Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gränssnittsdesign: pajmenyer

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 11:41

En fråga till formgivarmänniskorna här: varför används inte paj- eller myntmenyer mer i grafiska gränssnitt? Det verkar vara perfekt tycker jag:

• Tar minimalt med utrymme.
• Enkelt att anpassa och placera.
• Utnyttjar "muskelminne", dvs kräver inte att användaren läser vad det står på knapparna.
• Kan utformas som intonande-uttonande (framträdande-bortbleknande) menyer.
• Kan vara runda, åttkantiga, kvadratiska, rektangulära, triangulära eller ha vilken form som helst.

Varför är den typen av menyer inte mer populära?

Om man googlar på "pie menu" får man massor av intressanta exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 12:24

Din wikipedia-länk besvarar nog i alla fall delvis frågan:

Ursprungligen av wikipedia:

Pie menu rarity

Why pie menus are rare despite their interfacial advantages:

* Unavailability of pie menus as standard widgets. Video games often require custom widget development, so pie menu cost is lower.
* Difficulty of adding new widgets to popular user interface toolkits

Själv hade jag för länge sedan en Logitech-mus, där man fick upp en paj-meny med olika alternativ när man klickade på scrollhjulet. Jag vill minnas att jag tyckte att den cirkulära rörelsen som krävdes för att bläddra mellan alternativen var obekväm och "för stor", men om man rörde sig inåt cirkeln för att minska rörelsen blev klickytan för liten.
Däremot funkar ju paj-menyer av den typ som finns i Maya (se wikipedia-länken), alltså att knapparna visas runtomkring objektet som ska manipuleras, mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 12:43

Och ändå finns det flera exempel på pajmenyliknande objekt i både Mac OS och Windows:

• Apple-tabb: programväxlingsmenyn, en pajmeny i vågrät form med symboler.
• Högerklick: kontextmenyn, en lodrät pajmeny utan symboler.
• Apple-menyn (och startmenyn i Windows): pajmenyer, lodräta.

OK, de är inte äkta pajmenyer, utan egentligen ganska rudimentära.

En rund meny tar kräver mer utrymme och blir klumpig på en liten skärm än en vågrät menyrad, kanske, men på en bred skärm i 16:9-format finns det plats till höger, på Macen i alla fall. (Windows-användare använder däremot ofta programmen i helskärm av någon anledning.)

Och menyerna kan ju dessutom tona in och tona ut, eller flyta ovanpå. Dessutom behöver inte pajmenyer vara runda, precis som att pajer och tårtor inte behöver vara runda, utan kan ha vilken form som helst.

Fler tankar och idéer?

I alla vårat älskade quicksilver finns det ett plugin (constellation) som introducerar radiala menyer (som verkligen är runda också). Har inte testat än men ser ganska nice ut.

Det där med muskelminne är viktigt. När jag använder en högerklicksmeny, läser jag inte texten, jag räknar istället snabbt hur många steg nedåt alternativet jag vill åt finns. Jag ska testa radiala menyer med quicksilver ett tag nu, och se hur det blir.

Har inte länken till constellation, men den ska finnas på wikipedia-sidan länkad ovan.

1
Bevaka tråden