Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Express med 2 skrivare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag försöker konfugurera Airport Express med 2 skrivare, dels via USB men också via ethernetkontakten.

Går inge bra, om man säger så.

Tips emotas tacksamt!

Göran

Hmm, Airport Express har väl bara en WAN-port, där kopplar man in sitt modem.
Är det en Airport Extreme du pular med? På extreme kan du ha en skrivare på en av LAN-kontakterna (ethernet). Den bör automatiskt dyka upp som en skrivare på din dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-27 07:45

Expressen har en USB också.

Yes!!

Joda, jag använder USB på min express till en skrivare, men vill koppla in en annan skrivare i ethernetkontakten. Apple stödjer inte detta, men med tanke på alla finurliga lösningar och hack som dyker upp...

Express stödjer via USB en (1) skrivare så de funkar inte med en splitter, tyvärr. Fast det hade varit elegant.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-02-27 12:40

Har för mig att man kan koppla in en USB-hub till den nya Airport stationen, men då tappar man ju iochförsig möjligheten till att strömma ljud

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-27 19:39

Du kan inte strömma ljud med nya Airporten.

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-28 14:44

Om du skall koppla en nätverksskrivare till Ethernetporten på en Airport Express måste du antligen gå via en hubb eller switch, alternativt använda en korsad kabel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-01 09:12

Det borde gå om du aktiverar Airport Express i WDS fjärrbasstationsläge, tyvärr krävs det en Airport Extreme eller en av vissa Linksys basstationer för detta. Då delar Airport Expressen ut IP-adresser via ethernetporten och bryggar mellan de två nätverken.

Då kan du koppla in skrivare och dylikt, men om du inte vill använda en hubb eller switch måste du sannolikt ha en korsad kabel.

Så frågan är, har du en Airport Extrem eller en av de Linksysmodeller som också stöder WDS?

Jag kör med en Extreme (801 n) som trådlös router och en express som skrivarstation. På den vill jag koppla in de två olika skrivarna och kunna välja i utskrifts menyn vilken jag ska skriva ut från. En är inget problem, den går via USB men den andra...

Tanken är att barnen inte ska skriva ut en massa med bläckstrålen utan köra med lasern som förval. Det där med pengar, ni vet...

Kanon om det går.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-01 09:59

Ja men då är det bara och tuta och köra då:)

Hursomhelst prova med WDS och meddela hur det går. Har ingen Airport Extreme själv så jag kan inte testa.

  • Medlem
  • 2007-03-08 13:24

Det är inte WDS som ska användas här - det är till för att förlänga ett trådlöst nät trådlöst. Vad Göran ska göra är att sätta sin Express som klient till Extremen och sätta Expressen i Bridged mode. Alla enheter som kopplas via Expressens ethernetport får nu sina IP-adresser av Extremen! Det ska inte vara nödvändigt att ha vare sig korsad kabel eller hub/switch, det bör gå att stoppa skrivaren direkt i ethernetporten. Jag har inte kopplat upp det här själv men har båda enheterna och min erfarenhet är att det ska gå att göra som jag beskrivit.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-08 14:53
Ursprungligen av asker:

Det är inte WDS som ska användas här - det är till för att förlänga ett trådlöst nät trådlöst. Vad Göran ska göra är att sätta sin Express som klient till Extremen och sätta Expressen i Bridged mode. Alla enheter som kopplas via Expressens ethernetport får nu sina IP-adresser av Extremen! Det ska inte vara nödvändigt att ha vare sig korsad kabel eller hub/switch, det bör gå att stoppa skrivaren direkt i ethernetporten. Jag har inte kopplat upp det här själv men har båda enheterna och min erfarenhet är att det ska gå att göra som jag beskrivit.

Nej, Nej WDS är det som ska användas här. Problemet är att det är en väldigt stor skillnad mellan "trådlös klient" och "WDS-fjärrbasstation". När APX är WDS-fjärrbasstation delar den ut ett befintligt trådlöst nät både trådlöst och på ethernet porten. När den är klient är den endast en glorifierad musikuppspelande skrivarserver.

Hursomhelst tro inte att jag inte försökt och misslyckats med precis den konfigurationen som du beskriver, APX som klient ansluten till trådlös router . Misslyckandet fick mig att läsa följande FAQ från Apple: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108038

Se särskilt fråga 2, 4-5 och 7.

Man måste ändå säga att det är konstigt att APX kan brygga från ethernet till trådlöst men inte från trådlöst till ethernet (utan WDS).

  • Medlem
  • 2007-03-09 11:40
Ursprungligen av sfalc:

Man måste ändå säga att det är konstigt att APX kan brygga från ethernet till trådlöst men inte från trådlöst till ethernet (utan WDS).

Du har helt rätt, Apple skriver det mycket tydligt... Konstigt att man måste använda WDS för att det ska funka...

Hej alla,

Jag ska försöka ge mig till att koppla in min andra skrivare nu i helgen. Återkommer med resultat.

Tack för alla förslag till lösningar!

Trevlig helg!
Göran

1
Bevaka tråden