Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få tillbaks fil som sparats över

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-01 21:04

Hej,

Passar på att sätta igång min karriär här med en fråga jag verkligen måste ha hjälp med asap.

Jag råkade nyss i all hast spara över en fil som jag bara måste ha tillbaka. Jag har panikletat efter lösningar utan att hitta nåt vettigt.

Nån som kan tipsa om något program eller finns det något man kan göra i Mac OSX, i terminalen kanske?

Är som ni hör rätt grön på Mac.

Jag är körd om jag inte får tillbaka filen så hjälp uppskattas veerkligen.

Simma lugnt

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-03-01 22:07

Programvaror som Data Rescue kan (under vissa förhållanden) hjälpa en att få tillbaka filer som man slängt, eller som man inte kommer åt, ex. p g a fel i filsystemet. Vad däremot inget program kan göra är att få tillbaka en fil som är fysiskt överskriven på hårddisken.

Du skriver att du har sparat över filen. Innebär det att du har öppnat den, ändrat innehållet och sparat, eller har du ersatt den med en annan fil? Om en fil blir överskriven eller inte i dessa två scenarier beror på många faktorer, inte minst vilket filsystem man använder, och hur det är implementerat.

Den bästa lösningen är, som alltid, att ta backup på viktiga filer, men det är ju lätt att vara efterklok... :-/

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-01 22:37

Jo jag sparade över filen med en annan så den är nog väck. Till min stora lycka hittade jag dock en fil i tidigare version så det blev en aningen mindre katastrof.

Nu när problemet blev något mindre kan jag passa på att fråga om det finns något smidigt sätt att göra kontinuerlig backup av specifika mappar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 23:08

OK, det kanske inte löser just detta problem, men i framtiden (i Leopard) kommer man ju kunna använda Time Machine till att få tillbaka filer man råkat skriva över etc.

http://www.apple.com/macosx/leopard/timemachine.html

Hade jag haft den funktionen förra våren så hade jag sluppit en hel del extraarbete då jag råkade skriva över en viktig fil för mig precis när jag skulle lämna in det till läraren. :-/

1
Bevaka tråden