Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tomtom Home (GPS)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kör Tomtom Home på mac?

Installerade igår och jag tycker den suger pung, den crashar och tomtom disken på skrivbordet försvinner.

Någon som har erfarenhet av dessa och har fix eller tips?

/manne

Tja...inte mer än att det fungerar fint här. Har du tagit ner senaste versionen från tomtom.com ?

ver. 1.5 build 032

Vilken kör du med och vilket system kör du det på?

Jag har googlat lite och det fler än jag som har samma problem..

Samma build som du, TomTom ONE och 10.4.8 ..hmm..

var nere i stan och fick en tomtom love pack, fodral och laddare med mera.. provar den usb-sladden som följde med den. än så länge fungerar det bra. får se om det var den förra sladden som jävlades

nope.. samma jävla skit.. får installera parallels med win för att fixa detta då :/

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-03-04 14:04

Hade samma problem, avslutade alla andra program som jag hade öppna och då fungerade det utmärkt.

gör du så varje gång du ska ansluta din tomtom eller? låter ju inte riktigt klokt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-28 18:47

Jag har samma problem med min TomTom Go 910, på usb 2.0 porten på baksidan av min mac funkar det inte, men stoppar jag in kabeln i tangentbordet funkar det.... nästan. när jag gör enbackup så tappar mac'en kontakten med ttg910.

När jag tittar i 'Systeminformation' så syns ttg910 där under USB-höghastighetsbuss, men mac'en kan inte 'mounta' skiten. Jag har googlat runt men inte hittat nått som kan hjälpa mig. Någon fler än jag som har samma problem?

//Jonny

Ursprungligen av p30jbn:

Jag har samma problem med min TomTom Go 910, på usb 2.0 porten på baksidan av min mac funkar det inte, men stoppar jag in kabeln i tangentbordet funkar det.... nästan. när jag gör enbackup så tappar mac'en kontakten med ttg910.

När jag tittar i 'Systeminformation' så syns ttg910 där under USB-höghastighetsbuss, men mac'en kan inte 'mounta' skiten. Jag har googlat runt men inte hittat nått som kan hjälpa mig. Någon fler än jag som har samma problem?

//Jonny

jag tröttna på skiten och tomtom supporten, "logga in på vår sida och dra ner den senaste versionen" dom måste vara dumma i huvudet när jag mailar dom o säger att jag använder det senaste av allt..

Jag kör nu allt via parallels på XP, funkar hur bra som helst.
Nu installerade jag inte parallels pga detta men om du har den möjligheten så rekommenderar jag det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-01 20:49

Ja, man får väl krypa till det förb** korset och köra det på pc.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-04-17 08:30

TomTom Home med HTCP3300 GPS/PDA/Phone?

Hej!
Jag är på G att köpa en HTC (Qtek) P3300 som inkluderar GPS med TomTom, på "något" sätt förinstallerat. Har kollat på en del sidor och det verkar som om alla återförsäljare och onlinebutiker har kopierat en och samma text som (tydligen) importören skickat.

Jag blir inte klok och förstår inte riktigt hur TomTom kommer med telefonen. Det är därför jag skriver här. Ni kör tydligen en TomTom version som kopplas till datorn, eller hur?

Jag vill bara berätta om hur förvirrad jag är inför köpet...

Enligt en mening på butikens hemsida är det förinstallerat men de skriver också att det medföljer TomTom på DVD eller minneskort (vilket gäller nu?!). Läs själva när de bjuder på två motsägelsefulla meningar i produktbeskrivningen, först skriver de:

"Enheten levereras med GPS-mjukvara, TomTom Navigator 6 Europa. Kartorna och navigationsprogramvaran kommer på en DVD eller minneskort som installeras direkt och sedan har du en obergränsad användning utan extra kostnader."
Vilket gäller?

Sedan kommer:

• ROM 128MB, RAM 64MB
• Wi-Fi® 802.11 b/g
• FM Radio
• 2 megapixelkamera
• TomTom Navigator 6 förinstallerat på telefonen.
• Väst Europa kartor
• 512Mb microSD

Nu är TomTom helt plötsligt förinstallerat.

Jag har mailat och frågat en onlinebutik och hänvisades till QTEK-supporten. SIC! Där kan man bara komma fram om man har ett IMEI nr - på telefonen som man har köpt genom dem. De har ett system som släpper in de som knappar in rätt kod, ingen från "allmänheten" kommer förbi.

Det dummaste i det hela är att jag _är_ en kund, fast en gammal sådan. Jag köpte (och fortfarande äger) en QTEK9090, köpte den av samma onlinebutik och samma importör, jag hade ett antal kontakter med dem när det strulade med firmwareuppdateringar. Dock har min telefon blivit stulen men återfunnen. Jag råkade hinna spärra det gamla IMEI numret direkt efer stölden och fick ett nytt när den kom tillbaka (eloge till Polisen...) Tyvärr så fungerar varken det gamla eller det nya IMEI om jag vill kontakta supporten nu.

Där rökte den möjligheten. Återförsäljaren kan inte svara, till supporten kommer jag inte, och Tom Tom på sin hemsida talar bara om att det finns Home "edition" som även fungerar med Mac OS.

Kanon, men varför vill jag köpa en HTCP3300 om det strulade både med min gamla QTEK och supporten?! I grund och botten så är det en bra maskin som man ska vara nöjd med när den fungerar. Jag tänker inte installera en enda uppdatering eller patch av något slag. If it works-don't fix it. Jag har lärt mig. Funkar den bara "out of the
box" så är jag nöjd. Den största anledningen att jag vill köpa en HTC nu är formatet och GPS, allt i ett. Jag har för länge sedan övergett Symbian med Mac (P800, P990i) och kör PocketPC+Missing Sync+Mac utan problem.

Tack för tålamodet om ni har lyckats ta er så här långt

Jag köpte ju en Tomtom go II Secend Edition.
Allting var förinstallerad på minneskortet. Jag minns inte nu om det följde med en skiva om jag ska vara ärlig.

Tomtom Home edition suger getpung på en mac-maskin. Den tokhänger sig stängs av av sig själv. Jag kör nu Tomtom home edition på en win via parallels och det fungerar bra.

Jag har via den tagit säkerhetskopia på innehållet på minneskortet. Antar att jag kan köpa vilket minneskort jag vill sen som passar tomtomen o installera det igen på den.

Tycker att supporten på tomtom suger, har ifs bara varit i kontakt med dom en gång.
Man skriver att man använder den senaste versionen av ett program och att den kraschar. Skriver detaljerat allt och får svar: Besök vår hemsida och ladda ner den senaste versionen av Home för Mac. hehe. Det måste nästan vara ett standardsvar som skickas iväg

Vet inte om detta hjälper dig men jag fick ut lite aggression för programvaran iaf för mac

Annars funkar min Tomtom hur bra som helst

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-25 22:41

Provade just senaste Tom tom Home för min Rider men enheten hittas ej, provat alla USB anslutningar på G5:an, hittade denna tråden och hoppet har inte ökat direkt ...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-04-25 23:00

Kommer att synca kartor med min PC ändå...

Tack för era svar. Det verkar som om det säkraste sättet att få alla kartor som man vill ha på handdatorns minneskort - är att göra den biten på familjens PC. Jag fixar det och sedan behöver jag inte mecka mer....

Däremot kan jag synca resten mellan Powerbooken och handdatorn genom Missing Sync som redan nu funkar felfritt mellan QTEK9090 och PBn.

Tack

1
Bevaka tråden