Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAMNINSAMLING! OGG-stöd i iTunes och iPod nu!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-01 17:30

Hejsan!
Störde mig så på att det inte finns implementerat något stöd för OGG i iTunes eller iPod att jag startade en namninsamling för att försöka få rätsida på saken. Det vore så enkelt för Apple att gå användarna till mötes i den här frågan. Namninsamlingen finns på

http://www.namninsamling.com/OGG_iTunes

Skriv på du också!

Öhum, skulle Apple öka OGG's konkurrenskraft mot dem själva?

Iaf, Xiph donar en del.

Varför vill man ha OGG? Många snackar om det, men jag har aldrig fattat. Vad har det för fördelar mot mp3 och aac?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-01 23:17

Egentligen alla utom att det inte har en massa pengar i ryggen. Det anses allmänt låta bättre, det tar mindre plats, är fritt uppbyggt vilket innebär att alla som vill kan göra förbättringar i mjukvaran. Finns såvitt jag kan se egentligen ingenting som talar för mp3 eller AAC om man jämför med OGG.

Hm. Okej. Fyra stycken på listan nu.

Undrar var kritisk massa för att få Apple att ändra sig ligger på för nivå?

Kommer Apple att tjäna mer pengar i det långa loppet genom att införa stöd för OGG?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-02 14:32

Tja, de får ju betala licenspengar till upphovsmakarna till mp3 som det ser ut i dagsläget. Jag tror att det skulle vara en bra utveckling.

Öppna format har stöd i framtiden iom att källkoden är öppen. Ingen kan stämma någon om tio år och vilja ha licenspengar retroaktivt för allt som sålts. mp3 kostnaden som nu blir kommer ju garanterat landa hos konsumenterna till slut.

Sen är ogg lite vassare ljud

Varför krångla till det? Och varför ens komprimera längre? Det blir ju alltid sämre det är mycket mycket bättre att köra okomprimerat. Argumentet att man sparar plats är rätt otidsenligt när hårddiskarna blir allt större.

Ursprungligen av Simon Templar:

Varför krångla till det? Och varför ens komprimera längre? Det blir ju alltid sämre det är mycket mycket bättre att köra okomprimerat. Argumentet att man sparar plats är rätt otidsenligt när hårddiskarna blir allt större.

Väl rutet!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-03-03 18:39

Apple Lossless FTW

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-04 21:43
Ursprungligen av Simon Templar:

Varför krångla till det? Och varför ens komprimera längre? Det blir ju alltid sämre det är mycket mycket bättre att köra okomprimerat. Argumentet att man sparar plats är rätt otidsenligt när hårddiskarna blir allt större.

För lagringen i hemnätverket är det väl OK med t.ex. lossless. Men om man har en flash-baserad mobil spelare vill man nog ha lagringen där i något välljudande komprimerat format, för att få plats med en så stor andel som möjligt av sin skivkatalog. Där är OGG ett bra alternativ eftersom det inte medför licenskostnader (som i slutändan hamnar hos konsumenten på ett eller annat sätt).

OGG är bra för alla utom möjligen de stora företagen, som kan tjäna mer med slutna produkter. Apple inför OGG om användarna kräver det, men om ingen kräver det så är det bättre för Apple att satsa på de egna formaten.

Att man inte skulle behöva komprimera, nja, det tycker jag nog är intressant ännu några år. Nog får du plats med många låtar på en hårddisk, men vill du göra bakup på DVD-R eller liknande så är det ju trevligt om det viktigaste går in på en skiva eller två.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-03-04 00:17

Jo, jag tycker nog att dom bör stödja fler format såsom ex OGG och FLAC. Det kan inte vara en nackdel att ha stödet och så himla svårt bör det väl inte vara för dom att inkludera det.

@Ingemar Ragnemalm
Vad du menar med slutna antar jag att du menar att det inte är open source vilket jag inte vet riktigt vad jag ska tycka om, satt med linux i några år och de flesta open source program jag involverade mig i kändes som att det mest blev en enda röra utan fasta mål som alla var överens om men men hur som helst, för min del är det helt ok om Apple tjänar massa pengar på ex Apple Lossless så länge det är som nu där användare gratis får nyttja ALAC i alla olika operativsystem. Om man som företag tjänar pengar på någon annans arbete så ska man väl betala för det?!

(med reservation för att få ändra mitt tyckande vid mer information om ämnet )

Jag tror inte tanken med iPod skulle vara att ha stöd för alla träd i skogen. MP3 är väl mest ett nödvändigt ont.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-04 21:19

rockbox finns väl för ipod ->ogg och för itunes finns ju också redan ett plug-in http://www.vorbis.com/setup_osx/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-04 21:27

Pluginet till iTunes är inte en bra lösning fullt ut eftersom det dels inte ger möjlighet att koda i OGG, dels inte gör att man kan spela upp musiken via airport. Beträffande förslaget att köra allt okomprimerat tycker jag att det känns lite meningslöst. En OGG-fil i kvalitet 6 låter på i stort sett alla anläggningar precis lika bra som vilket okomprimerat format som helst men tar bara en bråkdel av platsen. Det finns ju liksom ingen anledning att använda en massa plats om man i nio fall av tio inte får någonting för det.

1
Bevaka tråden