Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

överkryssat batteri på Macbook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag startade min macbook idag för första gången på några dagar (5-6) och när den hade startat upp så var batteriet överkryssat och det stod "inget batteri kan hittas".
min laddare lysar grön men så fort jag tar ur den så slocknar datorn.

Har haft datorn avstängd nu en timme med laddaren i (som fortfarande lyser grön).

vad har hänt? har batteriet laddats ur? är det bara att ladda upp det igen? kan batteriet vara skadat?

Har detta hänt någon annan tidigare?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-02-21 15:41

Om Magsafekontakten indikerar grönt så innebär det att batteriet inte laddas. Den ska visst lysa gult när den laddar. Ta ur batteriet och sätt i det igen? Rengöra kontaktytorna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 15:49

Vart med om detta hos en kollega. Vi provade en annan laddare, nollställde SMC men ingenting fungerade.
Ringde Apple och fick ett nytt batteri.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 17:25

En kompis har varit med om detsamma och för honom var lösningen också att få ett nytt batteri från Apple.

pratade med apple support.

första killen jag ringde var lite tvär och vägra hjälpa mig för jag inte hade exakt inköpsdatum så jag ringde supertrevliga kullander&kullander i malmö där jag köpte datorn för att få datumet.
de sa att jag kunde komma in med den så skulle de fixa det men eftersom jag befinner mig i nyköping just nu hade jag ingen möjlighet. (närmsta mac återförsäljare är norrköping/stockhlm dessutom).

ringde tillbaka till apple, hamna hos en trevlig kille som hjälpte mig trots att jag inte har någon apple care och datorn var köpt i maj 06.

vi felsökte och han bekräftade att batteriet var felaktigt. jag testade med en av mina elevers batterier och det funkade perfekt!
så nu budar de ett nytt batteri till mig inom 10 dagar och så ska jag skicka tillbaka det gamla (de resarverade nästan 1000kr på mitt konto för att vara säkra på att få tillbaka det gamla batteriet).

så nu får jag jobba med strömsladd i några dagar (kan det göra någon skada föressten?)

ser ut att bli ett lyckligt slut på historien...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 18:00
Ursprungligen av kymusikevent:

så nu budar de ett nytt batteri till mig inom 10 dagar och så ska jag skicka tillbaka det gamla (de resarverade nästan 1000kr på mitt konto för att vara säkra på att få tillbaka det gamla batteriet).

Exakt så hände med min kollega också. Den där med 1000kr känns skum. Får de verkligen göra så?
Din dator tar inte skada av att bara köra på sladd.
Men se det från det ljusa sidan, du får ett helt nytt batteri istället för ett som du använt innan i över ett halvår.

Batterier som går helt tomma kan få svårt att hoppa igång. Så se till att inte dra ur det HELT.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-26 11:15

Hej! Min sambos Macbook gjorde exakt samma sak, överkryssat batteri. Vi köpte den på AppleStore via internet. Vilket nummer ska vi ringa för att få kontakt med Apple och få oss ett nytt batteri?

Btw, kan det kassa batteriet få datorn att bete sig konstigt i övrigt?

Min sambos dator har vid många tillfällen när den varit avstängd, stått och kört fläktarna för fulla muggar en bra stund. Den har även i bland lyst med ett klart sken från den vita lampan på framsidan, när man sedan lyfter locket så slocknar den men man får inget som helst liv i datorn. Stänger man locket igen så tänds lampan igen. Är detta batterirelaterat eller är datorn bäng?

  • Oregistrerad
  • 2007-02-27 12:24

Hallå? Är det verkligen ingen som vet vilket nummer till apple man ska ringa för att få sitt batteri utbytt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-27 15:21
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hallå? Är det verkligen ingen som vet vilket nummer till apple man ska ringa för att få sitt batteri utbytt?

http://www.apple.com/se/contact/

  • Oregistrerad
  • 2007-02-27 16:38

Tack

samma hände mig när jag befann mig i Brisbane, Australien för utlandsstudier. gick till första bästa Appleaffär, där de förklarade att jag behövde nytt batteri. de fixade fram ett på två dagar trots att jag inte hade kvitto eller nåt med mig. kanske ett välkänt problem?

lycka till

just det, ja körde datorn utan batteri, men med nätsladden i typ två dagar i hopp om att det skulle batteriet skulle funka efter diverse 'norska resets'...men batteriet var tydligen som sagt...DÖTT!

1
Bevaka tråden