Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga till i keychain med automator/terminal

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-01 17:40

Haj!

Jag sitter och pillar med ett automatorscript som ska ladda upp lite filer med FTP och jag undrar om det är möjligt att använda keychain för att spara lösenord och sånt.
Det jag vill uppnå är att första gången användaren kör scriptet ska den fråga efter lösenord, användarnamn och adress till servern och spara detta någonstans. Eftersom det inte är så snällt att spara lösenorden i en fil så tänkte jag att man kanske skulle kunna använda sig av Keychain.
Är detta möjligt tro?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-03-01 22:51

certtool verkar vara programmet du letar efter

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-02 00:34

Se där! Det var inte riktigt vad jag letade efter men det ledde mig in till kommandot "security" som verkar vara precis det jag söker. Men jag förstår inte riktigt hur man använder den. Hjälpen i terminalen var lite... bristfällig. Någon som har några tips?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-03 20:33

Nu har jag trixat runt lite och lyckats lägga till lösenord, men hur tusan läser man lösenordet från? Och hur tar man bort dem? Nu ligger det en hög med nycklar som jag skapat när jag testat mig fram och det har blivit extremt rörigt. Jag hittar ingenstans hur man tar bort dem!

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-03-05 11:08

Programmet har en inbyggd hjälp som verkar innehålla det mesta du behöver. Skriv 'security -h' så får du en lista över kommandon. Skriv sedan 'security -h <kommando>' för att få hjälp med just det kommandot. T.ex. så ger 'security -h delete-keychain' outputen 'Usage: delete-keychain [keychains...]'.
Hur man läser från Keychains hittar jag dock inte...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-03-05 22:58

Nej inte jag heller :/ Har testat med"man security" också men hittar inget där heller. Och delete keychain tar bort en hel uppsättning nycklar vad jag har förstått så jag har inte vågat testa den riktigt.

Jag sökte lite på detta när jag ville göra ett automatiskt inloggningsscript för skolans WLAN. Följande rad hämtar lösenordet för användarnamnet "username":

security 2>&1 >/dev/null find-generic-password -ga username | ruby -e 'print $1 if STDIN.gets =~ /^password: "(.*)"$/'

Den första delen spottar ut en hel del info om posten i keychain och ruby-scriptet kör en regexp för att plocka ut lösenordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 23:45

i kortet så har security hjäpen i kommandot inte i manualen..

(entity@ran ~): security list-keychains
    "/Users/entity/Library/Keychains/login.keychain"
    "/Library/Keychains/System.keychain"
(entity@ran ~): security list-keychains -h
Usage: list-keychains [-d user|system|common|alternate] [-s [keychain...]]
    -d    Use the specified domain.
    -s    Set the searchlist to the specified keychains.
With no parameters display the searchlist.
        Display or manipulate the keychain search list.
(entity@ran ~): 

osv för varje kommando som listas med security -h.

1
Bevaka tråden