Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Lightroom, preview database på extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-25 12:58

Är det någon som vet om det går att välja var Adobe Lightroom ska lägga sin Preview Database? Default sparas ju alla förhandsvisningar och dess backupper i Bilder/Lightroom men jag vill lägga dessa filer på min externa FireWire-disk. Min preview databas tar i dagsläget upp 12 GB av min interna disk och snart är den full.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-25 13:23

Varför inte lägga hela biblioteket (ditt "Lightroom" som ligger i Bilder nu) på externa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-25 14:02

Det är just det jag vill göra, men jag hittar ingen inställning i Lightroom för att säga åt programmet var databasen finns och ska sparas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-09 18:38

Undrar samma sak. Fick du någon klarhet i detta, bridell?

Föresten, vart hamnar metadatan? Bakas de in i bildfilerna?

EDIT: Hittade svaret rätt snabbt själv. Metadatan sparas inte in i Rawformatsfiler men i alla andra vanliga bildformat.

File information is stored using the Extensible Metadata Platform (XMP) standard. XMP is built on XML. In the case of camera raw files that have a proprietary file format, XMP isn’t written into the original files. To avoid file corruption, XMP metadata is stored in a separate file called a sidecar file. For all other file formats supported by Lightroom (JPEG, TIFF, PSD, and DNG), XMP metadata is written into the files in the location specified for that data

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-10 11:46

Jag hittade en post på Adobe's forum som handlade om just detta. Det verkar inte finnas några "riktigt" sätt att göra det på, men en kille där hade helt enkelt tagit hela databasen och lagt på en extern disk. När sedan Lightroom startades upp så frågade det vilken databas som skulle användas och då pekade han om den till den externa disken. Känns dock lite si sådär att göra så.

Angående metadatat så kan du ju enkelt konvertera dina raw-filer till DNG som jag tycker är ett mycket bra format. Jag gör alltid så att jag importerar direkt från CF-kortet och låter Lightroom samtidigt konvertera filerna till DNG och lägga dem i rätt mapp på hårddisken.

1
Bevaka tråden