Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa extern hårddisk till iBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 09:14

Hej
Jag ska hjälpa en kompis att köpa en extern hårddisk till hennes iBook. Hon köpte den för ett år sen i Argentina och jag har inte så mycket koll på iBooks med ingångar etc. så jag skulle vilja veta om alla de modellerna hade USB 2 och Firewire?

Och ska man satsa på en firewire eller? Om nån har tips på små externa diskar tas det tacksamt emot.

postade den här eftersom det främst handlade om själva iBooken och inte hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-28 10:46

hehe verkligen INGEN som kan hjälpa mig med ett svar? jag trodde det här var en enkel fråga..

I stort sett alla iBooks har levererats med FireWire och USB anslutning. Den enda iBook som ej har FireWire var iBook SE

Sidan AppleHistory.com är en mycket bra sida när man söker info om tidigare datorer från apple.

Ursprungligen av Mikael E:

I stort sett alla iBooks har levererats med FireWire och USB anslutning. Den enda iBook som ej har FireWire var iBook SE

Den som kom före den, iBook 300, hade inte heller FireWire. Från september 2000 har dock alla iBook och iBook G4 haft FireWire. Alla iBook har haft USB, men det är enbart iBook G4 som hade USB 2.

en annan sak är att spänningen som usbportarna levererar är ofta för låg för att driva diskar... så du behöver också en acadapter oavsett om det är en 2.5tumsdisk eller 3.5tums.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-02-28 23:18
Ursprungligen av northernlight:

en annan sak är att spänningen som usbportarna levererar är ofta för låg för att driva diskar... så du behöver också en acadapter oavsett om det är en 2.5tumsdisk eller 3.5tums.

USB2.0 levererar oftast tillräckligt för 2.5" diskar,

how I know? Jag har kört flera stycken så

Ursprungligen av bogg:

USB2.0 levererar oftast tillräckligt för 2.5" diskar,

how I know? Jag har kört flera stycken så

Kanske ofta men långt ifrån alltid. Jag har också kört flera stycken...

Exempel med noname USB-disk med 5 GB 2,5":
iBook G4 NEJ, PM G4 Yikes NEJ, Dell (äldre laptop) JA, Dell (nyare laptop) NEJ, IBM (urgammal tänkpadda med USB1) JA, PM G5 NEJ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-28 13:44

ok, så inte USB2.0 alltså?

FW har alltid funkat för mig både vad gäller 2,5" och 3,5". Detsamma kan inte sägas om USB.

Sök på forumet på "extern hårddisk" så får du fram mycket matnyttigt. Exempelvis den här tråden med gott om länkar i post #2: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/98928-extern-hd-koepage-rankingad-till-ett-blabaer.html

Sedan är frågan om hon vill ha en liten och lätt 2,5-disk som (kanske) inte behöver extern strömförsörjning eller om det är en mer stationär lösning som eftersträvas. Det är mycket billigare att köra med standard 3,5"-diskar om man räknar krona per GB.

Jag har både och. En stor 250 GB LaCie d2 med FW400/800 för jobb, digitalbilder m.m. och en liten 2,5" 160 GB FW400/USB2 som klonats med SuperDuper från min interna 160 GB som komplett backup på själva iBooken. Sedan behövs ju i o f s ytterligare en disk för att göra backup på den stora LaCiens digitalbilder.

1
Bevaka tråden