Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fråga om Airport Express-koppling.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-02-28 17:17

Hej.

Har ett playstation 2 som jag skulle vilja koppla ut på nätet. Men problemet är att det enda kopplingsalternativet jag har är som följer:

Ethernetuttag -> ethernetkabel -> iBook G4 (med airport) -> trådlös koppling -> AirportExpress -> kabel -> Playstation. Dvs göra datorn till en router.

Fungerar det?

Vänligen
Knappen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-28 17:40

Knappen,

Din lösning skall fungera, men är kanske inte den mest optimala. Den kräver (ju) att din iBook är påslagen hela tiden...

[ANTAGANDE]Bättre vore att koppla så här:

Ethernetuttag -> ethernetkabel -> trådlös router

...för att sedan ansluta din iBook trådlöst mot denna router

Din Playstation ansluter du sedan så här:

AirportExpress -> kabel -> Playstation

Ovanstående förslag kräver dock att du investerar i en trådlös router, och som av en händelse har jag en dylik (D-Link DI-624+) till salu för en billig penning

[/ANTAGANDE]

Läs längre ned i tråden för en korrekt lösning...

- Torkel

Senast redigerat 2007-03-08 01:11

Trådlös router...

...kan du få utan att det kostar dig ett smack, om du råkar ha Telia till både bredband och telefoni. Bara ring och kolla.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-03 17:56

Tror inte det där kommer att fungera. Har försökt förgäves med en liknande koppling, se denna tråd:

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/108795-ap-express-dela-ut-naet-via-kabel.html

Eller finns det en lösning trots allt!?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-03 22:50

Nej det finns det inte, APX kan endast dela ut internet på ethernetporten om den är klient till en WDS-basstation. Vilket innebär APE eller vissa Linksysmodeller

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-04 00:11

Ok, så om jag köper en Airport Extreme så kan jag koppla den till mitt adsl-modem, och därigenom ansluta till internet via min Mac mini som är ansluten med ethernet-kabel till min Airport Xpress!?!?

(Blev lite krångligt där, hoppas du förstår hur jag menar)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-04 12:10

Ja, det stämmer, APE agerar WDS-huvudbasstation och APX agerar WDS-fjärrbasstation och kan då dela ut IP-adresser på ethernetporten. Se Apples FAQ:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108038#3

Men vore det inte billigare att köpa ett trådlöst nätverkskort till Minin?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-05 00:44
Ursprungligen av sfalc:

Men vore det inte billigare att köpa ett trådlöst nätverkskort till Minin?

Låter som en bra idé, men vad ska jag köpa? Är det en trådlös router eller något annat!?!? Ge mig förslag! (är totalnolla på det här med trådlösa nätverk...) Trådlöst nätverskort går väl inte att sätta in i minin!?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-05 19:56

Det finns få externa OS X kompatibla trådlösa nätverkskort. De som finns fungerar si så där, men de är en kostnandseffektiv lösning på problemet. En annan lösning är att köpa en mediekonverterare som bryggar mellan trådbundet och trådlöst ethernet.

Modellexempel nätverkskort: Planex GW-US54GXS, finns hos macoteket, DWL-G122, finns lite överallt.

Modellexempel mediekonverterare: DWL-G810, finns hos macoteket.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-06 17:42

Vet inte om jag missat nå't här, men jag kan väl inte sätta in ett nätverkskort i minin!?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-07 09:45

Det är korrekt att det inte är (praktiskt) möjligt att sätta in ett trådlöst nätverkskort i Mac Minin. Dock skrev jag externa, vilket innebär att de inte är inuti dator utan utanför. De exempel jag gav är alla apparater som är externa och därmed möjliga att använda på Minin.

Mediakonverteraren ansluts med en ethernetkabel till nätverksuttaget på Minin.
Nätverkskorten ansluts med USB (2.0).

Du skulle även kunna leta efter nätverkskort på begagnatmarknaden, om du ytterligare vill spara pengar.

Hoppas att det löser sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 01:22

Knappen,

Bättre vore att koppla så här:

Ethernetuttag -> ethernetkabel -> AirportExpress

...för att sedan ansluta din iBook trådlöst mot din AirportExpress

Din Playstation ansluter du sedan så här:

Trådlös brygga -> kabel -> Playstation

...där den trådlösa bryggan ansluter trådlöst mot din AirportExpress.

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden