Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 gånger växtvärk

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har inte för avsikt att på något sätt prata illa om 99mac eller att trampa någon på tårna, men det finns stunder då jag tycker att 99mac har fåt växtvärk. Samtidigt som jag gläds åt Apples framgångar så känns det som att den goa retoriken har börjat försvinna från detta forum. Känner man så ja då är det kanske dags att gå vidare och försöka hitta ett mindre och mer personligt forum. Fast då uppstår det lite problem, var finns dom? En del säger att MacWorld känns ganska OK, fast jag tvivlar. Sedan finns ju Macnytt men där förefaller utvecklingsarbetet ha stannat av ganska rejält, har iof en stor förståelsee för detta. Ett tag fanns det en annan site som var ganska lovande, har glömt namnet men skulle gärna försöka hitta den igen... dom hade grundfärgen på sidorna i vinrött och kanske hette dom hardmaccafe - så om du har några bra tips om mindre macsiter så berätta gärna detta.

Som synes är jag inte till övers förtjust i sammanslagningen, det är som med storstäder - ju fler människor desto större blir anonymiteten. Skulle även lite elakt kunna jämföras med att ju fler råttor som matas detso större är chansen att allt självdör. Kanske det skulle vara värt att löpa linan ut och att 99mac får bli en konkurent till Svenska Macworlds tidning.

CU - Olle

  • Oregistrerad
  • 2007-03-05 17:40

Kan inte mer än hålla med. Vet ej vad för sida det är du letar efter, men jag tycker att svenska MacWorld blivit allt bättre och bättre i och med att denna sida blivit sämre och sämre.

Japp, MacWorld har ryckt upp sig. Och det var ju på tiden med tanke på IDGs budget som knappast går att jämföra med vår. Vi gör så gott vi kan. Sammanslagningen genomfördes helt enkelt för att en site är enklare att sköta än tre. Ni som inte är helt nöjda, kan ni fundera ut lite förbättringsförslag istället. Olle, hur vänder vi det hela till något positivt?

Vissa communities har sub-communities, öppna eller slutna grupper, där man kan gå med och diskutera saker i mer familjära forum... kan det vara något?

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Ni som inte är helt nöjda, kan ni fundera ut lite förbättringsförslag istället.

Vissa communities har sub-communities, öppna eller slutna grupper, där man kan gå med och diskutera saker i mer familjära forum... kan det vara något?

Jag har själv känt av samma sak, och jag har inte hängt här särskilt länge jämfört med "gamlingarna" (missförstå mig rätt).

Något som jag tror hade varit bra för sajten är att återuppliva wiki'n. Ett forum är inte den bästa formen för en så kallad faktabank, som jag har förstått att 99mac försöker vara. Ett diskussionsforum är gjort för diskussion, inte för att söka efter fakta. Nyheter inskickade utav användarna (eller varför inte krönikor?), som _inte_ visas som en forumtråd hade varit en annan idé. Just att det inte ska visas som en forumtråd tror jag gör stor skillnad för lusten att skriva, det känns mera "på riktigt".

Öppna/slutna grupper, vad skulle det göra för skillnad om enda skillnaden är att man får tillgång till fler forum?

Ursprungligen av Martin Belak:

Vi gör så gott vi kan. Sammanslagningen genomfördes helt enkelt för att en site är enklare att sköta än tre. Ni som inte är helt nöjda, kan ni fundera ut lite förbättringsförslag istället. Olle, hur vänder vi det hela till något positivt?

Jodå jag tror att ni gör ett jättejobb och vill inte klandra er på något sätt, det är bara det att när skaran växer så blir den samtidigt lite utslätad, det följer liksom med problematiken. Jag hade hellre sett att musik & ipod forumena hade sålts eller lagts ned. OM jag skulle föreslå förbättringar så skulle sådana kunna vara att man gjorde grupper där man frivilligt valde att lägga sin tillhörighet, en sorts rekomendationer där man värvade varandra - minst sagt lite flummig så det tål nog att utvecklas en hel del.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-06 16:25
Ursprungligen av Martin Belak:

Ni som inte är helt nöjda, kan ni fundera ut lite förbättringsförslag istället.
/M

Mitt förslag är att ni tar er tid att ha en dialog med de användare som drabbats av sammanslagningen och blivit av med historik, inlägg, PM, inställningar etc. då de felaktigt påförts ipod.se-konton (som de heller aldrig bett om att få från första början)

http://www.99.se/feedback/208717-problem-med-felaktigt-antal-inlaegg-i-profiler-9.html

Förvånande dåligt skött av ett adminteam som alltid varit mkt proffsigt så länge jag varit med på 99mac.

//mattan

Sorry för OT men tystnaden är total i rätt tråd...

Ursprungligen av mattan:

Mitt förslag är att ni tar er tid att ha en dialog med de användare som drabbats av sammanslagningen och blivit av med historik, inlägg, PM, inställningar etc. då de felaktigt påförts ipod.se-konton (som de heller aldrig bett om att få från första början)

http://www.99.se/feedback/208717-problem-med-felaktigt-antal-inlaegg-i-profiler-9.html

Förvånande dåligt skött av ett adminteam som alltid varit mkt proffsigt så länge jag varit med på 99mac.

//mattan

Sorry för OT men tystnaden är total i rätt tråd...

Helt rätt Mattan. Har gett en kort statusrapport i den aktuella tråden.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-05 17:58

Visst är det ett lite hårdare klimat här nu?

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2007-03-05 18:17

Hela 99.se har spårat ut... det känns inte alls lika trevligt här längre som när jag gick med.
Jag vill avsluta mitt konto här, men jag vet inte hur man gör. Jag har PMat men inte fått något svar... så... hur gör jag för att slippa vara medlem här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-05 18:27

Vad spelar det för roll om du har ett konto här eller inte? Det är väl bara att sluta surfa hit? Vill inte låta hård eller så .. men fattar inte vitsen bara. Tycker själv att 99.se inte är nån höjdare .. inte samma grej .. av nån anledning

  • Medlem
  • 2007-03-05 21:53

Jag måste hålla med Olle@mac, om man bortser nedläggningen av iPod forumet. För längesedan (OK, kanske inte mer än ett år men ändå, det känns längesen) när vi hade nyhetsstartsidan med bilder/tester på iPod.se, då var det som bäst. När man kom in på sidan läste och kommenterade man några nyheter och gick sedan vidare till forumet. Nu känner jag inte lika stort sug att surfa hit längre. Så jag förespråkar för att vi ska ta tillbaka startsidan, vet inte om det behövs tre separata, det spelar inte så stor roll.

Startsidan jobbar vi på, 99.se-sidan är ingen höjdare som den är nu, rätt intetsägande faktiskt. Men som sagt, vi jobbar på att få fram en grym förstasida. För övrigt är vi öppna för förslag i vilken riktigt siten ska utvecklas. 99.se finns för medlemmarnas skull, så all hjälp från varje enskild medlem är välkommen.

/M

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-05 22:22

Hur hade ni tänkt att förstasidan ska se ut? Har ni möjlighet att fixa en liten tabell som uppdaterar och visar dom nyaste inläggen a lá Digg.com? Det hade varit lysande att slippa trycka på *refresh* halva dan. Rätt fräscht här inne redan..

  • Medlem
  • 2007-03-05 22:29

instämmer med olle, det hela blir inte bättre av att ens konto aldrig blir tillfixat...

  • Oregistrerad
  • 2007-03-05 22:52

Och nu verkar 99.se ha fått virus, eller så är det jag som har fått det i safari. Vissa ord är gröna och understrukna, och när jag drar muspekaren över dem som poppar det upp en billig ruta om vart jag kan köpa ex en hårddisk billigt... så djävla irriterande... hur får man bort det?

Ursprungligen av Scumpi:

Och nu verkar 99.se ha fått virus, eller så är det jag som har fått det i safari. Vissa ord är gröna och understrukna, och när jag drar muspekaren över dem som poppar det upp en billig ruta om vart jag kan köpa ex en hårddisk billigt... så djävla irriterande... hur får man bort det?

Genom att logga in.

/M

  • Oregistrerad
  • 2007-03-05 23:02

Fy fan vad lamt... det var det lamaste skit jag någonsin varit med om... fy fan vad jävla sjukt! Så fruktansvärt patetiskt!

Ursprungligen av Scumpi:

Fy fan vad lamt... det var det lamaste skit jag någonsin varit med om... fy fan vad jävla sjukt! Så fruktansvärt patetiskt!

I en annan tråd skrev du att du var mycket angelägen om att bli borttagen som medlem. Den stora frågan är varför du fortsätter skriva inlägg och vem som egentligen är patetisk.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-05 23:58
Ursprungligen av Kristofer G:

I en annan tråd skrev du att du var mycket angelägen om att bli borttagen som medlem. Den stora frågan är varför du fortsätter skriva inlägg och vem som egentligen är patetisk.

Touché

Yes!!

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-03-06 10:12
Ursprungligen av Kristofer G:

I en annan tråd skrev du att du var mycket angelägen om att bli borttagen som medlem. Den stora frågan är varför du fortsätter skriva inlägg och vem som egentligen är patetisk.

Det där tycker jag är hårda ord för att komma från någon som är seniormoderator och får anses vara en representant för 99an. Känns ju väldigt konstruktivt, eller?

i övrigt så kan jag hålla med om olles kritik. Men jag vet inte vad jag skall göra, det blir så här i omgångar, jag har för mig att det vara samma tongångar när det bruna skinnet försvann första gången för några år sedan.

Det kanske blir bättre vem vet, men jag har märkt att jag engagerar mig mindre och mindre för 99mac. Trist.
/Mattias

Irriterad?

Jag har då inte märkt av nån större skillnad mellan den gamla och den nya siten...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-06 09:28

...För att det inte finns någon sådan skillnad än.

Jag vet inte om det finns möjlighet att få statistik på det här men min gissning är att forumet lever upp när det finns mycket ny mjukvara och hårdvara att diskutera om och problemlösa tillsammans.

Just nu har det varit lite dött ett tag men med Adobe CS3 och OS X Leopard och säkerligen ny hårdvara från Apple så kommer kvartal 2 och 3 att bli mycket livligare på forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-06 15:12

Jag tror om man säger saker som "Fy fan vad lamt" så får man leva med hård respons tillbaka.

Sen vet jag inte vad som gjort det men min aktivitet har också minskat på 99mac senaste månaderna - troligen för jag haft så mycket annat för mig att engagera mig i också.

Som Anders säger kommer i vart fall min aktivitet öka i takt med lanseringar, nya produkter, event och så vidare. Då är 99mac ett självklart forum för min del.

Ursprungligen av Olle@mac:

Känner man så ja då är det kanske dags att gå vidare och försöka hitta ett mindre och mer personligt forum. Fast då uppstår det lite problem, var finns dom?

Vi har varit med länge Olle. Sedan starten i stort sett. Visst var 99mac en litet, skönt forum där alla kände alla. Då man mer snackade om sitt intresse med kompisar.

Minns när snacket gick om att vi skulle stänga 99mac vid 1000 användare. Nu är 99mac en del av 99.se och visst är det större, opersonligare och mycket mer brus. Hur många av oss gamla rävar saknar inte tiden då "dagens diskussioner" var överskådligt och man läste alla trådar?

Jag minns gamla 99mac men utnyttjar nya 99mac till att få svar på mina problem och prata om de Mac-frågor som intresserar mig för tillfället.

Det skulle vara trist om du försvann Olle. Jag gillar din skäggiga nuna.

/c

Olle ska bli kvar!

Jag hänger inte så ofta på forumet längre eftersom det varit så mycket strul. Men Olle är en berggrund att bygga vidare på. Aldrig otrevlig och dessutom jordnära. I verkligheten är det hans medverkan som räddat ett forum som, i allt väsentligt, försökt göra sig kommersiellt framgångsrika genom fåniga poängsystem. Jag tror inte vi forummedlemmar är särskilt intresserade av enskilda moderatorers resor i främmande länder m m. Gå ner på användarnivå igen så kommer det säkert att lösa sig. MacWorld:s forum är tyvärr enda alternativet just nu och det känns magert. Ta tag i problemet, fråga medlemmarna och svälj stoltheten så är vi på banan igen!

Ursprungligen av Jambalaya:

Jag tror inte vi forummedlemmar är särskilt intresserade av enskilda moderatorers resor i främmande länder m m.

Kan du utveckla ditt resonemang?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-08 14:59

Macportalen.se är en ny och bra site, men jag gillar 99an. Klart den mest personliga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 15:51

Om alla lugnar ner sig och ger lite kontruktiv kritik så kommer också detta att lösa sig till det bästa. Jag har hängt här inte alltför länge, men efter sammanslagningen går jag direkt till /mac eftersom det är där jag har mina "rötter"

/Tangen

Bevaka tråden