Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var har allt diskutrymme tagit vägen?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-26 23:28

Har ett litet oförklarligt problem på halsen.
Köpte en ny HD till min PB 12 tummare för ganska precis ett år sedan. Allt har varit frid och fröjd ändå tills att jag nu börjat få lite plats (har extern hd och tar frekvent bort allt som inte hör hemma på datorn) ändå har mina 60 Gb gått åt och så vitt jag kan se på denna översikt så bör jag ligga på en total allokerad disk på nånstans 40 Gb strecket. vilket då bör ge mig åtminstone nånstans 15-20 Gb ledigt istället för mina nu 800 Mb.

Någon som delat/delar detta problem med mig och kanske har någon välkommen lösning på problemet?

Tack på förhand

Det finns några praktiska OS X-program som kan lista vad som tar plats på din hårddisk. Personligen så gillar jag WhatSize.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 00:51

stUka,

Har du nyligen slagit på synkning av din iDisk!?

Isåfall kommer det att skapas en lokal .dmg-fil, minst lika stor som det utrymme du har just på din iDisk...

Lycka till,

- Torkel

Sedan kan man ju alltid göra klassiker som att söka på .tmp-filer. Varje felaktigt avslutad photoshopsession kan skapa flera GB av slaskfiler.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-27 11:28
Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan kan man ju alltid göra klassiker som att söka på .tmp-filer. Varje felaktigt avslutad photoshopsession kan skapa flera GB av slaskfiler.

Va!? Den var ny. Jag jobbar dagligen med hela CS-paketet. Datorn jag jobbar på har varit igång sen början av 2005. Jag gjorde en sökning på filer som slutar på .tmp. Hittade 4 stycken om totalt 2 megabyte. Jag vet inte, men jag tycker det luktar lite PC-här. Någon annan som brukar rensa .tmp filer på sin mac?

Det var ett tag sen sist, men visst kan de dyka upp. Kanske inte CS/CS2?

Tillägg: Det finns inga temp-filer kvar och skräpar så länge inget har avslutats felaktigt eler dykt på annat sätt. Just nu har inte jag heller några tmp-filer av betydelse någonstans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-27 12:58

Jag skulle gissa på att det som snor utrymme ifrån dig gömmer sig i den del av hårddisken som inte syns direkt under Finder, typ i /etc/ eller liknande... hur du ska göra för att ta reda på det däremot, vet inte jag.

Det som inte syns på bilden är system och programmapparna där finns säkert ett antal GB. I mitt fall ca 10 GB.
Se direkt under hårddisken på mapparna där, det som visas på bilden ovan är bara din användarprofil, finns det fler profiler på datorn?

  • Medlem
  • 2007-02-28 23:44

Oj märker att jag inte har bockat i att motta mail när nån svarar på inlägget ;). Tyckte det var ovanligt lugnt

Jag kan totalt ha missat något men jag ska def. testa whatsize. Kan filer allokera upp massa space utan att synas. En sak jag märkt är om säg en uppackning misslyckas så kan den stå och gå och på så sätt allokera upp massa utrymme.

Det är väldigt konstigt det är dags för en storstädning till att börja med.

Nånting jag märkt när jag tankat torrent är att torrents lägger sig som hela filer, fast dem inte är nedladdade än. Tex står det att en img fil tar 4,18 G på skivan fast jag endast laddat ner tex 100 Mb av den filen. Lite skumt tycker jag.

Körde det eminente programmen som länkades ovan.

Vilka filer kan man egentligen ta bort?

Hittade tex 2 gig(!) i Bibliotek/Cache går dessa att tömma på något sätt, eller är det dumt?

Även system/liberies frameworks var överfyllt.

Likaså Private/Var/VM/Sleepimage. Vad är alla dessa filer egentligen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-01 06:42
Ursprungligen av Lé Contemplator:

Nånting jag märkt när jag tankat torrent är att torrents lägger sig som hela filer, fast dem inte är nedladdade än. Tex står det att en img fil tar 4,18 G på skivan fast jag endast laddat ner tex 100 Mb av den filen. Lite skumt tycker jag.

Just detta går ställa in i alla bra bittorrent-program. Personligen vill jag att den ska allokera allt filutrymme direkt, så att jag vet vad jag har kvar när filen är färdignedladdad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 08:12

Jag rekommenderar Disk Inventory X.

  • Medlem
  • 2007-03-01 20:33

pesc tack!
Disc Inventory X löste biffen, den hittade 11 gigg Midsomer Murders som låg och såsade i något slags paralell universum på datorn.

Disk Inventory X är föbaskat bra och gratis, i glädjeyran dundrade jag in lite paypal pengar som tack!

Man behöver inte ladda ner något program för sådant. Det finns redan en massa trevliga kommandon i terminalen som kan hitta stora kataloger och filer.

För kataloger:
sudo du -sh /*
Detta listar storleken på alla kataloger i filsystemets rot. (sudo kan hoppas över, gör bara att du slipper felmeddelanden om permission denied).

Ser man nu exempelvis att /Applications är jättestor kan man gå vidare med
sudo du -sh /Applications/*
och se om det finns någon stor katalog där man kanske inte behöver osv. 220 MB för Big Board Games?? 490 MB för iPhoto?! rm!

För att hitta stora filer kör man ett litet krångligare kommando:
find /Users/ -size +100000 -exec ls -lh \{\} \;
Detta listar alla filer i /Users/ (hemkataloger) större än ca 50 MB, siffran 100000 multipliceras med 512 Bytes. Söker du i roten, tänk på att den då även söker i monterade enheter. Om du sitter med trådlöst nätverk och är uppkopplad mot en filserver, kan det ta låång tid.

Jag hade 2 gig i Cache. Kan detta tömmas?

Ursprungligen av Lé Contemplator:

Jag hade 2 gig i Cache. Kan detta tömmas?

Byt namn på filerna och se om något händer.

Våga

1
Bevaka tråden