Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompensation för iMac på reparation

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft vår iMac i 2,5 månader nu och under den tiden har den varit borta på reparation i 1 månad. Det är superdriven som krånglat och båda gångerna den varit inne så har superdriven varit restnoterad. Så nu vet vi inte när vi får tillbaka den igen.

Ringde Apple idag och frågade vad fan vi ska ta oss till, och bad om att få antingen en ny dator eller någon form av kompensation. Deras förslag var att reparera datorn, eftersom det skulle ta betydligt längre tid att fixa fram en ny, och att vi ringer upp dem igen när vi fått tillbaka datorn och sett att den fungerar och då snacka om kompensation.

Och till sist mina frågor till er.
- Vad är rimligt att kräva i kompensation? Rent spontant så skulle jag fan vilja ha pengarna tillbaka (och behålla datorn) men det går de nog inte med på.

- Någon som varit i samma situation och vet vad Apple brukar erbjuda som kompensation?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-02-24 16:30

Tror de har policies

Vi råkade ut för ett måndagsexemplar förra sommaren, en 20" iMac, eller rättare sagt två som inte funkade som de skulle utan skickades tillbaka, förvisso inom ramen för ångerrätten vid distansköp. Jag frågade om kompensation för att vara utan dator och strul. Mitt intryck var att man hade klara policies för sådant och att man erbjuds en ersättning beroende på "skadans omfattning", inte hur mycket man gnäller. Det känns seriöst tycker jag.

Det beror väl på var du köpt den? Om du köpt den via Applestore så tror jag du kan få iLife paketet eller något motsv. i kompensation. Men varför lämna in den överhuvudtaget? Den funkar ju trots att superdriven är trasig, eller?

Om en reservdel är restad ber man vänligen få tillbaka datorn tills reservdelen har kommit, och så får verkstaden ringa till dig och du kommer in med datorn. Det kallas konsumentmakt. Bara för att din datorn är trasig så har du inte gett upp ägareskapet om den.

Jag använder superdriven i stort sett dagligen, så jag behöver den. Dessutom så har vi lite svårigheter att ta oss till servicestället så det är orimligt att ta oss fram och tillbaka med datorn. Fick göra det första gången den var inne, då vi verkligen behövde datorn, men vi har som sagt varken tid eller möjlighet till det nu.

Nu hänger jag kanske inte med, men följer inte iLife med datorn? iPhoto, iMovie och de där programmen är väl en del av iLife? Känns ju som en ganska orimlig kompensation för en månads frånvaro av en ny 20 000-kronorsdator.

Nåja, får se vad de har att säga.

Senast redigerat 2007-02-25 12:41
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-25 13:42

Vet att folk brukade få minnesuppgraderingar alternativt VideoiPods för den sorts problem.

1
Bevaka tråden