Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Native Instruments.. kvalitet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med komplete 4 + kore och undrar lite smått.. orkar folk verkligen använda deras programvaror? De är ju något sanslöst buggiga! Eller är det bara jag som råkar ut för sånt? Gränssnitten fungerar inte! Man ska inte behöva trycka och dra i en massa grejer för att få pluggarna att rita grafiken. För mig blir delar av pluggarna helt vita så fort jag gör något.. så gott som oanvändbart!

Kore sen då.. om man bara kollar på hårdvaran (mjukvaran har jag verkligen inte orkat använda eftersom den tar en sån jäkla massa tid att använda).. billigt skräp! Snygg är den.. men knapparna är ju verkligen kassa! Nu snackar jag inte bara lågbudget-kassa.. utan verkligen skitkassa! Ultimat för live-kör? Inte en chans! Min display är dessutom randig/deffekt.. och det verkar som att många på olika forum runt om i världen har liknande problem.

Skivorna sen då.. det är nog första gången som jag får hem en trasig skiva från butik.. och får nu höra att flera har liknande problem med skivor från dem. Om man pröjsar så många tusenlappar för mjukvara som kommer i jättefina förpackningar så kan de väl iaf se till att ha bra kvalitet på skivorna?

Releaseplanen.. hur kan de lyckas att inte spika en enda release enligt schemat? Jag väntar fortfarande på fyra av tolv pluggar som enligt schemat skulle ha kommit i höstas.

Priserna.. är de verkligen prisvärda jämfört mot konkurrenter? Jag vette tusan egentligen. Om man kollar vad man får om man istället vänder sig till fabfilter för delays och VA-kör så känns det helt plötsligt som om man blir grundlurad. Reaktor finns det väl iofs ingen riktigt bra motsvarighet till.. men gränssnittet.. jag hoppades på att företag som detta hade lärt sig att göra mer användbara saker redan för flera år sedan. De samplebaserade sakerna kan jag inte klaga så mycket på iofs.. även om jag är sugen på att göra det nu när jag knappt kan använda dem pga grafikbuggar.. blä..

Battery 1 som jag körde för ett par år sedan fungerade däremot jättebra.. men mina nya erfarenheter om i stort sett allt från det företaget är verkligen en ren besvikelse. Kommer det ändras? Kanske kommer en spännande fortsättning efter att jag grävt lite mer i ämnet..

Är det UB-versioner eller? Har inte vart med några större problem på PC iaf.

Jag köpte en hel del NI-prylar för nåt år sen, och liksom bara förutsatte attt det skulle vara bra grejer, proffsklass. Och blev också lite förvånad över en del saker.

Inte så mycket buggar, men just hur småkrångligt mycket kändes.

Reaktor sålde jag rätt snabbt, insåg att jag inte skulle få tid och tålamod för det på ett bra tag.

Nu använder jag en del NI-produkter regelbundet, och är nöjd med dom, men det där suget efter Komplete som jag haft tidigare har faktiskt försvunnit.

Japp.. det är UB-versionerna. Kanske är windowsutvecklare som skriver dem också?

Jag har dessutom fått installera om allt för att det strulade till sig ganska så hårt med registreringen och sen igen för att de inte gått ut så tydligt med att man ska installera kore innan komplete 4 (kore skriver över komplete 4 med gamla versioner av pluggarna.. feature!).

Grafikbuggarna låter som något UB-relaterat, har inte hört om nånting sånt på andra forum.

Grejen med NI är att de har en del riktigt bra produkter, men de är dåliga på gränssnitt och man ska inte lita på deras releasedatum för fem öre. Sen känns det som de släpper i från sig mer buggar än vissa av konkurrenterna. Men Reaktor, Kontakt, Absynth, FM8, B4, Traktor, Guitar Rig... definitivt inte produkter som skäms för sig.

Jag tycker det känns som NI försöker göra mer än de klarar av. Jämfört med tex Fabfilters 5 produkter (varav 2 är bantade versioner) så har NI betydligt fler och komplexare produkter, både i hårdvara och mjukvara (jag får det till närmare 20 separata program, lite beroende på vad man räknar som separat eller ej).

NI skulle nog tjäna på att styra upp sin kvalitetskontroll (och gränssnitt!) eftersom de är blande de företag som brukar dyka upp när folk diskuterar buggig mjukvara i musikvärlden, men eftersom de lever och frodas är kanske chansen inte så stor. :/

  • Medlem
  • 2007-02-23 15:25

kan ju vara lite charmigt också med lite buggar och sådär. fattas bara nu att de lyckas implementera lite el-buggar och annat så man kan få sig en go kyss här och där när man trycker på musknappen.

NI kändes moderna och nyskapande för fem-tio år sedan men nu känns det som de håller på att programmera in sig själva i något slags monstersynt/designhörn. De prioriterar utseendemässig design (inte funktionell design) framför stabilitet och kvalitet. När jag letade mjuksampler testade jag Kontakt2/Mac, det var nog det buggigaste jag varit med om, vad gäller kommersiell mjukvara. Hu!

Jag hade FM7 innan och det är ju ett trevligt program men efter min encounter med Kontakt2 så låter jag bli NI. Förresten, inte ens en gammal trotjänare som FM7 kunde de låta bli att förstöra...

Känns inte direkt som "less is more" är en devis som tilltalar NI.

Vet inte riktigt vad som är att "förstöra", jag uppgraderade från FM7 till FM8 och jag tycker det är ett superbt instrument. Kraftfullare FM-syntes får man leta efter. Kör också Reaktor och har inga problem med stabilitet eller att det skulle låta illa, tvärtom är det en injektion i kreativitetsprocessen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-25 14:13

Jag håller med False Messiah, jag tror de har tagit sig lite vatten över huvudet och försöker göra för mycket på en gång! De verkar prioritera kvantitet framför kvalitet. Iofs verkar det själva ha insett nu att de måste satsa på underhåll för att inte skada sitt anséende allt för mycket. Iaf har ju Kontakt2 fått en hel del fixar den senaste tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-25 14:48

Jag kör Kontakt2 på PC, och även om jag hittat en och annan bugg (som jag rapporterat in, och fått snabbt svar att de skulle åtgärdas i nästa uppgradering. Nästa uppgradering är här, var de fixade? Fasen heller...) så får jag säga att jag är rätt nöjd med den. Man kan göra grymt skruvade effekter, och jag tycker faktiskt den är rätt snabbjobbad, när man väl kommit över inlärningströskeln (deras tutorial-DVD rekommenderas hårt!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-25 15:45

Jo, jag måste erkänna att jag fortfarande inte riktigt är kompis med Kontakt2. Jag tycker inte jag får nån bra översikt Men man är väl för alltid en ASR-10 kille kanske... Jag har funderat på DVD:n, kanske vore värt det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-25 16:23

Nää, översikten är väl det som är sämst med. Svårt att veta ad som modulerar vad, eftersom alla modulationskällor hamnar i botten...

Jag skulle vilja påstå att det fortfarande inte finns någon riktigt bra mjukvarusampler vilket är ganska förvånande efter alla år. Då menar jag en sampler för den som vill hålla på att pula med keyranges och loopar och filter och greja osv.

Många är bra på många sätt men ingen är helt klockren.

Både STS-5000 till Creamware och min Emulator-X klarar detta, borde väl fler klara av....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 14:17

Tror snarare det var en fråga om hur enkelt och intuitivt det är. Kontakt2 t ex klarar det ju, du kan göra det mesta i keyrange/grupp split/layer whatever, loopmöjligheter å filter finns det gott om oxå. Däremot är det inte alltid så snabbt att nå det resultat man önskar. Sätta upp keyranges, grupper m m är ju en del pill...

1
Bevaka tråden