Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PowerMac G5 startar inte längre

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla vänner!

Sitter nu och fundrerar på om jag ska ta min G5:, gå ut i skogen och gräva ner den

Den går inte längre att starta efter en misslyckad omstart så kommer man bara till den grå rutan med äpplet på.......ni häger väll med? Efter 5 min har det inte hänt någonting förutom att datorns fläktar går på max.

Finns det någon som varit med om något liknande och finns det någon lösning?

Om det inte finns någon lösning kommer det att ske in något primitiv begravning av min kära livskamrat

Har du provat att starta från CD/DVD-skivan genom att poppa i CD, bryta strömmen, koppla in den igen, trycka på C på tangentbordet? När sedan installationen kommer igång så kan du i Arkiv-menyn välja Skivkontroll, reparera skivan med det och se om det hjälper.

Det finns även en tråd här med en sammanfattning av många problemlösningsmetoder, men jag orkar inte leta just nu.

Tack för tippstet. Jag ska prova det.

Låter som att något har hänt med ditt system och att datorn hänger sig under uppstart. Starta från en CD/DVD eller en extern hårddisk och se om du får samma resultat. Om den startar fint har vi nog lokaliserat felet till ditt installerade system.

Nu har jag gjort en reparation av skivan och det står att den inte går att reparera. Då finns det väll förmodligen bara ett alternativ kvar, formatera.

Stoppa i en hårddisk till i din maskin. Installera nytt OS på den. Svara "ja" på frågan om du vill föra över information från en gammal dator och välj din gamla hårdisk. Med lite tur är allt som vanligt när installationen är klar

Har du en diskplats ledig?

Ja! Det fungerade. Tack ska ni ha. Nu kan jag arbeta vidare.

  • Medlem
  • 2007-02-28 17:06

Min G5/ 2x2 GHz vill inte heller vara med!
Låste sig och sedan fick jag en massa felmeddelanden om "kernel exception" och allt möjligt annat. Stängde av med knappen och fick det vanliga "blonget", äpplet kom fram och sedan hände inget. Stängde återigen av med knappen.

Nytt försök - "blong", äpple och sedan hela skärmen full av felmeddelanden. Av med knappen ( börjar bli tjatigt ). På, "blong" - svart skärm! Sedan gav jag upp.

Är det HD-n här också eller något allvarligare?

  • Medlem
  • 2007-02-28 17:44

Efter en ipren så provade jag att reseta smu-n ( eller vad det heter på svenska ) tog ur all kontakter och satte igen. I och ur med hårddiskar och minnen.

Se på f-n den funkar igen!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-28 21:24

Min PB betedde sig likadant när min HD krachade mjukt

Filsystemet var skadat men jag fick igång den i Single user mode.

  • Medlem
  • 2007-02-28 22:42

Verkar som ett par 256Mb minnen gick åt skogen. Datorn säger att minnesplatserna 2&3 är tomma.

Plockade ur de trasiga minnena och det verkar som att allt fungerar, känns dessutom som att maskinen har blivit snabbare ( trots mindre minne ). Så det är nog bara att reklamera dem. Är väl livstids garanti hoppas jag.

1
Bevaka tråden