Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disk utility hittar inte SCSI disk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-02-28 01:17

Pular lite med en G4 som har ett par SCSI diskar.
Den har även en IDE disk där OSX 10.3 ligger på.
Går man in på Systemprofilen så syns SCSI diskarna i listan, med ID nummer och allt.

Men när jag ska försöka partionera/formatera dessa diskar i disk utilityn så hittar inte OSX diskarna??

Jag vet att diskarna är OK, så problemet ligger inte där.
Någon som vet hur jag ska göra? finns det något speciellt program som man ska använda för att formatera SCSI diskar i OSX?

Eller måste jag dra igång en OS9 burk för att fixa detta? Och kommer det då fungera i OSX, så jag kan använda hårddiskarna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-28 19:51

Nu är det ett tag sedan jag kopplade in en extern SCSI-disk på min gamla G4 med ett Adaptec 20MB/s SCSI-kort, men vad jag kommer ihåg så fick man sköta allt underhåll (formatering och partitionering) i OS9.
OSX kunde ju läsa och skriva till diskarna utan problem, men att montera en disk när datorn var igång gick inte. Disken var tvungen att vara påslagen innan datorn startades annars monterades inte disken. SCSI-probe (där man kunde montera och avmontera diskar mm) kom vad jag vet aldrig till OSX.

Så ta och koppla in diskarna på en OS9 maskin och snygga till dem så som du vill ha dom. Sedan borde de funka i OSX.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-28 20:55

Är det så att scsi-kortet inte har någon drivrutin i OS X som orsakar detta eller? För då är det förståligt att OS9 hanterar det men inte OS X.

Vore bra att veta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-28 22:04

Jo SCSI-kortet har en drivrutin i OSX men problemet att i OSX så finns inte alla verktygen som fanns tidigare. I system 7 kunde man inte formatera annat än Apple "original" hårddiskar så man fick använda 3:e-partsprogram istället, men mot slutet (OS8-9) så kunde man formattera vilken SCSI-hd som helst. Däremot utvecklade Apple aldrig någon egen programvara för att montera en hd när datorn var igång utan man fick använda SCSI-probe som gjorde detta plus att programmet kunde kolla SCSI-id (nr) och lite till. I OSX verkar det som om Apple inte har lagt ner någon större möda på att kunna underhålla en SCSI-disk, så där saknas många av funktionerna i OS9.

1
Bevaka tråden