte så bra ännu.

2) Kör lägre upplösning. Detta borde väl fungera perfekt även med platt skärm om den fysiska upplösningen är en multipel av den man vill köra? D.v.s. köp en 1600x1200-skärm och kör den i 800x600. Då blir ju varje pixel 4 fysiska pixlar, vilket borde vara skarpt och fint (och jättestort).

1
Bevaka tråden