Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga Terminal.app efter shell scriptet har gått - hur?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör ett shell script via crontab, terminalen startar och allt fungerar som det ska.
Men jag vill stänga terminalen när jag är klar - hur gör jag det?

Har testat:
osascript -e 'tell application "Terminal" to quit'

Men då frågar terminalen och den ska stänga ner sig, det vill jag inte, den ska bara försvinna.

Kör du shellscriptet via Applescript eller? Varför inte bara köra shellscriptet utan Applescript, direkt från cron, då startas ju aldrig ens nån terminal. Eller du kankse har andra saker som görs samtidigt som kräver AS?

Dels startas det via cron men användaren har möjlighet att köra scriptet själv och då stannar Terminalen kvar.

Kanske om du sätter "close the window" Under terminalens inställningar och "When the shell exits", sen kör du en exit i scriptet när det är klart.

Det funkar inte. Attans jag som trodde det var lösningen.

Störande.. då har jag slut på ideer

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-01 19:36

Varför måste du starta Terminal överhuvudtaget?

script.term startar terminalen.
Har du något annat sätt en användare kan starta ett shellscript utan att ens kunna stava till UNIX så tar jag välkommet emot det tipset.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-03-01 20:01

Kan du inte bara köra 'killall Terminal' i slutet av scriptet?

Det funkar helt klart... hade glömt det... lite brutalt men ändå.
Tack!

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-03-01 21:26

Np
Annars slängde jag precis ihop ett GUI-program för att välja ett script och köra det, som du kan använda om du finner det mer användarvänligt.
Binär och källkod: http://hannesp.se/rsa/

Jag har bara testat programmet lite snabbt, men jag tror att det ska funka. Ska kanske inte användas på script som hanterar radering av data och grejer, utan att ha testats ordentligt först, dock.
Kan du programmera så feel free to improva det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-01 22:19

Kan du inte bara göra en Applescript-applikation som kör typ

do shell script "mySuperGeekyScript.sh"

Då får du en applikation som körs och sen bara avslutas. "killall Terminal" är lite burdust kanske.

1
Bevaka tråden