Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AFP utifrån fungerar inte?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-04 02:24

Hej, jag försöker ansluta till min utdelade mac för att ladda ner filer från den med hjälp av AFP. Det fungerar perfekt över lokala nätverket men inte över Internet!
Problemet är inte att en port inte är forwardad; datorn sitter direkt på linan.
Jag har testat göra en portscan på datorn över Internet och ser då att alla portar jag använder kommer upp förutom AFP.
Någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Har stängt av brandväggen förresten...

Edit: kom på att det här hade platsat bättre under "Nätverk och säkerhet"..

Senast redigerat 2007-03-04 03:06
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-04 14:02

Kan det vara din klient som inte når fram till burken?. anger du burkens externa ip-adress och inte adressen på det lokala nätverket ?, testa att slå på webdelningen (apache) och se om du kan nå den från den externa klienten alt pinga. Ett sista steg att testa är att stänga av nätverks delning för att se om den är störande ( dvs att fildelning lägger sig bara att dela ut tjänsten på ett nätverks kort åtgången och med internetdelning på så delar den inte på kortet till den externa linan )

  • Medlem
  • 2007-03-04 15:16

Ja, allt (http, ftp, ssh och vnc) fungerar utifrån, men inte afp.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-04 20:29

Ellers så är det ganska enkelt så att den porten är spärrad av din internetoperatör.
Många IPS har stängt en hel massa portar av säkerhetsskäl. Bl.a. portar för fildelning och Filemaker Server.

  • Medlem
  • 2007-03-05 14:51

Jag gjorde en portscan i skolan nu med nmap och den rapporterade port 548 som "548/tcp filtered afpovertcp".
Min ISP är Comhem.. brukar de blockera portar? Eller är det så att AFP har en inbygd begränsning till det lokala nätverket...

Det finns ingen inbyggd begränsning. Jag kör AFP över internet hela tiden.

Stoppet ligger hos Comhem. Blev så efter dessa Aftonbladet-liknande krigsrubriker. Finns även en tråd om det på Macworlds forum (möjligen här också).

  • Medlem
  • 2007-03-05 18:44

Det var ju dumt, fast att byta port för AFP var ganska lätt så nu funkar det! Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden