Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länka info i FileMaker

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla 99 människor!
Jag är nybörjare och har blivit tvungen att att bygga ett databas-system i FileMaker Pro.

Har några frågor om hur det funkar.

Hur kopplar man ihop två olika värdelistor med varandra?
Ex: Jag vill göra ett produktregister med priser. Priserna ska vara i en egen post, så de kan summeras ihop till en totalsumma. Jag har gjort en produktlista/artikelförteckning, som "värdelista" som visas som en "meny"-post i layouten.
Problemet är att få rätt pris kopplat till varje artikel. i en egen post-
Exempel på produktlista:
01_Produkt 1 = 198 kr
02_Produkt 2
03_produkt 3
osv osv

Hur Kopplas 1:a posten med "01_Produkt 1" ihop med post 2 med pris "198 kr"

Fattar man vad jag menar Jag vet inte hur jag ska beskriva det annars ?
Är det ingen hejare på FileMaker som vill dricka öl och prata databaser?

//mvh

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-28 17:41

Verkar vara lite fel metod att använda värdelistor för detta. Värdelistor använder man när användaren ska tvingas använda förutbestämda värden i ett fält.

Det naturliga vore att göra en tabell med fälten Produktnummer, Produktnamn, Pris (utan moms), Pris med moms (beräkningsfält).

Ursprungligen av PoddePod:

Är det ingen hejare på FileMaker som vill dricka öl och prata databaser?
//mvh

Jättegärna.