Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre sökmotor på 99.se?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-27 09:39

När kommer det en bättre sökmotor på 99.se? Jag har en känsla av att många inlägg läggs in på nytt för att man inte hittar tidigare inlägg med nuvarande sökmotorn. Det vore ju bra om man kunde söka på flera ord, fraser, i specifika forum etc.

Varför inte använda Googles sökmotor för siten (ifall det inte finns något bättre befintlig sökmotor hos 99.se)?!

P.S. Kanske denna förfrågan lagts in tidigare, men jag har inte hittat den...

Ja den här fina sajten är sannerligen värd en bättre sökmotor. Google har väl en, en smula kostsam, tjänst man kan hyra in. Testas inte den förnärvarande fresten?
Jag kan tycka det är en smula märkligt att vBulletin, som väl är marknadsledande på forumscript, inte kommit längre med sin sökmotor.

  • Medlem
  • 2007-02-27 10:41

Det testades med en mini-Google-box, fungerade grymt bra men kostnaden för en som kunde hantera allt innehåll för hela 99.se var helt enkelt för stor. Det skulle landa på minst 50000 eller så.

Tills vidare får man nog leva med vBulletins halvsunkiga sökfunktion.

Ursprungligen av jgb:

Det testades med en mini-Google-box, fungerade grymt bra men kostnaden för en som kunde hantera allt innehåll för hela 99.se var helt enkelt för stor. Det skulle landa på minst 50000 eller så.

Tills vidare får man nog leva med vBulletins halvsunkiga sökfunktion.

Har ni testat att 'snacka' med google? Ett skäl till att de kommit så långt är väl att de är flexibla och beredda att se på saker och ting ur nya eller jallafall olika perspektiv. Och så är de ju inte helt avigt intställda till Apple och därmed kanske inte heller till ett av Apples starkaste supportforum. Ja menar det skadar ju inte att fråga

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-27 20:32
Ursprungligen av David Slättne:

Har ni testat att 'snacka' med google? Ett skäl till att de kommit så långt är väl att de är flexibla och beredda att se på saker och ting ur nya eller jallafall olika perspektiv. Och så är de ju inte helt avigt intställda till Apple och därmed kanske inte heller till ett av Apples starkaste supportforum. Ja menar det skadar ju inte att fråga

Vet inte exakt hur samtalet har gått till, men ungefär detta vet jag.

Inköp utav 100.000-dokumentvarianten för ett tiotal tusen kronor, vi har över en miljon "dokument" här och kostnaden för den största som täcker typ 350.000 och fler dokument är otroligt dyr (flera hundra tusen), google kunde inte hjälpa oss med denna grej eftersom det är för extremt.
Därför inget användande utav det

Testa att söka på Google med tillägget "site:99.se" så får du bara träffar härifrån.

Det funkar sisådär med 99musik-delen (för att trådarna blivit omskyfflade och pga url-omskrivning), men för 99mac verkar det funka bra.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-02-28 12:13
Ursprungligen av false messiah:

Testa att söka på Google med tillägget "site:99.se" så får du bara träffar härifrån.

Det funkar sisådär med 99musik-delen (för att trådarna blivit omskyfflade och pga url-omskrivning), men för 99mac verkar det funka bra.

Det är exact så här jag söker! Bästa sättet att hitta det man söker. Vissa sökningar på 99mac leder till en tom sida, och söker man med bara ett nyckel ord så får man för många träffar och dessa är tidskrävande att gå igenom för att hitta det man söker.

Google away!

  • Medlem
  • 2007-02-27 11:19

Det är Björnström som sköter den biten, han är ute på vift i några veckor nu, så jag kan tyvärr inte göra något åt det. Boxen är återskickad till Google vad jag vet.

Ursprungligen av jgb:

Det är Björnström som sköter den biten, han är ute på vift i några veckor nu, så jag kan tyvärr inte göra något åt det. Boxen är återskickad till Google vad jag vet.

Glöm inte bort att komma ihåg att påminna honom när kommer åter. Vi skulle verkligen behöva en sökmotor här.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-27 12:17

Den här topp siten är verkligen värd en bra sökmotor. Framför allt tror jag att det för många skulle innebära mindre frustration/irritation för de som sitter en längre tid på detta forum att samma inlägg läggs in gång på gång för saker som redan är besvarade. Kvaliteten för 99.se blir därigenom m.a.o. högre.

Kanske en dum fråga, men varför görs inte denna site med t.ex. Xoops eller Joomla? I alla fall den första har en väldigt bra sökmotor inbyggd + inbyggda funktionaliteter för forum, links, polls etc, etc, etc...

Xoops: http://www.xoops.org
Joomla: http://joomla.org

Ursprungligen av Jafu:

Den här topp siten är verkligen värd en bra sökmotor. Framför allt tror jag att det för många skulle innebära mindre frustration/irritation för de som sitter en längre tid på detta forum att samma inlägg läggs in gång på gång för saker som redan är besvarade. Kvaliteten för 99.se blir därigenom m.a.o. högre.

Kanske en dum fråga, men varför görs inte denna site med t.ex. Xoops eller Joomla? I alla fall den första har en väldigt bra sökmotor inbyggd + inbyggda funktionaliteter för forum, links, polls etc, etc, etc...

Xoops: http://www.xoops.org
Joomla: http://joomla.org

Huvudsyftet för 99.se är ju faktiskt att vara ett forum, då använder man en forumprogramvara, hade det vart en portal eller nyhetssida eller liknande så hade man ju kunnat använda en CMS. Jag tror att VBulletin är rätt så mycket kraftfullare än Joomlas forum-funktioner..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-27 16:29

Kollade just på vBulletins hemsida och gick till deras forum. Där har dom ju själva en riktigt bra sökmotor!

Ursprungligen av Jafu:

Kollade just på vBulletins hemsida och gick till deras forum. Där har dom ju själva en riktigt bra sökmotor!

Det är samma sökmotor som används här.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-27 16:49

Varför kan man då här inte söka på speficikt forum, användare, datum, etc, etc...?

Är det denna du letar?

http://www.99.se/search.php

  • Medlem
  • 2007-02-27 21:20

Muppo: Se nedan.

Ursprungligen av Johan S:

Är det denna du letar?

http://www.99.se/search.php

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-28 09:23
Ursprungligen av Johan S:

Är det denna du letar?

http://www.99.se/search.php

Ja, detta menar jag. Varför inte helt enkelt lägga en länk vid sökrutan för "Avancerad sökning"? Det framgår ingen stans (förutom nu då 'false messiah' angett hur man gör).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-28 11:01
Ursprungligen av Jafu:

Ja, detta menar jag. Varför inte helt enkelt lägga en länk vid sökrutan för "Avancerad sökning"? Det framgår ingen stans (förutom nu då 'false messiah' angett hur man gör).

Håller med om att det är mycket märkligt att den länken har tagits bort.. Tog ett bra tag innan jag kom på hur man fick fram den.. Nya medlemmar borde ha ännu svårare att gissa sig till att den finns över huvud taget.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-02-28 23:19
Ursprungligen av Hallon:

Håller med om att det är mycket märkligt att den länken har tagits bort.. Tog ett bra tag innan jag kom på hur man fick fram den.. Nya medlemmar borde ha ännu svårare att gissa sig till att den finns över huvud taget.

Har också irriterat mig mycket på att länken försvann, men kom på det där med enter i tom sökruta av en slump. Länken låg väl under inställningar förut?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-18 11:30
Ursprungligen av Johan S:

Är det denna du letar?

http://www.99.se/search.php

Den söksidan har jag önskat länge och varit lite frustrerad över att mina sökningar gav så bred träff. Hitta denna tråd efter lite letande, pga att jag kollade om någon annan påpekat om filtreringsmöjligheter i sökmotorn här på 99.se.

Ursprungligen av Sidde:

Den finns ju, tryck på enter i sökrutan

Kanske är tanken att alla inte ska använda den för att det inte ska bli stor belastning på sökmotorn? Med tanke på att den inte är synlig via någon länk i menyn.

Kanske denna tråd bör vara en "klibbig tråd"?

...som man också hittar genom att göra en sökning på ingenting i sökrutan.

Men med så mycket AJAX som det är här borde någon fixa en lika stilig sökfunktion som på tex Gearslutz så blir det lite mer uppenbart att det finns mer avancerade inställningar.

Det kunde gott finnas en länk till den, typ "utökad sökning", nu får man gissa sig fram lite.

  • Medlem
  • 2007-02-27 21:13

Som eskimo säger. Ge oss tillbaka "Avancerad sökning". varför togs den ens bort?

Antar att han menar det som val i menyn.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-27 23:48
Ursprungligen av eskimo:

Antar att han menar det som val i menyn.

Den finns ju, tryck på enter i sökrutan

Men eftersom ingen förutom moderatorerna känner till det knepet så skulle det nog hjälpa med en separat länk.

Jag kände till det.

  • Medlem
  • 2007-02-28 11:17

Jag antar helt enkelt att det är ett misstag, något annat kan jag inte se. En bugg helt enkelt.

  • Medlem
  • 2007-02-28 17:17

jgb, som andra sagt, jag vet att den finns, men skulle vilja ha den som ett val under t.ex. "Forum" knappen. Det är ju som sagt inte säkert att alla vet att den finns.

1
Bevaka tråden