Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extreme hastighet?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-04 15:22

Alltså jag förstår att det vanliga trådbundna hastigheterna är 100 Mbit. Men hur e det med Wan porten? man får bara 10 Mbit ut på den väll?

Och sen har jag överhuvudtaget inte sätt någon information alls om hur snabbt är det trådlösa är. Det ända man kan läsa är att det e 5 gånger snabbare än express men det litar jag inte på att det e så enkelt så det skulle 5x54 = 270 Mbit liksom. Så någon som har nån information på detta?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-04 18:47

Den trådbundna hastigheten är 10, 100 eller 1000 Mb/s (bits, inte bytes). Jag tror att alla aktuella maskiner från Apple har 1000, möjligen med undantag för MacBook.

Wan betyder Wide Area Network, alltså utgående port till Internet om man har en router. Vad du får på WAN beror på två saker.
1) Vilken hastighet får du från din internetleverantör?
2) Routerns förmåga att skicka paket från LAN till WAN. Många, framför allt äldre, routrar är dåliga på det och du får kanske max 10 Mb/s även om du har t.ex. ett 24 Mb/s abonnemang.

Men det kanske inte är det du frågar om eftersom du nämner 54 Mb/s vilket är max hastighet för WiFi IEEE 802.11g (som Apple kallar Airport extrem). De första WiiFi näten körde 802.11b med max 11 Mb/s. Det innebär att ett 802.11g är ungefär 5 ggr snabbare än 802.11b.

Mer läsning om WiFi: http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

  • Medlem
  • 2007-03-04 20:54

Nya Airport Extreme använder IEEE 802.11n, vilket är en trådlös "standard" som inte är helt fastställd än. Den sägs att i teorin klara upp till 540 Mbit/s, men jag har läst 100-200 Mbit/s som standard.

Det kräver ju självklart en dator som stödjer 802.11n för att nå dessa hastigheter.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-05-06 09:46
Ursprungligen av Gunnar B:

Den trådbundna hastigheten är 10, 100 eller 1000 Mb/s (bits, inte bytes). Jag tror att alla aktuella maskiner från Apple har 1000, möjligen med undantag för MacBook.

Wan betyder Wide Area Network, alltså utgående port till Internet om man har en router. Vad du får på WAN beror på två saker.
1) Vilken hastighet får du från din internetleverantör?
2) Routerns förmåga att skicka paket från LAN till WAN. Många, framför allt äldre, routrar är dåliga på det och du får kanske max 10 Mb/s även om du har t.ex. ett 24 Mb/s abonnemang.

Men det kanske inte är det du frågar om eftersom du nämner 54 Mb/s vilket är max hastighet för WiFi IEEE 802.11g (som Apple kallar Airport extrem). De första WiiFi näten körde 802.11b med max 11 Mb/s. Det innebär att ett 802.11g är ungefär 5 ggr snabbare än 802.11b.

Mer läsning om WiFi: http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Nu är du ute och cyklar lite ... För det första, Macbooken har gigabitportar.
För det andra, Airtport Extreme har INTE gigabit på lanportarna, utan endast 10 / 100.
Airport Extreme har stöd för 802.11b, 802.11g samt 802.11n (draften).
Den ska alltså vara betydligt snabbare än ett 802.11g-nätverk. Om den nu är det kan jag tyvärr inte svara på. Naturligtvis måste även datorerna som är anslutna till den stödja 802.11n.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-06 10:05
Ursprungligen av widde:

Nu är du ute och cyklar lite ... För det första, Macbooken har gigabitportar.
För det andra, Airtport Extreme har INTE gigabit på lanportarna, utan endast 10 / 100.
Airport Extreme har stöd för 802.11b, 802.11g samt 802.11n (draften).
Den ska alltså vara betydligt snabbare än ett 802.11g-nätverk. Om den nu är det kan jag tyvärr inte svara på. Naturligtvis måste även datorerna som är anslutna till den stödja 802.11n.

Det var inte det som jag skrev:

Ang. Macbook så skrev jag "möjligen med undantag", jag påstod inte att det är så.

Ang. Airport Extreme så påstår jag inte någonting alls mer än att den har "g" vilket är 54 Mb/s trådlöst. Vad den har på LAN har jag inte sagt ett ord om.

Du får ursäkta men det är lite irriterande att folk inte kan läsa innantill utan hävdar att man har sagt saker som man definitivt inte har sagt.:mad:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-04 22:53

Jo jag förstår så klart att det har o göra med vilken hastighet jag får från min internetoperatör. Men jag menar som du säger mellan LAN o WAN port. För jag vill minnas att det var så förr att en router som då hette 10/100 var att många trodde då att den liksom hade stöd för både och det var ju bra. Men egentligen var det att den klarade 100 Mbit mellan LAN portarna men bara 10 Mbit ut på WAN porten. Sitter numera bara med 10 Mbit internet men har suttit med 100 Mbit vilket gjorde att jag aldrig har kört router därför är jag lite novis på det.

Sen med den trådlösa hastigheten. Där måste ju nånnstans stå vad för hastighet en airport extreme klarar. har förstått detta med 802.11n har bara en månad gammal iMac men det ligger inte inlagt men har förstått att det ska in vara nån problem att uppgradera till 11n och på dem nya Airport Extreme så är det redan konfigurerat med 11n. Så med 208.11n på både airport extreme och på datorn så säger Perka att det 100 Mbit inte ska vara några problem som jag förstår det. Men det är ju konstigt att detta inte står någonstans om infon för Airport Extreme. Man vill ju ha klara beskedd på vad en produkt klarar av innan man köper det liksom.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-11 12:19

Hej!
Jag hakar på här med att undra hur vi kan veta i fall att de lite "äldre" Macarna klarar av 802.11n, läste precis en artikel av Andy Ihnatko/test av AirPort Extreme: http://www.suntimes.com/technology/ihnatko/288088,CST-FIN-Andy08.article, där han säger att det, egentligen, inte är någon idé om hårdvaran inte fixar den nya standarden.

Jag har t.ex. en Powerbook från 2005 (G4 15 1,5GHz, 512MB RAM) och den sista av PPC G5 iMacarna som jag köpte i augusti 2006. Hur kan jag kolla om det är lönt för mig att köpa/uppgradera till Extreme? Kan man köpa ett nytt nätverkskort till PBn och iMacen och köra 802.11n ?

För min del är det tillräckligt kul att ha en lättkonfigurerbar router där jag kan t.o.m. koppla en extern HD och skrivare men högre ghastighet och bättre räckvid hada varit kanon!

Tack på förhand

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-11 12:59

Jag research-surfade lite och hittade ett Apple AirPort Extreme kort 54Mbit/sek på Macoteket:

Powerbook G4 Aluminium listas som en av Extreme-förberedda datorer!

Jag kommer att lämna in min PB till uppgradering av minnet samt lite rengöring på Apple Center i Malmö och då kan de ev. sätta in detta kort. Vet inte om de tar mer än 395;- + moms (Macoteket). De kanske ta sftigt betalt för installationen bara för att man inte köper av dem...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-11 14:13

Notera att det fortfarande bara är 802.11g.
802.11n tror jag bara Intelmaskinerna klarar, ev. bara de med C2D processor.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-12 00:38

Hm, OK, 802.11g. Är det bara eller "bara"? Vad är det som sitter i min PB för tillfället?

Bakgrunden till att jag ville byta till Extreme är också att jag upplevde en märkbar försämring av effekten vid surfandet så fort jag flyttar ca 7-8 m från min router. Detta har pågått i nästan ett år.

Normalt sitter jag 2m ifrån routern och har en PC kopplad med nätverkssladd samt en iMac G5 20 och min PB som är trådlösa. Båda Macarna har samma hastighet som jag upplever det.

När jag flyttar Powerbooken och sätter mig i soffan lite längre bort (inga hinder mellan routern och laptopen) så går allt mycket långsammare. Mest märks detta genom att jag tappar "uppkoplingen" till Citrix på jobbet om jag sitter i soffan. Jag slängs ut hela tiden. Flyttar jag tillbaka, förbindelsen är utan problem.

Jag gjorde en "acid test" och flyttade även min iMac "till soffan" för att utesluta att det är ev. routern som strular. iMacen funkade som vanligt, allt flöt utan problem. Bredvid den min PB och samma sidor ladddar mycket långsammare.

Det som är konstigt är att det verkar som om AirPort på Powerbooken fungerar men med varierande kvalitet. Det "orkar" inte när man inte sitter precis berdvid routern.

I samma veva med att jag nu inte kan sitta och njuta av min trådlösa upploppling från soffan eller sovrummet så tänkte jag att jag fixar allt genom att köpa det nyare nätverkskortet och skaffar Extreme basstation.

Nu undrar jag om någon här vet vad det är som sitter i min PB och om det är någon äldre standard än 802.11g som du säger att AirPort Extreme Card har. I så fall så vinner jag kanske ändå en del hastighet och så fixar jag bättre räckvid för Powerbooken...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-12 10:59

I din PowerBook sitter det ett 802.11g nätverkskort, anledningen till att den tappar prestanda så fort är sannolikt PowerBookens aluminiumhölje. Så ett kort kan eventuellt lösa problemet med att den tappar prestanda när du avlägsnar dig. Dock endast om kortet har en bra antenn.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-14 08:14

Hej. Jag har samma funderingar o erfarenhet som Homesick, att det är dålig räckvidd i lägenheten/huset. Sitter jag nära routern är det bra överföring och någorlunda bra i ett rum, men dåligt i ett annat rum... Jag har en PB-G4 från 2005.

Så jag bestämde mig för att köpa Airport Extreme för att få både bättre överföringshastighet och räckvidd. Sedan förstod jag att jag inte skulle få ut bättre överföringshastighet med AE'n och frågan är då om jag får ut bättre räckvidd? På MacForum i Gbg säger de att räckvidden ska bli bättre.

Men - vi har en PC i familjen också, och den ska också in på detta trådlösa nätverk. Då finns ett alternativ att jag köper en router m trådlöst nätverkskort med n-standarden till PC'n och kör Powerbooken på det systemet istället.

Enligt MacForum kommer jag inte att kunna köpa till ngt till min PB för att få ut n-standarden av routern.

Så mina frågor till er mer kunniga; blir det bättre räckvidd? Finns det verkligen inte ngt kort till PB som löser n-standarden? /Tomas

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-14 22:51

Tack alla för era svar Jag skriver lite innan någon som kan mer svarar på det senaste inlägget.

Jag har läst och förstått att (yeah, swedlad...) jag är fast med 802.11g, ingen chans att hoppa på tåget med "n" standarden. Det är både good & bad news. The good är att jag trodde att det satt ett vanligt AirPort i min PB men det har visat sig vara (ändå) ett Extreme-kort med "g". Fint. The bad news är att inte ens med detta kort kan jag få bättre räckvid. Jag vill gärna tro att jag hade bättre mottagning/surfhastighet i början, det käns som om det blev sämre och sämre med tiden.

Killen på Apple Center i Malmö sa att de hade maskiner inlämnade p.g.a. samma problem och att det i några fall har visat sig att det var dålig kontakt med Logickortet eller så satt inte antennen som den skulle. Jag har aldrig tappat min PB så att några komponenter kunde bli lösa, och det ända den utsätts för är mina dagliga promenader till och från tåget mellan Hbg & Malmö. Jag går ganska mjukt och datorn studsar aldrig, den sitter i ett hårt Scrumpler-fodral (School) och sedan i ett mjukt fack i min ryggsäck. Väl på tåget så har jag alltid ryggsäcken i knät och Powerbooken på den, jag ställer den alltså aldrig på det hårda/vibrerande/stutsande bordet framför. Överdrift....? Kanske...

Har dock sett ganska många iBooks och MacBooks som använts på det viset så jag vet inte. Datorn kanske _ska_ tåla sånt.

Jag lämnar nog in Powerbooken för översyn där de kan kolla om AirPort och antennen sitter som de ska. Just to make sure, och då har jag gjort allt jag kunde.

Tror också att den enklaste lösningen blir att köpa AirPort Express-basstation med AirTunes, koppla den i eluttaget vid soffan och så är det gjort. Då kan jag t.o.m. använda Powerbooken i sovrummet som ligger ännu längre bort än soffan...

Tack än en gång.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-06 10:54

Jag kör en Netgear WNR834B (802.11n) i mitt nätverk. Har uppdaterat min MacBook Core2Duo till draft-n. Har 144Mbit och täckning på hela tomten (800 m2) och dessutom ungefär 10-20 meter utanför tomten. Min stationära PC med Netgears 311B nätverkskort har någonstans mellan 108-270Mbit. Klarar att streama HDTV (720p) utan problem till mediacentret.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-06 20:33

Under tiden fr.o.m. PowerBook Titanium fram till, men inte medräknat, MacBook Pro CD hade Apple sämre trådlös mottagning i sina PowerBook. Det berodde på, det något naiva, misstaget att metall skärmar elektromagnetisk strålning bättre än plats (som tex PowerBook Pismo vad byggd i). Inte ens försöket att fräsa ur en liten, med betoning på liten, springa i locket på PowerBook Aluminium så blev det bättre. Det är inte förrän nu med antennerna i gånggärnet som det har börjat bli bättre. Dock har det en bra bir kvar till fornstora dar, men - som sagt - det har blivit bättre. Det om mottagningen.

Om olika hastigheter kan man läsa på den artikel som refererades till tidigare i tråden. Stirra er inte blinda på 11Mbps, 54Mbps, 270Mbps etc etc som är en teoretiskt högsta länkhastighet, utan den faktiska/praktiska hastigheten för respektiven standard. Ni kommer att finna andra siffror såsom 4, 19 respktive 74 Mbps. Låt er inte luras.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-17 23:08

Bara en liten uppdatering av mina inlägg lite länge upp , jag köpte äntligen en AirPort Extreme och kör min Powerbook G4, iMac G5 och en familje-PC genom den.

Detta är inte skitsnack, min PB surfar snabbare från den berömda soffan, det går inte att jämföra med den gamla Topcom routern (också den trådlös), no way. Aluminiumhöljet på Powerbooken kanske bromsar i allmänhet men jämfört med tidigare så är detta rena paradiset. Jag kan inte diskutera hastigheter & inställningar men "out of the box" och med de mest grundläggande inställningarna så är det helt enkelt snabbare. Jag är nöjd.

Jag kommer dock att söka mig igenom 99mac om anslutningen av skrivare till Air Port Extreme eftersom allt funkar bra från Powerbooken eller iMacen, medan XP-datorn krånglar och det resulterar i kryptiska utskrifter (trots att Bonjour hittar och konfigurerar OK, det verkar som om drivrutinerna spökar)...

Tack tack

Jag har en MBP och en nyköpt Airport Extreme, hur vet jag att jag kör på 802.11n och inte 802.11g? Kan man kolla nånstans i datorn?

Ursprungligen av ManhQuynh:

Jag har en MBP och en nyköpt Airport Extreme, hur vet jag att jag kör på 802.11n och inte 802.11g? Kan man kolla nånstans i datorn?

I programmet Nätverksverktyg, välj Nätverksgränssnitt för Airport, troligtvis är "en0" Ethernetporten och "en1" Airport. Kolla Länkhastighet. Den ska stå på mer än 54 Mbit, om du har valt enbart 802.11n i Extremen så står det troligtvis 270 Mbit som länkhastighet. Man ser också att Airportkortet stöder 802.11b/g/n.

Exakt vad jag undrar också. Har du hittat svaret någonstanns ManhQuynh?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-15 22:37

Jag livar upp denna tråden igen, Min fundering är: MacBook levereras med Gigabit nätverkskort, hur funkar det blir det 100 Mb/s eller? För när man testar hårddisken i datorn läser den och skriver i 38 Mb/s. Men om man då kör Gigabit kan datorn verkligen ta emot/skriva i 100 Mb/s då?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 04:10
Ursprungligen av Trino:

Jag livar upp denna tråden igen, Min fundering är: MacBook levereras med Gigabit nätverkskort, hur funkar det blir det 100 Mb/s eller? [...]

En Gigabit Ethernet-port klarar länkhastigheterna 1000 Mbit/s, 100 Mbit/s samt 10 Mbit/s. En länk mellan två Gigabit Ethernet-portar får hastigheten 1000 Mbit/s, men en länk mellan en Gigabit Ethernet-port och en Fast Ethernet-port blir endast 100 Mbit/s eftersom den senare bara klarar länkhastigheterna 100 Mbit/s samt 10 Mbit/s.

GE<-->GE 1000 Mbit/s
GE<-->FE 100 Mbit/s
FE<-->FE 100 Mbit/s

Ursprungligen av Trino:

[...] För när man testar hårddisken i datorn läser den och skriver i 38 Mb/s. Men om man då kör Gigabit kan datorn verkligen ta emot/skriva i 100 Mb/s då?

Nu vet jag inte säkert om du menar megabyte per sekund eller megabit per sekund längre. När man pratar om överföringshastigheter i datorkommunikation är det oftast megabit per sekund som används. När man pratar om hårddiskars läs- och skrivhastighet är det vanligare med megabyte per sekund. För att undvika problem är det därför bäst att inte förkorta "bit" och att skriva "byte" med symbolen (stort) B. Alternativet är att skriva ut enheterna fullständigt; megabyte per sekund och megabit per sekund. (Gigabit Ethernet skrivs ofta med stor begynnelsebokstav eftersom det kan anses vara ett namn på en teknik trots att enheten normalt skrivs gigabit.)

38 MB/s (egentligen 38 MiB/s) är ungefär 319 Mbit/s. Om detta är den maximala läs- och skrivhastigheten hos din hårddisk så spelar det ingen roll om ditt nätverk håller en högre hastighet (t.ex. 1000 Mbit/s). Hårddisken klarar inte mer än den klarar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 10:05

Okej, men om man säger så här. Klarar hårddisken att läsa in lika fort som gigabit överför i max då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-16 18:56

Din hårddisk på 38 MByte/sek klarar inte av att läsa o skriva lika snabbt som ett gigabitnätverk klarar av i max.

Jag förutsätter att dina 38 Mb som du skrev är MByte/sek då 38 Mbit/s på en disk hade varit jäkligt lite.

Jag har själv suttit på 100 Mbit internet innan och har överförtfiler i 12 MByte/s och max teoretiskt på ett 100 Mbit nät är nånstans runt 12,5 MByte/s om jag inte minns fel. Och på en 1000 Mbits anslutning så innebär det en hastighet på 125 MB/s.

Tittade precis på WDC's SATA och EIDE diskar och såhär står det där:

EIDE: Transfer Rate (Buffer To Disk) 972 MBit/s

SATA: Buffer To Host (Serial ATA) 3 GBit/s, Transfer Rate (Buffer To Disk) 972 Mbit/s

Kanske är någon kunnig person där ute som kan förklara skillnaden mellan Buffer to Host och Buffer to Disk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 13:43
Ursprungligen av Kajan:

Din hårddisk på 38 MByte/sek klarar inte av att läsa o skriva lika snabbt som ett gigabitnätverk klarar av i max.

Jag förutsätter att dina 38 Mb som du skrev är MByte/sek då 38 Mbit/s på en disk hade varit jäkligt lite.

Jag har själv suttit på 100 Mbit internet innan och har överförtfiler i 12 MByte/s och max teoretiskt på ett 100 Mbit nät är nånstans runt 12,5 MByte/s om jag inte minns fel. Och på en 1000 Mbits anslutning så innebär det en hastighet på 125 MB/s.

Tittade precis på WDC's SATA och EIDE diskar och såhär står det där:

EIDE: Transfer Rate (Buffer To Disk) 972 MBit/s

SATA: Buffer To Host (Serial ATA) 3 GBit/s, Transfer Rate (Buffer To Disk) 972 Mbit/s

Kanske är någon kunnig person där ute som kan förklara skillnaden mellan Buffer to Host och Buffer to Disk

Data går:

host <-> buffer <-> disk

Host = datorn
Buffer = minnes buffer på disken
Disk = fysiska plattorna i disken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 22:08
Ursprungligen av ntity:

Data går:

host <-> buffer <-> disk

Host = datorn
Buffer = minnes buffer på disken
Disk = fysiska plattorna i disken.

Och vad menas med detta mer ingående då?. Hur står är bufferten? eller är det den dem menar med cache?

Och på vilket sätt hjälper det att det går att föra över snabbare till den än vad den skriver till disken för i slutändan blir det väll ändå köbildning till bufferten för den inte kan skriva över det till disken tillräckligt snabbt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 22:54
Ursprungligen av Kajan:

Och vad menas med detta mer ingående då?. Hur står är bufferten? eller är det den dem menar med cache?

Och på vilket sätt hjälper det att det går att föra över snabbare till den än vad den skriver till disken för i slutändan blir det väll ändå köbildning till bufferten för den inte kan skriva över det till disken tillräckligt snabbt?

Bufferten är det som menas med cache ja, 8Mb eller 16Mb eller så beroende på disk, det som helt enkelt står på modellen.

Helt korrekt, om du har en lång write som fyller bufferten så kommer denna att behöva tryckas till disk vilket kommer att slöa ner, men annars funkar den precis som all annan cache i systemet. Data som används ofta läggs i cachen vilket gör att plattorna och huvet i disken egentligen inte behöver röra på sig, utan den kan koncentera sig på att optimera ordningen av operationerna (detta är NCQ på sata/scsi diskar) och därmed öka genomströmningen av operationer och data, istället för att hoppa runt oplanerat som det skulle bli om man tryckte alla operationer till disk direkt.

Observera att OSet själv använder RAM till att göra buffringar, så du har egentligen 2 lager med cache mellan det som du arbetar med och det som ligger fysiskt på plattorna i disken.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-17 11:46

Okej tack då vet jag, Jag frågade min nätverkslärare samma sak som jag frågade här och fick då ett bra svar.

Jag köpte en Airport Extreme med GBit Ethernet och Draft N. Testade lite hemma. Rätt så ovetenskapligt, men ändå ordentligt och tänkte dela med mig lite av vad jag kom fram till.

Jag skapade 2 ram-diskar på 2 av mina macar och överförde filer på trådat GBit över AFP, och fick runt 1 GBit/s i hastighet. Så det funkar verkligen Men i praktiken så överför du alltid mellan hårddiskar så då är det det som blir flaskhalsen.

Trådlöst fick jag runt 8 MByte/sek över AFP vilket är en enorm förbättring jämfört med 11g.

WAN-porten är en GBit-port och den benchmarkade jag också lite och kom upp till runt 17 MByte/sek om jag inte missminner mig. Det var alltså med routing på slaget. Så Airport Extreme med GBit känns helt klart värdig en 100 MBit internetanslutning. Routern pallar trycket.

Det enda man kan hoppas på är att de får upp hastigheten något ytterligare på 11n så att det inte blir flaskhalsen när man tankar något med en 100 MBit-lina.

1
Bevaka tråden