Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage feltyp 2

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Det är så länge sen jag körde os 9 så jag kommer inte ihåg hur man löste ett problem med Entourage. Har en kompis som sitter på en riktigt gammal burk med os 9.2.2 och får inte igång entourage (version 9.0.1 (3108) ) längre, stänger av sig direkt med feltyp 2 som felmeddelande. Övriga officeprogram funkar.

Har byggt om skrivbordet och nollställt parameterminnet på den, men det hjälpte inte.

Någon som kommer ihåg vad man gjorde åt saken, kommer ihåg att problemet fanns men inte lösningen.

Martin

Tilldela mer minne skulle jag tro (bulle - I på Entourage-programmet). Har för mig att detta krävdes för Outlook Express i takt med att mailarkivet svullade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 16:34

Håller med Johan, har för mig feltyp -2 (och 11) handlade om minne så prova öka tilldelningen.

den här sajten har hjälpt mig ett par ggr med Entourage, när det begav sig....

http://www.entourage.mvps.org/

Tyvärr hjälpte inte mer minnestilldeelning till programmet. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt den nu. Ökade virtuella minnet och minnet i entourage, men feltyp 2 fortsatte.

Någon som har någon mer idé. Tydligen är e-postmappen inne i officemappen över 350 Mb, men det är ju svårt att göra något åt det om man inte får upp programmet.
Dessa 350, läser den in det när den startas så minnestilldelningen måste vara mer än det? Så kan det väl inte vara.
Tänkte testa att slänga in gamla Ramdoubler i den istället för apples virtuella. Någon som vet om det är gratis numera eller hur det är?

Martin

Feltyp 2 betyder address error enligt Apple Support.

  • Medlem
  • 2007-02-02 20:40

Ligger Officemappen i "Applications (OS9)"? Lägg den i så fall direkt under HD och se hur det går. Office kan få problem när den ligger i mappar med parenteser.
Helt knasig bugg, men ändå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 21:20

Har för mig att det där har att göra med att du har både engelska och svenska filer i Systemmapp/Teckenkonvertering

Både Apple och Microsoft bårde få smäll för detta. Microsoft för att de installerar "dubbelt", Apple för att de lät Mac OS 9 tillåta detta.

Tilldela annars _ännu_ mera minne...

Tack för alla förslag. Har testat allt, inte tubbla teckensnitt, gett den ända upp till 600Mb minne, med virtuellt minne då naturligtivis. Har testat stänga av virtuellt och ge den det som finne. Men inget hjälper. Det har med minnet att göra. Dom har lyckats fylla på inkorgen så den filen är på 600MB, antar att det är det som spökar. Dom har dessutom en gamla meddelandefil som är på 600 även den. Jag har tagit bort den, men det hjälper inte. Programmet startar så fint när man tar bort alla filer så man kan fylla i nytt, så det gjorde jag och sedan slängde in dom gamla filerna och då vägrar den starta. Officemappen ligger löst på hårrdisken inte i macos 9 programmappen.

Någon som har något förslag. Entourage kan tydligen inte importera från sig själv, jag testade att ladda ner ett annat mailprogran för att kunna importera och göra nytt, men tex eudora kan inte importare från officepaketet. Vet inte riktigt vad jag ska testa nu. Har även nollställt parameterminnet och byggt om skrivbordet.

Det är en gammal G3 på 128 Mb ram, tänkte ett tag att det kanske kunde gå att lägga in x på den för att kunna importera till office i x miljön. Men det är ju för lite ram på den för att det ens ska funka med en tidig version av x.....

Martin

  • Medlem
  • 2007-02-24 13:32

Testa att hålla ner alt när du startar Entourage, bygg om databasen.

..Hittade den här länken: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106945

Tack för tipset, det funkade tyvärr inte heller. Varken med eller utan stor tilldelning av virtuellt minne.

Något mer tips?

Martin

  • Medlem
  • 2007-02-24 22:38

Prova att slänga programmets prefs-fil.

Slängde prefs för entourage, hjälpte inte. Testade även att slänga internet prefs som det tipsas om på längen från leo_j, hjälpte inte heller.

Fortfarande feltyp 2. Den är nu tilldelead 300 MB.........mer ska den väl inte behöva även om det är en fil på inlådan som är 600, eller hur funkar det??

Martin

Var är de du tilldelar minnet? Kringla-I på Entougare-programmet och minnesrutan där antar jag?

  • Medlem
  • 2007-02-25 11:53

Här hittade jag lite om något som kallas Advanced rebuild (av databasen), det du gjort är den enkla rebuilden. Se punkt 6.1.

Under 6.2 tipsar de om att Internet Config Extension måste ligga i tilläggsmappen, annars kan man inte starta Entourage.

http://support.microsoft.com/kb/270642

Fast jag har svårt att tro att det hjälper... Hade jag varit du så hade jag installerat om Entourage - om det går utan att förlora databasen.

Nu är det ju inte fel på själva entourage då den startar bara jag tar bort alla användarfiler. Då startar den.

Ska testa det andra, advanced rebuild.

Ja, det är i inforutan på entourage. Går väl inte på något annat sätt i 9 an vad jag kommer ihåg?

  • Medlem
  • 2007-02-26 03:06

Testa att avsluta Entourage, flytta mappen "huvudidentitet" till skrivbordet. Skapa ett nytt konto, Avsluta Entourage igen och ersätt filen "databas" med den gamla. Den som ligger i mappen huvudidentitet på skrivbordet alltså. Värt att prova iallafall. För säkerhets skull bör du nog ta en kopia på mappen huvudidentitet innan du börjar flytta och ersätta filer så att inget kommer bort.
Har iofs lyckats förtränga det mesta av OS9, dess ständiga krascher o skumma fel men är annars inne på Ackes linje. Är du verkligen hundra på det där med teckenkonverteringsfilerna? De ska bara vara antingen svenska eller engelska. Inte blandade.

Senast redigerat 2007-02-26 03:37

Har också lyckats förtränga det mesta med os9.......
Har testat precis detta med att bara flytta databasen, men det hjälpte inte.

När det gäller teckenkonverteringsfilerna så är det så att det finns inte 2 av varje vilket jag har för mig hände när det blev fel där. Har däremot inte kollat om tex en är på svenska och en annan på engelska, bara om det är dubbelt vilket det inte var. Det som säger emot teckenkonverteringsfel är ju att detta felet helt plötsligt uppstått, konverteringsfel borde ju blivit vid installation i så fall inte efter massa användande. Men det kanske det kan bli.

Men hur ska det i så fall se ut i den mappen, det finns alltså inte dubbelt som det är nu vilket innebär tar jag bort en så finns den varken på svenska eller engelska.

martin

1
Bevaka tråden