Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Insättning samt uttag av eget kapital

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-27 12:03

Hur gör man insättning och uttag av eget kapital på ett korrekt sätt i en enskild firma?

Situation: Betala en räkning på 1000kr (hyra) från egen ficka
Lösning(?):

Verifikation 1:
BANKKONTO - debet 1000kr
EGET KAPITAL - kredit 1000kr

Verifikation 2:
BANKKONTO - kredit 1000kr
HYRA - debet 1000kr

Situation: Ta ut 5000kr i eget kapital (dvs. pengarna som företaget är skyldig mig):
Lösning: ??

Är det en privat faktura du skall betala?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-27 16:02
Ursprungligen av Kristofer G:

Är det en privat faktura du skall betala?

Nej, det är företagets räkningar som jag betalar ur egen ficka.

Ursprungligen av Jayzee:

Nej, det är företagets räkningar som jag betalar ur egen ficka.

Via företagets bankkonto?

I så fall lämpligen:

Kredit '2018 Övriga egna insättningar' 1000 kr
Debit '1930 Checkkonto' 1000 kr

Sen betalar och konterar du fakturan precis som vanligt..

Vad tror ni om att betala utifrån KASSA och låta kassan bli negativ? Eller ser det jättekonstigt ut i papprena? Innan deklarationen så kan man ju göra en överföring för att korrigera detta, exempelvis göra så att kassan hamnar på 0.

Eller?

Eller, jag kanske inte förstod ditt problem riktigt. För att återgå till din inledande fråga kan jag säga att 2013 "Egna uttag" är kontot där du kan ta ut pengar från företaget. Bara det finns pengar i kassan går det att ta ut pengar - men tänk på att du ska betala skatt sen. Så akta dig! (finns en del personer som fått lite problem på grund av detta, inte jag)

Ifall pengarna inte går över kassan, skall man inte blanda in kassan. Går pengarna inte över checkkontot, skall man inte blanda in checkkontot.
Betalar man något privat, använder man "egna instättningar" som motkonto till kostnadskontot.

Exempel: Köper kontorsmateriel för 500 kronor kontant med privata pengar.

Kredit '2018 Övriga egna insättningar' 500 kr
Debit '6110 Kontorsmateriel' 500 kr

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-28 15:01

Situationen är helt enkelt följande:
Det finns inga pengar i den enskilda firman eftersom den precis är startad. Firman har ett bankkonto samt ett bankgiro kopplat till det kontot. Låt oss säga att jag ska betala registreringsavgiften för företagets domän eller möbler till kontoret då måste jag betala ur egen ficka och sedan kunna ta ut dessa pengar ur företaget eftersom företaget är skyldig mig dessa pengar.

Har hittills gjort så här (i detta fall när jag betalar hyran åt företagets vägnar):
KREDIT 5010 (Lokalhyra)
DEBET 2017 (Insättning av eget kapital)

Men är detta allt eller behöver jag göra något mer och hur isf. gör jag uttag?

Insättningar i firma vet jag inte, men uttag gör du från kontot 2013 "Egna uttag".

1
Bevaka tråden