Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

svorak i OS X?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-25 17:54

Hittar Dvorak, men hur får jag igång svorak? Är ju lite trist att inte kunna skriva åäö.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-26 16:33

Om du inte redan har löst problemet kommer här lösningen.

Ladda ner den här tangentbordslayouten från aoeu.info:http://aoeu.info/layouts/Swedish-Svorak.keylayout

Se till att den sparas med ändelsen .keylayout. Kopiera filen till antingen /Library/Keyboard Layouts eller ~/Library/Keyboard Layouts.

Logga ut och in.

Gå till Internationellt i Systeminställningar och aktivera layouten.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-27 00:02

Hittade ingen som jag gillade, så jag gjorde en egen (Med "Ukelele").

Håller på att skriva en Howto just nu.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-27 01:02

Har ett problem igen...

Hur får man svorak som standard val när man loggar in? När man skriver lösenordet alltså.
Hittar det ingenstans.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-27 08:41

Det går inte...

Men det du kan göra är att varje gång du får en lösenordsruta o dyl, välja svorak manuellt. Tillslut kommer svorak vara det förvalda språket i lösenordsrutor.

Det grundläggande problemet är att Apple Inc i sin oändliga vishet lagt de förinstallerade tangentbordslayouterna i binärfiler som inte går att ändra. Vilket gör att man inte kan starta datorn och logga in med svorak eftersom layouten inte aktiveras förän man har loggat in.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-27 10:01

Ok. Aja, man loggar ju inte in så ofta... När man väl är inne så är man ju.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-27 13:31

Sådär. Klart för OS X i allafall:
http://sandnabba.se/~emil/svorak%20p%c3%a5%20MBP/

Men det kommer mer

Ursprungligen av emil.s:

Har ett problem igen...

Hur får man svorak som standard val när man loggar in? När man skriver lösenordet alltså.
Hittar det ingenstans.

Slå på Show Input menu in login window under Accounts -> Login Options

Alltså. Det vore kul att lira lite svorak, men knapparna på tangentbordet sitter ju fel

Vågar man ploppa om knapparna på sitt MacBook Pro-tangentbord eller är det lätt att knapparna går åt skogen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-27 16:49
Ursprungligen av staed:

Alltså. Det vore kul att lira lite svorak, men knapparna på tangentbordet sitter ju fel

Vågar man ploppa om knapparna på sitt MacBook Pro-tangentbord eller är det lätt att knapparna går åt skogen?

Bättre att du istället sätter upp en lapp precis bakom skärmen med layouten nedskriven. Var i vilket fall så jag gjorde när jag lärde mig svorak. Då slipper du ta loss och flytta tangenterna.

Ursprungligen av sl0k:

Bättre att du istället sätter upp en lapp precis bakom skärmen med layouten nedskriven. Var i vilket fall så jag gjorde när jag lärde mig svorak. Då slipper du ta loss och flytta tangenterna.

På väggen på andra sidan sovrummet då alltså?

Funderade lite på att sätta lappar på tangenterna, men då går man ju miste om den fina backlight:en.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-27 22:27

Det var riktigt lätt att flytta tangenterna. Kommer om nån dag
http://sandnabba.se/~emil/svorak%20p%c3%a5%20MBP/macbook_pro.html

  • Medlem
  • 2007-02-28 09:57

Testar svorak just nu, tack för länken! Går inte så snabbt än...

Fick problem med mitt Aqua-emacs: den vanliga inputten är svorak men kortkommandona är qwerty. Någon som har en lösninig?

Och är det lätt att byta plats på knapparna på en macbook?

Senast redigerat 2007-03-01 15:36
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-28 12:52

Hur det är med vanliga Macbooken har jag ingen aning om.

Och jag har samma problem i Adobe Dreamweaver. Någon som vet hur man fixar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 12:52

Välidgt irriterande, men alla svorak-lämkar till keyboardlayouten verkar vara nere, är det någon som kan bidra med filen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-11 16:20
Ursprungligen av hweb:

Välidgt irriterande, men alla svorak-lämkar till keyboardlayouten verkar vara nere, är det någon som kan bidra med filen?

Denna använder jag, bifogar även bild över layouten. Båda filerna är från http://aoeu.info/ men sidan verkar vara nere nu så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 17:23

Stort tack!

Ja, siten var nere, jag körde igång dvorak och har kört det hela dagen (till och från)

Jäklar så störande när man är van att programmera med qwerty, så arg jag har varit på min inkompetens att lära mig något nytt SNABBT!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-11 17:33

Jo det tar tid.. var rätt frustrerande i början men ge det några veckor så flyter det på rätt bra sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 22:22

Hrm, paketet i zippen fungerar inte att installera, jag får bara fel hela tiden...

Vilket fel framgår inte heller...

Jag kör OSX 10.4.9 på MBP 15"

Någon ide?

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-06-12 00:43
Ursprungligen av hweb:

Hrm, paketet i zippen fungerar inte att installera, jag får bara fel hela tiden...

Vilket fel framgår inte heller...

Jag kör OSX 10.4.9 på MBP 15"

Någon ide?

Tjenare. Internet uppkopplingen hade dött av okänd anledning här hemma. Är dock tillbaka nu. Dock så åskar det ordentligt.

Men hela siten är förmodligen uppe imorgon på eftermidagen.
Håll ut!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 01:43

Hm, man kanske skulle ta och försöka sig på svorak igen. Jag lärde mig det nästan för ett par år sedan. Det jag inte riktigt gillar är att det är svårt att hitta specialtecknen när de inte finns markerade. Dessutom brukar inte kortkommandon vara speciellt bra anpassade för andra layouter. Kopiera och klistra in grejer är tex lite bekvämare med qwerty.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 09:39

Jo, jag noterade det jag å...

Hoppas aoeu.info kommer upp snart!

Nu har jag skrivit Svorak i ungefär ett halvår och behöver inte längre titta på tangenter/layout-bild längre. Det flyter bra sålänge jag inte tänker på att det är Svorak. :]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 05:40

Lustigt, jag postade just en tråd rörande OS X och Svorak i kombination med TypeMatrix EZ-Reach på Sweclockers. Är någon intresserad är det bara att ta sig en titt.

Layouten är dock anpassad för just det tangentbordet, men det finns ingen anledning till att inte skaffa sig ett sådant.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=694365

Sprid, kommentera, använd och ändra efter behag. Program för att ändra layouts har nämnts tidigare i tråden.

men vaf...
OSX har börjat byta till qwerty i tid och otid, riktigt störande!
Har inte varit något problem på ett halvår, tills jag installerade om OSX idag..

Någon som vet vad som är fel?

Om du loggar in med Svorak som layout så ordnar det sig. Gör som jag skrev tidigare för att logga in med svorak.

Si det hjälper icke. När jag trycker enter går den tillbaka till Swedish Pro i loginrutan.. kommer dock in.

Har precis börjat en kurs i kognition. I denna kursen så kom vi in på tangentbord, diskussionen ledde till DVORAK och där efter SVORAK. Nu finner jag mig i valet och kvalet att förändra mitt QWERTY-tangentbord till ett SVORAK på min MBP.
Efter som min MBP är min dyraste materiella ägodel, så provade jag på ett billigare tidigare köpt och använt tangentbord.
Efter att ha tagit bort alla tangenter på detta bord så börja jag montera ihop tangentbordet igen, nu så visar de sig att alla tangenter inte passar på alla platser. Tangenterna F och J på mellan raden passar bara på de platser de var monterade från början. Alltså så går inte 4 tangenter att använda.
Så mina frågor är:
Hur lätt är det att ha sönder tangenterna vid montering på MBP?
Har någon provat guiden på http://sandnabba.se/~emil/svorak%20p%c3%a5%20MBP/ till Mac OSX Leopard och de fungerar som de ska?
Hur lång tid upplever du som har ändrat ditt tangentbord till SVORAK, att komma upp i din normalnivå som du hade på QWERTY-tangentbordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 21:55

Jag bytte tillbaka efter ett tag, det tog mig lite för mycket tid

Kör dvorak ibland, men inte så ofta, ända tills jag förbättrat hastigheten avsevärt.
Däremot att plocka bort tangenterna och sätta dem i svorak/dvorak position på din MBP är ingen konst alls, var lite försiktig bara

Lycka till!

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2008-04-23 21:40

Någon som vet om man kan få Qwerty-snabbkommandon att fungera med Svorak på något sätt?

Bevaka tråden