Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP och filrättigheter

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hoppas någon har en lösning.
Jag har en väderstation som skickar via en PC upp en bild med FTP till en iMac 10.4.8 klient.

Problemet som uppstår är att bilden som skickas up får så dåligt med rättigheter (640) att bilden inte kan visas från en hHTML sida som innehåller en länk till bilden. Jag vet inte varför det blir på detta sättet.
Sätter jag om rättigheterna manuellt på bilden till minst 644 fungerar det, men bara tills dess att nästa bild skickas upp!

Faktum är att även med Dreamweaver sätta alla filer till rättigheten 0! som FTP as upp till iMacen??? Har aldrig råkat ut för detta tidigare.

Vad kan det vara? något enkelt säkert, men vad?

  • Medlem
  • 2007-02-27 21:56

Du behöver ändra inställningarna på din FTP-server (på iMacen) så att den sätter en mindre restiktiv umask som default...

Jag vet inte hur man gör på Tigers inbyggda FTP-server (om det är den du använder). Vet inte ens om det går.. Men normalt så ska detta gå att ändra i FTP-serverns config-fil.

Om du inte hittar något sätt att konfigurera FTP-servern på så är väl den enda rekommendationen jag kan ge dig att installera en "riktig" FTP-server på din dator, där du har möjlighet att konfigurera den som du vill...

Tack en 'riktig' FTP server löste det hela!

1
Bevaka tråden