Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värde Ibook G3 500MHz + frågor om RAM, HDD och batteri

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-02-28 14:43

Hej.
Funderar på att köpa en Ibook, tänkte köpa denna billigt för att testa livet med en MAC. Har aldrig rört en mac förrut. Kanske kan få en Ibook G3 500MHz 320Mb ram med OSX för ca 2000:-
Är det billigt? Går Max OS X att köra OK på en dator med dessa specs? Hur lång batteritid har en sådan här dator om jag köper nytt batteri?

Vad för RAM är det? Är det likadant SO-DIMM som "vanliga" PC-Datorer har?
Vad för Hårddisk? Är det likadana som "vanliga" PC-Datorer?

Tack på förhand,
Mikke

www.lowendmac.com är din vän när det gäller äldre datorer och vad de duger till. Men att köra senaste versionen av OSX (10.4 - Tiger) eller ens tidigare 10.3 (Panther) är tveksamt med så lite RAM, klent grafikkort och dessutom ganska långsam CPU. Men visst går det, även om det nog inte kommer att ge ett så positivt intryck av OSX.

Ursprungligen av mAIJK:

Hej.
Funderar på att köpa en Ibook, tänkte köpa denna billigt för att testa livet med en MAC. Har aldrig rört en mac förrut. Kanske kan få en Ibook G3 500MHz 320Mb ram med OSX för ca 2000:-
Är det billigt? Går Max OS X att köra OK på en dator med dessa specs? Hur lång batteritid har en sådan här dator om jag köper nytt batteri?

Vad för RAM är det? Är det likadant SO-DIMM som "vanliga" PC-Datorer har?
Vad för Hårddisk? Är det likadana som "vanliga" PC-Datorer?

Tack på förhand,
Mikke

2000 för en sådan dator är åtminstone dubbelt vad den kan vara värd. Nytt batteri (minst 1000 kronor till) bör räcka 5-6 timmar kanske. Alltså som när den var ny.

RAM-minnet i en Mac är gjort av blåbär, så... nej skojar. Japps, samma 144-pins PC100/133 SO-DIMM som en gammal Dell-häck. Antagligen samma med hårddisken; vanlig ATA-66 2,5" tror jag.

1
Bevaka tråden