Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta tangenter på MBP?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-26 00:17

Kör med svorak i Kubuntu och Win. Har inte fått till det i OS X än:
http://www.99.se/mac-os-x/212457-svorak-i-os-x.html

Men när det funkar, går det att flytta de fysiska tangenterna på något smärtfritt sätt?

På vanliga tangentbort brukar det ju bara vara ett ta en skruvmejsel eller liknande och bryta lite.
Skulle något gå sönder är det ju bara att köpa nytt för en hundring.

Men man vill ju inte testa och se "om" det funkar på denna (dyra) skönhet.

Är det bara att bryta eller?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-02-26 12:16

Bara och bryta är ingenting jag rekomenderar precis. Tangenterna sitter fast på ett speciellt vis, därför skall man ta av dem på ett sådant vis också.

Jag har endast tagit bort en tangent en gång, detta gick smärtfritt och fint. Kommer dock inte ihåg hur jag gjorde detta, så jag vill inte lura på dig någonting.

Såvida ingen här vet hur du skall gå till väga, gör som jag, ring en Apple-verkstad så förklarar dom för dig. Och skulle det nu verkligen gå åt fanders, borde det inte kosta så mycket för en ny tangent, tror inte du behöver köpa ett nytt tangentbord i vilket fall.

Jag skulle gissa att Apple inte har lösa tangenter som reservdel, det blir säkert till att byta hela tangentbordet i så fall. Rätta mig om jag har fel...

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-26 13:13

Hittade detta:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88106

Och lite annat jag inte hittat tillbaka till...

Det är hur som hellst ganska lätt att flytta på dem. Ta 2 små skruvmejslar eller liknande.
Stoppa sen in dem under tangenten från höger - vänster. Sen bryter man uppåt fr¨n kanten närmast skärmen...

Blir knepigt att förklara. Laddar upp bilder + beskrivning sen när jag flyttat dem.

Vill att svorak ska funka i OS X först

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-04 15:25

Jag skulle rekommendera dig att inte flytta tangenterna, lär dig skriva utan att titta på tangenterna istället. Jag gjorde så att jag skrev ut en lapp med placeringen och tejpade fast den på skärmen när jag skulle lära mig. Det funkade riktigt bra för mig.

1
Bevaka tråden