Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med nätet..

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-26 09:53

Tjena.
Har fått ett litet problem med min MacMini.
Jag kan nämligen inte koppla upp mig på nätet. Det står att Ethernet är aktivt. Ethernet har en egentilldelad ip-adress och kan därför kanske inte koppla upp till internet (något i stil med det)..
Mitt internet har fungerat fint innan. Men en dag så kraschar allt. Jag har valt att ansluta genom DHCP.. Som ni ser så fungerar mitt internet. Jag använder PC:n nu..

Till en annan fråga. Hur fungerar det med formatering? Är det som med PC? Kan man återställa operativsystemet utan att formatera HDD?

Tacksam för svar som hjälper.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-26 10:24

När du stoppar i Operativsystemskivan startar du upp datorn och håller C intryckt. Välj sen Arkivera och Installera från menyn för att installera om utan att ta bort det du hade på datorn...

Är du säker på att du konfigurerat internet rätt? Fungerar det på ena datorn borde det fungera på andra... har du mecklat med några inställningar som fått det att balla ur?
Kolla under fliken Ethernet under Systeminställningar ->Nätverk. Kolla så att det står Automatiskt där.

Vad händer om du klickar på Förnya DHCP tilldelning?

Har du trådat internet eller trådlöst? Har du kollat så att du inte har fel på tråden i sådana fall?

Ansluter du via PPPoE, har du dynamisk eller statisk IP? (fast eller "lös" - ändras för varje dag)

Vem har du som internetleverantör?

Vad har du för modem?

Har du någon form av router eller liknande mellan?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-26 10:50
Ursprungligen av Scumpi:

När du stoppar i Operativsystemskivan startar du upp datorn och håller C intryckt. Välj sen Arkivera och Installera från menyn för att installera om utan att ta bort det du hade på datorn...

Är du säker på att du konfigurerat internet rätt? Fungerar det på ena datorn borde det fungera på andra... har du mecklat med några inställningar som fått det att balla ur?
Kolla under fliken Ethernet under Systeminställningar ->Nätverk. Kolla så att det står Automatiskt där.

Vad händer om du klickar på Förnya DHCP tilldelning?

Har du trådat internet eller trådlöst? Har du kollat så att du inte har fel på tråden i sådana fall?

Ansluter du via PPPoE, har du dynamisk eller statisk IP? (fast eller "lös" - ändras för varje dag)

Vem har du som internetleverantör?

Vad har du för modem?

Har du någon form av router eller liknande mellan?

Jag själv har säkerligen inte pillat med inställningarna. Men haft en del fester där folk tog sin frihet och utforskade det magiska.

Jag använder trådat och det genom DHCP. Det är på automatiskt och jag använder Comhem. Därför behover jag inte logga in varje gång jag ska använda internet. Det är modemet som är inloggat.

När jag klickar på förnya så kommer en ny ip-adress men det under ip-adressen är ej fullständigt (brukar vara 255.255.255.0 i mitt fal är det 255.255.0.0

Jag har det vita motorolamodemet och kopplar datorn direkt till modemet så där är ingen router emellan. Men som sagt så är det inget fel på min internetleverantör. Felet sitter i datorn.

ps. Jag skriver allt från minnet eftersom jag får switcha mellan PC:n och Macen.

Tacksam för hjälpen!

Felet sitter hos Comhem, eller modemet kanske. Comhem låser det utlånade ip-numret till en specifik MAC-adress och eftersom din PC och din Mac har olika MAC-adresser så fungerar bara den ena åt gången. Lösningen är att skaffa en router som kan dela ut interna ip-nummer eller att dra ut strömkabeln till modemet i 30min till en timme. På det viset tappar Comhem låsningen till MAC-adressen.

Eller så skaffar du två dynamiska ip-nummer hos comhem.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-26 17:34

Borde även ha tillagt att mitt internet fungerade fint innan.. Jag switchade mellan Macen och PC:n rätt ofta. (Jag spelar på pc:n och gör allt annat med macen)..

Funkade innan...

Om det funkade "innan" Var det innan dina hjälpsamma kompisar var och pillade då? Om du inte har en router bör ju någon av datorerna, förmodligen PC:n varit värddator och sen har den haft någon form av internetdelning. Hur det funkar på PC:n vet jag inte men antar att det finns. Du kan ju testa att göra Macen till värdator och ge PC:n tillgång till internet via Macen. (Systeminställningar - Fildelning -Internet)

1
Bevaka tråden