Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zip-skiva ses inte av min dator

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-18 11:33

Det har blivit dags, eller rättare sagt, det är hög tid att föra över de filer jag har på mina Zip-skivor (100MB) till CD/DVD-skivor. När jag stoppade in Zip-skivan i läsaren dök den inte upp på skrivbordet och den syns inte någonstans, var jag än söker. Kan det vara läsaren som pajat? Vad kan jag göra?:confused:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-18 12:56

Vad har du för dator (G1, G3, G4, G5, Intel...), hur ansluter du Zippen (inbyggd, SCSI, Firewire, USB etc), vad har du för system (OS 9, OS X, ...).

Det underlättar alltid med bakgrundsinformation.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-18 18:03

G4 och inbyggd. OS X 10.4.8

På SCSItiden gick det att använda ZIPskrivorna utan drivrutinter genom att boota datorn med en zipskiva i (ZIPen var då som vilken SCSI enhet som helst) provar det, det kan fungera...

En sak är att kolla under åpplet om den här datorn och mer informaton och se om du hittar IDE ZIPdrivern. Om den inte sysn får du kolla om du kan låna någons USB ZIP

Är zipen inbyggd i G4 (eller extern för den delen) kan det vara läge att boota om i OS9. Har själv min gamla zip kopplad med scsi till en gammal PM 6100 med OS 7.6.1 om behovet skulle uppstå. Vilket det inte har gjort på 3-4 år nu...

  • Medlem
  • 2007-02-26 14:43

Det är inte otänkbart att läsaren eller skivan har gått sönder. De kan vara lite nyckfulla, så det kan löna sig att testa ett par gånger innan man ger upp också.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-26 18:26

Nu har jag både testat flera gånger med samma Zip-skiva och med två olika Zip-skivor. =(

1
Bevaka tråden