Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MBP kan inte surfa till alla siter

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag prövar att gå till http://www.interfacelift.com.
På min MBP kommer svaret att Safari inte kan gå til siten. Jag prövar med Firefox och Netscape. Samma resultat.
Går till datorn bredvid och provar. Tjoff. Sidan kommer direkt. Inga problem där.
Vad kan det ha blivit för fel i min dator?
Jag har provat att tömma cachen och kört reparera skivbehörigheter och även kört DiskWarrior 4.0. Ingen skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-27 18:02

Det där problemet har jag väldigt ofta på min PowerMac också...

  • Medlem
  • 2007-02-27 18:02

Låter som att du kan ha drabbats av felaktig DNS cache..

Vad får du för uppslag på domännamnet www.interfacelift.com? (Starta terminalen och skriv "nslookup www.interfacelift.com")

Om det står något annat än "Address: 209.85.64.50" så är det din DNS som blivit förvirrad...

Spännande, jag har inte problemet men hur löser man det. DNS är ju något som i allmänhet operatörerna håller med.
Jag hade ett problem på jobbet för någon vecka sedan då vår internetoperatör gick ner en stund. När den kom upp igen accepterades inte den DNS server vi hade i alla maskiner, den tillhör i och för sig en tidigare operatör vi haft men fungerade bra ända tills detta hände.

När jag bytte till nuvarande operatörs DNS server funkade det igen.

Varför är Macar mer känsliga för att ha rätt DNS server än vad PC är

Ursprungligen av Toett:

Låter som att du kan ha drabbats av felaktig DNS cache..

Vad får du för uppslag på domännamnet www.interfacelift.com? (Starta terminalen och skriv "nslookup www.interfacelift.com")

Om det står något annat än "Address: 209.85.64.50" så är det din DNS som blivit förvirrad...

Tack för tipset. testade det och fick detta svar i terminalen:

Last login: Tue Feb 27 12:01:44 on console
Welcome to Darwin!
c-4b6fe253:~ christermolander$ nslookup www.interfacelift.com
Server: 195.54.122.198
Address: 195.54.122.198#53

Non-authoritative answer:
Name: www.interfacelift.com
Address: 209.85.64.50

Verkar inte vara det alltså. Ska pröva och skriva in namnet på DNS-server. Vad har bredbandsbolaget för DNS-server?

  • Medlem
  • 2007-02-27 21:13
Ursprungligen av Chrippa:

Verkar inte vara det alltså. Ska pröva och skriva in namnet på DNS-server. Vad har bredbandsbolaget för DNS-server?

Du får en dynamiskt tilldelad DNS-server samtidigt som du tilldelas ett IP-nummer...
I detta fallet har kör du mot 195.54.122.198, vilket motsvaras av ns5.bredband.com...

Bredbandsbolaget har 8 namnservrar som svarar på ns1.bredband.com till ns8.bredband.com.

Oookey. Men vad ska jag skriva i rutan för DNS-server. Det verkar som om det blir värre. Nu kommer jag inte in på bl. a http://www.youtube.com, http://www.rotel.com, http://www.dv.com/ m.fl.

Ingen aning

Telia 195.67.199.21
Tele2 130.244.127.161

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-01 22:15

Kanske något problem idag.. upplever att det finns störningar på flera siter idag jag kör via bredbandsbolaget.

Jag har samma problem om jag kör genom trådlöst nät. Mina olika webbläsare vill bara ladda vissa sidor. Skitskumt och väldigt irreterande. Testat flera olika trådlösa när med samma resultat. Dock funkar allt perfekt med nätverkskabel ansluten.

Vad göra??

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

/Erik

Hmm, kunde lösa problemet genom att skapa två olika konfigurationer. En för trådlöst och en för ethernet. Konstigt att det helt plötsligt blev nå jäkla DNS konflikt eller vad det nu var...skumt värre. Har ju funkar klockrent i över två år!!

/Erik

Ursprungligen av knoxville:

Hmm, kunde lösa problemet genom att skapa två olika konfigurationer. En för trådlöst och en för ethernet. Konstigt att det helt plötsligt blev nå jäkla DNS konflikt eller vad det nu var...skumt värre. Har ju funkar klockrent i över två år!!

/Erik

Precis. Problemen kom lite plötsligt för typ två veckor sen. Hur kan dom liksom skapa sig själv. Det här är definitivt inte några grejer man är inne och petar på med nya inställningar och så.

Min variant av problemet löste sig när jag avinstallerade PeerGuardian. Den blockade saker trots att den var avstängd.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-03-20 13:47

Med "MainMenu" kan man "flush DNS cache". Om det är bra eller inte har jag ingen aning om men enkelt är det. Någon modigare eller kunnigare eller bådadera kanske kan förklara vad "flush DNS cache" innebär. MainMenu har ingen "hjälp".

1
Bevaka tråden