Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skum extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-02 23:39

Jag har en 160Gb Seagate i ett Gigasmart kabinett. Då och då vill inte den externa firewire disken dyka upp på skrivbordet.
Då lyser en röd lampa på kabinettet. Det har löst sig genom att jag dragit ur firewire sladden och startat om den externa.

Sedan har jag kollat i Norton Disk Doctor. Allt har varit OK.

Men, i dag kunde inte Macens diskvertyg känna igen disken. Norton började och laga en massa Major problems och misslyckades vilket resulterade i att allt som fanns på den externa disken var en fil som hette "Where have all the files gone"!!:)

Jag körde Norton en gång till och allt blev OK.

Hur skall jag göra om datorn inte hittar disken? Skall jag starta om datorn istället för att dra ur sladdar?

Vad kan vara fel?

Är det det externa kabinettet, har för mig att jag hade en annan disk i det som krånglade det också.

Mac G4 400Mhz OS 9.1

/
Mats W

När det gäller FW är det inte ovanligt att själva kabeln är prblemet. Testa med en annan. Men innan dess bör du nog ta backup på hela disken då andra fel inte kan uteslutas.

Och hur är det nu? Brukar inte Norton för OSX orsaka fler problem än det löser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 11:59

Undvik Norton Disk Doctor och liknande verktyg. Det är som att slå ihjäl mygg med en slägga.

Att sluta med Norton är en bra början.
Kör Diskwarrior i stället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-04 01:15

Tack

Tack för tips!

Skall undvika DiscDoctor.

Men vad skall jag använda för defrag(Kör musikinspelning på OS9) och använder Speeddisk.
Den DW som jag har finns det ingen defrag på.

Jag har formaterat om Fw disken och hoppas att den skall bli mer att lita på.
/
Mats W

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-15 23:28

Löst

Bytte kabinettet.
Nu fungerar det perfekt!!
/
Mats W

Med OSX behöver man inte köra defrag separat. Ingår i det normala, automatiska underhåållet. Låt därför datorn stå på över natten då och då. Sök på cron script etc så hittar du nog vad andra har skrivit bättre och mer initierat.

1
Bevaka tråden