Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hård- eller mjukvarufel?!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett mystiskt fel som jag inte riktigt lyckats bestämma om det är ett fel på datorn eller på de andra grejjorna och om det är fel på hård- eller mjukvaran:

Min externa hårddisk fungerar lite godtyckligt, oftast fungerar den, men ibland fungerar den inte, och den funkar alltid bara på ena USB-porten. Liknande har det varit med min trådlösa mus och iPod, de har fungerat ibland men inte alltid att koppla in.

Ett annat problem är att den börjat hänga sig (oftare och oftare) senaste veckan, vet inte om det är relaterat till det första; det brukar i alla fall sluta med att man måste göra en tvingad omstart.

Nu är jag lite nervös för att lämna in den, det är ju inte några typiska hårdvarufel; men jag vet inte heller vad som kan vara så tokigt i mjukvaran. Lämnar jag in den och de inte hittar något får jag ju betala massa pengar i avgift. Vad kan man köra för tester / antivirusskydd för att kontrollera mjukvaran? någon som har några andra idéer på vad det kan vara för fel?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-28 14:56

Mjukvara som du kan köra som t.ex. kan finna fel är techtool eller apple hardware diagnostic beroende på vilken burk du har - usb porten låter inte frisk. När du säger att datorn hänger sig - hur gör den då ? Applikationer slutar funka, datorn fryser - muspkaren kan inte röras eller du får ''kines rutan'' - ett medelande som säger att du måste starta om datorn ?

När den hänger sig har det hänt på diverse olika sätt, programmen hänger sig ibland, oftast firefox. Sen hänger sig datorn och fryser bilden, dvs det går inte röra pekaren och inte att stänga av den vanligt, caps lock brukar dock funka. Några gånger har den hängt sig och släckt skärmen, även då har caps lock fungerat (gått att stänga av och på).

"Kines rutan" har jag dock aldrig fått.

Techtool sa dågonting om att den inte hittade systemmappen och att jag skulle installera classic. Apple hardware diagnostic hittade jag inte, vet du vilket jag borde kolla upp?

Redigerat: Jag har Mac OS X - 10.4.8; om det nu spelar någon roll

Senast redigerat 2007-02-28 19:27

Uppdate: Nu är min dator heltokig. Igår när jag var på Macforum så fungerade min dator utmärkt, mus, iPod och allting fungerade; tidigare idag fungerade det också. Nu när jag tänkt se en film från min externa hårddisk, några timmar senare, fungerar dock ingen av USB-portarna (iPoden laddas inte ens, dvs det verkar inte vara någon ström i portarna).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-28 20:57

Då låter det solklart att lämna in den - ett nytt logik kort borde kunna göra susen. Av krash beskrivningarna som du har gett och senaste inlägget så finns det inget tvivel på att din dator inte har hårdvaru problem.

Idag så fick jag fixat min dator. Lämnade in den på MacForum (som för övrigt var väldigt tillmötesgående och snabba) och de bytte mitt moderkort. Hittils verkar allting fungera utmärkt, får väl återkomma om det börjar krångla igen.

1
Bevaka tråden