Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länka info i FileMaker

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla 99 människor!
Jag är nybörjare och har blivit tvungen att att bygga ett databas-system i FileMaker Pro.

Har några frågor om hur det funkar.

Hur kopplar man ihop två olika värdelistor med varandra?
Ex: Jag vill göra ett produktregister med priser. Priserna ska vara i en egen post, så de kan summeras ihop till en totalsumma. Jag har gjort en produktlista/artikelförteckning, som "värdelista" som visas som en "meny"-post i layouten.
Problemet är att få rätt pris kopplat till varje artikel. i en egen post-
Exempel på produktlista:
01_Produkt 1 = 198 kr
02_Produkt 2
03_produkt 3
osv osv

Hur Kopplas 1:a posten med "01_Produkt 1" ihop med post 2 med pris "198 kr"

Fattar man vad jag menar Jag vet inte hur jag ska beskriva det annars ?
Är det ingen hejare på FileMaker som vill dricka öl och prata databaser?

//mvh

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-28 17:41

Verkar vara lite fel metod att använda värdelistor för detta. Värdelistor använder man när användaren ska tvingas använda förutbestämda värden i ett fält.

Det naturliga vore att göra en tabell med fälten Produktnummer, Produktnamn, Pris (utan moms), Pris med moms (beräkningsfält).

Ursprungligen av PoddePod:

Är det ingen hejare på FileMaker som vill dricka öl och prata databaser?
//mvh

Jättegärna.

Din lösning är för övrigt att sätta nummer på grejer. Varje pris i tabellen Priser skall ha ett serienummer på posten, varje produkt i tabllen Produkter skall ha ett serienummer på posten, dvs ID_Pris (i Priser) och ID_Produkt (i Produkter). Genom att i tabellen för Produkter ha både ID_Produkt (löpnummer) och ID_Pris (inte löpnummer) och fylla i ID-numret på rätt post i Priser, så kan du göra en relation mellan ID_Pris (i Artiklar) och ID_Pris (i Priser). Du kan sedan ändra priset i Priser och alla produkter som "prenumerar på", dvs är relaterade till den posten i Priser, får då direkt det nya priset.

Men som du beskriver problemet (att produkter och priser är i separata tabeller) är det inte god databas-design att bygga i normalfallet. Jag gissar att du kanske menar att du vill ha den traditionella konstruktionen med detta knippe med tabeller: Order, Orderrader, Artiklar, Kunder, som är vanligast. Men det är inte är så du ställer din fråga.

Traditionen är: En order innehåller ID_nummer på en kund, som finns i kunder och varje order har ett löpnummer också, ID_Order. En orderrad innehåller ett ID_nummer på dels en artikel och dels på en order. Den innehåller också ett pris, men det priset är länkdata (dvs det kopieras dit från artiklar, just för att om du ändrar priset i artiklar och det inte är länkdata utan relaterat, så uppdateras ju även gamla ordrar med nya priset, vilket gör din revisor vansinnig...).

Men som sagt, jag tar gärna en öl och snackar databaser.

Kan också tillägga att i denna tråd så nämner jag ett gäng ställen där du kan lära dig mera om FileMaker Pro:

Gratis mallar till FileMaker på Svenska
http://www.99.se/filemaker/109153-gratis-mallar-till-filemaker-pa-svenska.html

I denna tråd förklarar jag lite mera om relationer och hur det fungerar med sådana:

Hur hantra två postr som en i medlemsregister?
http://www.99.se/filemaker/110203-hur-hantra-tva-postr-i-medlemsregister.html

1
Bevaka tråden