Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att skaffa FA-skattesedel

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-27 23:27

Hallå!

Jag har bestämt mig för att skaffa mig en FA-skattesedel för att kunna utföra några enstaka arbeten lite då och då i form av hemsidor eller liknande.

Jag har sett att man inte måste registrera ett namn om man bara ska ha det lite vid sidan om som jag men, som en broschyr från skatteverket säger, att det kan vara "viktigt". Vad finns det för fördelar med att registrera ett namn? Eftersom jag antagligen inte kommer tjäna några stora pengar på det här så känns det dumt att lägga 1000:- på att registrera ett namn om det ändå inte behövs.

När man fyller i ansökan om FA-skatt så måste man ju skriva vad man räknar med att tjäna under ett år och vad beräknad ingående samt utgående moms. Jag är lite osäker på vad man ska skriva där så ni får gärna säga om ni tycker detta är rimliga siffror:

Nettointäkt: 5000
Utgående moms: 1250 (20% av 5000)
Ingående moms: 1250

Jag räknar mer att jag kommer få köpa lite mjukvara och datortillbehör för ungefär samma summa som jag tjänar så jag satte den utgående momsen till samma som den ingående. Tänker jag rätt nu?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det jag direkt kommer på är att kunder tex. kan kolla i näringslivsregistret att ditt företag existerar. Kan vara en fördel ifall du planerar att söka kunder som du inte känner sedan tidigare. Sedan kan det vara småsaker som tex. att Posten kräver att man ska visa ett registreringsbevis för att skaffa postbox och liknande.

Vad gäller momsen tror jag att du skall räkna 25% av nettointäkten, då denna ju är exklusive moms.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-28 00:10

Jag kommer till en början antagligen endast få jobb genom kontakter så då borde jag nog klara mig utan det. Och om jag skulle behöva det i framtiden är det väl bara att göra det. Tack för det tipset!

Moms: Ja hur är det med det där egentligen. En annan sa till mig att det var 20%. Jag är inte alls vass på sånt :/

Du lägger på 25% och drar av 20%.

Exempelvis:

En vara kostar 1000 kronor inklusive moms.
För att få reda på priset exklusive tar vi 1000*0,8=800. Om vi sedan lägger på momsen igen, tar vi 800*1,25=1000.

Vad jag kom på nu är att din förväntade ingående moms naturligtvis skall räknas på omsättningen och inte nettointäkten. Nettointäkten räknas ut enligt nedan.

"Först beräknar du dina intäkter och minskar dem därefter med beräknade kostnader. På denna beräknade vinst gör du sedan ett schablonavdrag med 25%, genom att minska vinsten med 25%. Det belopp som du nu räknat fram är din nettointäkt.
Följande uppställning kan göras:
+ beräknade intäkter
- beräknade kostnader
= beräknad vinst
- avsättning egenavgifter = 25 % av beräknad vinst
= nettointäkten"

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-28 00:48

Såhär tänkte jag:
Jag får in 6250 från mina kunder. Drar av 20% = 5000. Jag ska då betala 1250 i moms till skatteverket.

Men jag ska alltså skriva 0 på Nettointäkt om jag räknar med att köpa prylar för 6250 (utan moms då) till företaget? Med den ekvationen ska jag alltså betala 0:- i skatt det första året.

Hur blir det förresten när jag ska köpa saker till företaget. Betalar jag först priset inkl. moms och drar sedan av den på den momse jag ska betala till skatteverket?
Om jag tex säljer en tjänst för 1000:-. Då ska jag betala 200:- i moms. Om jag sedan köper en sak för 1000:- (inkl. moms), ska jag då betala 0:- i moms?
Om jag inte köper något till företaget så ska jag betala 200:- i moms och sen skatta på de resterande 800:- och får ca 500:- över (eller vad det blir)? Det är nästan så man börjar förstå det här nu

Ja, det är ungefär så som du beskriver. Om du har fått in 1000 kr i moms från dina kunder, men samtidigt köpt saker där momsen uppgått till 1000 kr, då betalar man inte in någon moms den månaden. Har du fått in 2000 kr i moms från kund, men bara betalat 1000 kr i moms på inköp, då betalar du in mellanskillnaden, 1000 kr i det här fallet. Och samma omvänt, om du gjort ett större köp en månad, men inte fakturerar kunder i samma utsträckning, ja då betalar Skattemyndigheten snällt och snabbt ut mellanskillnaden till dig. Men i det långa loppet räknar Skattemyndigheten med att du går med vinst. Första året är det normalt att gå plus minus noll, eller med förlust, men sen kan det vara bra att göra lite vinst, så att skattemyndigheten inte börjar fundera på vad du sysslar med. Då kan du behöva skicka in kvitton och greja.

Annars tyckte jag att din uppställning med 5000 kr är verkade i allra minsta laget. 5000 kr är ju det man tar betalt för ett _mindre_ jobb. Layouta en enkel broschyr t.ex. Lite mer än så måste du väl hinna med på ett år? Jag är inte heller säker på att Skattemyndigheten tycker att du har något större behov av en F-skattsedel om du uppskattar din inkomst till 0 kronor. En av statuterna för att få F-skatt är ju att man bedriver verksamheten i vinstdrivande syfte. Att det sedan inte tjänar några pengar i början är dock inget olagligt.

När det gäller uppskattningen på vad du kommer tjäna kan det vara lite svårt. Men ta det lugnt med vad du anger till Skattemyndigheten första året, eftersom de räknar ut preliminärskatten efter det. Då är det surt att behöva betala in 5000 kr i månaden, om man har det tajt en månad. Då är det bättre att ange en låg siffra och låta pengarna vila på banken tills deklarationen. Man kan också justera årsbeloppet när som helst under året, om man har gissat fel. Själv betalar jag in ca 2700 kr i preliminärskatt varke månad, och det är kanske en tredjedel av vad jag verkligen borde betala. Men då gäller det att ha lite ordning på pengarna, så att man inte går och köper in datorutrustning för de pengarna skattemyndigheten vill ha in i skatt för de pengarna de redan förbrukat i form av egna kontantuttag (dvs lön). Då ligger du pyrt till.

Annars är det inga stora problem att driva en liten firma. Lite ordning och reda, kanske en bok i ämnet och ett bra bokföringsprogram är det mesa du behöver. Och ett EGET bankkonto till firman. Blanda ABSOLUT INTE ihop firmans pengar med dina privata för allt i världen! ALDRIG!!

Skattemyndigheten är mycket serviceminded och svarar på alla möjliga smarta och dumma frågor, så länge du sköter din verksamhet på ett seriöst sätt. I motsats till allt tjat och gnäll så är det inga större problem att driva en firma i det här landet.

Det stora problemet är snarare alla skumrasktyper som gärna blåser dig på stålar, genom att inte betala dig för jobbet du gjort. Det råkade jag snabbt ut för. 16 000 kronor gick jag miste om. Eftersom jag inte hade skrivit avtal om jobbet så bedömde jag det som allt för tungt att processa in pengarna, eftersom gubbfan var känd för att dra det hela vägen till tingsrätten. Så var NOGA med avtal och överenskommelser. Upprätta alltid skriftliga avtal om det inte är kunder du litar FULLSTÄNDIGT på. Det är grymt surt att blå blåst, och det är ofta svårt att göra något åt det.

Lycka till!

Jens

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-28 11:02

Många trevliga tips! Tack så mycket!

Ursprungligen av jensohlsson:

Annars tyckte jag att din uppställning med 5000 kr är verkade i allra minsta laget. 5000 kr är ju det man tar betalt för ett _mindre_ jobb.

Eftersom jag har det här vid sidan om studierna kommer jag inte kunna jaga kunder utan kommer ta det som dyker upp genom kontakter. Ofta blir det ganska små summor när man jobbar såhär så jag har inte vågat sätta en högre summa som jag kanske inte kan leva upp till. Det jag är rädd för är att jag ska få betala en massa moms och sen inte tjäna någonting. Vilket leder in på en ny fråga:
om jag väljer att betala en gång om året så kan man väl göra det i samband med deklaration och då kommer jag väl få betala moms utifrån det jag tjänat och inte det jag gissat? I så fall är ju det en ganska bra lösning.

Du säger att det är fullt normalt att gå +/- 0 första året och sedan att skatteverket inte tycker att jag ska ha någon sedel om jag inte går med vinst. Jag blir förvirrad Det är inte så att jag kommer att köpa en hög med dataprylar bara för att jag ska slippa betala moms men jag har en del prylar på inköpslistan som jag behöver om jag ska pyssla med sånt här prefessionellt. Backupdiskar och lite mjukvara o.s.v.

Som sagt så är det förskottsbetalningen jag är lite rädd för men om jag väljer årlig betalning borde jag väl slippa det?

Ja visst ja. Du kan ju välja att redovisa en gång om året om verksamheten är mindre. Då betalar du bara in mos en gång om året, vid deklarationen.

Momsinbetalningarna behöver du aldrig gissa i förväg, utan de betalar du alltid utifrån hur mycket du tjänade förrförra månaden alternativt förra året. Det som man behöver uppskatta är egenavgifterna (skatt och arbetsgivaravgifter) som man betalar in varje månad, baserat på en uppskattad/gissad inkomst.

Jens

Hyr din arbetsgivare istället!

Jag funderade mycket på det här med att starta eget ända tills jag hittade en annan lösning:

www.bolagskraft.se

Finns säkert fler men det här har varit helseriöst för mig!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-28 12:39
Ursprungligen av jensohlsson:

Det som man behöver uppskatta är egenavgifterna (skatt och arbetsgivaravgifter) som man betalar in varje månad, baserat på en uppskattad/gissad inkomst.

Så även om jag väljer att redovisa/betala årligen så måste jag skatta varje månad? Så om jag räknar med att gå i vinst med 1000:- det första året ska jag betala 1000*0,32= 320:- i skatt och alltså 320/12 = 26.5:- i månaden. Men om det sedan visar sig att jag inte alls tjänat 1000 utan bara 500, får jag tillbaks pengar då eller?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-01 20:15

Nu ska vi se om jag fattar något av det här. Ser detta ut att stämma?

Inkomst inkl. moms: 5000:-
Utgifter inkl. moms: 4000:-
Ingående moms: 1000:-
Utgående moms: 800:-
Moms till skatteverket: 200:-
Nettointäkt/vinst: 800:-
Skatt: 256:- (21:- i månaden)
Ner i plånboken: 544:-

Nästan rätt, men du verkar ha glömt dina egenavgifter, dvs arbetsgivaravgifterna som du själv betalar, eftersom du inte är anställd utan har F-skatt.

Jag brukar räkna att ungefär hälften går till skatt och avgifter, och hälften "ut", skattat och klart. Egenavgifterna är ungefär 30%, vilket med kommunalskatten blir ca 60%, men eftersom man i det här fallet räknar kommunalskatt (29-34%) på hela beloppet, och inte det som är kvar efter att du betalt avgifterna, kompenserar man det med ett avdrag, vilket gör att det man sammanlagt betalar ligger på ca 50%. Man kan komma ner någon procent till, lite beroende på kyrkomedlemsskap och vilken kommun man bor i.

I det här fallet hamnar du alltså på ca 33 kr i preliminärskatt.

Dock är jag som sagt tveksam till att skattemyndigheten ser att du har något behov av att få F-skatt när du beräknar att dra in 1000 kr per år, men jag är inte säker på hur de bedömmer det. Däremot är det meningen att verksamheten skall ha som mål att gå med vinst pålång sikt, annars kommer Skattemyndigheten börja fundera på vad du ska ha in F-skatt till. F-skatt är ju inte till för att man ska köpa billiga prylar, utan prylarna skall man köpa och dra av för att man behöver dem för att tjäna pengar, inte tvärtom.

Jens

Angående om man måste skatta varje månad så är jag inte 100% säker, men jag tror det. Däremot kan man redovisa momsen en gång om året. Det är skitenkelt att betala in preliminärskatten. Speciellt om du har den ansenliga summan av 33 kr per månad att hosta upp. Bara att lägga upp en betalningsrutin i din internetbank och luta dig tillbaka - that´s it.

Jens

Litet tillägg till Skatemndighetens bedömningar:

Skattemyndigheten tittar på några saker när man söker F-skatt. För att få F-skatt skall man bedriva rörelsen fristående från andra arbetsgivare eller företag. Det är inte meningen att anställda ska sägas upp och sedan sitta kvar vid samma skrivbord och jobba med F-skatt. (Det är förresten det här villkoret som regeringen nu har flaggat för att de vill ta bort när de säger att alla ska kunna få F-skatt. Det är redan idagväldigt lätt att få F-skatt, om man uppfyller de väldigt modesta krav som ställs).

Vidare ska man ha flera kunder. Har man bara en enda kund så ska man vara anställd av denna, inte jobba med F-skatt. Har man två-tre kunder är det ok för skattemyndigheten.

Slutligen ska verksamheten drivas i vinstsyfte. Dels för att det annars kallas för hobby och då får man klara det på sin fritid, och för att man inte ska köpa en massa utrustning som man inte ämnar att tjäna pengar på, utan i värsta fall mest spela spel med. Tjänar man inga pengar på firman har man inget behov av ev firma och då ska man inte ha någon heller.

Däremot har skattemyndigheten stor förståelse för att man de första åren inte gör så mycket vinst. Framförallt inte om man håller sig med lokaler och andra kostnader. Man kan t.om. kvitta förlut i firman mot inkomst av tjänst de första åren, vilket är mycket förmånligt. Men på lite längre sikt är det som sagt meningen att du ska göra resultat.

Men för den här typen av firmor som utför konsulttjänster med verksamheten i hemmet är det väldigt såvrt att inte göra vinst. Om man börjar från noll, utan någon dator eller något kan det ju gå plus minus noll i början, men sedan blir det vinst, helt enkelt eftersom de löpande kostnaderna för verksamheten är mycket små, kanske 1000-2000 kr per månad.

Jens

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-01 21:45

Tack åter igen för bra svar! Det där med arbetsgivaravgift hade jag inte en tanke på. Jag antar också att skatteverket är ganska tydliga med hur mycket jag ska betala dem.

Två små frågor till bara:
Det står att jag ska fylla i "årlig momspliktig försäljning inklusive export och försäljning inom EG". Menar de försäljning av tjänster eller endast av varor?

Man ska kryssa i om man bokför löpande eller "först när faktura betalas". Vad menas med det?

De menar både och. Att sälja varor och tjänster inom Sverige är inga problem. Det är lite mer administration när du handlar med andra länder, även EU-länder. Men jag antar att du inte räknar med försäljning utanför Sverige, eller i mycket begränsad skala, och då behöver du ju inte räkna in det just nu.

Du ska använda dig av alternativet att bokföra först när fakturan är betald. Annars bokför man både när man fakturerar ochnär man får betalt, dvs två gånger. Det är enklare att bara bokföra när man får betalt, så välj det. Det kallas bokslutsmetoden, har jag för mig.

Jens

Vi har nyligen haft en jättelång tråd med räkneexempel fram och tillbaka, i vilken jag hänvisar till en annan tråd med räkneexempel fram och tillbaka vad gäller skatter, moms, egenavgifter mm mm.

http://www.99.se/foeretagande/211017-faktureringsformel.html

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-03 20:31

Ja nu tror jag har tillräckligt med kläm på hur man räknar i alla fall
Hur fungerar det med utrustning jag använder i företaget. Jag kommer ju använda min dator först och främst. Ska man räkna in den någonstans, som att företaget köper in sig på den eller något?

Det finns även en tråd om att köpa dator i företaget och hur det funkar med avdrag

Här:
Dra av ny dator i deklarationen, hur funkar det?
http://www.99.se/foeretagande/52653-dra-dator-i-deklarationen-hur-funkar-det.html

Dra av datorutrustning direkt vid teknikintensiv verksamhet
http://www.99.se/foeretagande/102493-dra-datorutrustning-direkt-vid-teknikintensiv-verksamhet.html

Du kan använda den egna datorn som en del av företagets aktiekapitel, vilket kräver att en värderingsman (med godkännande) värderar den först, utfärdar ett intyg på värdet och så kan du sedan överlåta datorn till ditt aktiebolag på det viset genom att upprätta en överlåtelsehandling. Det kan vara ett bra sätt om man kanske har lite svårt att skaka fram 100.000 i kontanter som krävs för att starta ett AB, då kan man låta en del av kapitalet utgöras av datorer och annan utrustning man redan har.

I enskilda firmor eller handelsbolag kan du sälja datorn till företaget.

Senast redigerat 2007-03-04 10:47
1
Bevaka tråden