Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man en ikon på skrivbordet för en (shell-)monterad enhet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker skriva ett shellskript som skall få macken att montera olika sambavolymer beroende på vilket trådlöst nätverk den är uppkopplad mot. Det finns en massa liknande skript om man söker, och det mesta har jag fått svar på. Men en sak återstår.

När jag monterar en sambaenhet på vanligt sätt, i finder, kommer det upp en ikon på skrivbordet som också låter mig avmontera enheten. Hur kan jag återskapa en sådan från ett shellskript?

(Jag använder kommandot mount_smbfs för att montera i skalet.)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-02-26 23:45

Testa att som root (mha sudo) skicka SIGHUP till diskarbitrationd. Eller så kör du 'disktool -r', fast disktool verkar deprecated i 10.4 om man ska tro mansidan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-26 23:50

Man kan även starta om Finder så kommer iconen upp. Men det kanske kan kännas lite extremt.

Tack för hjälpen. Jag har en någorlunda fungerande automontering som sker helt i bakgrunden nu.

Jag fick inte SIGHUP eller disktool att göra något. Att starta om Finder fungerar, men ett lättare sätt jag upptäckte är att montera enheterna i hemkatalogen istället för i /Volumes/. Det verkar som om Finder hittar dem lättare där. Oavsett hur jag får fram ikonerna, så kan jag inte avmontera enheterna med hjälp av dem, men de finns där som genvägar i alla fall.

(Sedan verkar det svårt att bli av med ikonerna efter man avmonterat, men det gör ju inte så mycket om det ligger lite tomma enheter och skräpar. Jag får väl slå samman alla sambashares till en enda så blir det mindre stök.)

Nå, ett annat problem som dykt upp är att om man monterar samba via shell, så kan inte lösenordet sparas. Varje gång datorn vaknar så poppar det upp fönster som frågar om lösenord. Det finns en liten box att klicka i för att spara lösenord, men lik förbannat frågar den nästa gång igen. Det går att ange lösenord direkt i skriptet, som en parameter till mount_smbfs, men jag skulle gärna hitta en lösning som inte har lösenordet i klartext.

Men som sagt, det får duga tills jag får lust att fixa lite nästa gång.

Edit: Vad svårt det skall vara att sluta då! Istället för att ha mount_smbfs i shellscriptet, gjorde jag ett applescript som monterar enheterna, och kör det ena scriptet från det andra så att säga. Nu funkar ikonerna precis som om man monterat manuellt. Men jag måste fortfarande skriva in lösenordet i klartext.

Senast redigerat 2007-02-27 22:25
1
Bevaka tråden