Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail svarar på Winmail med fel encodning

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-02-15 13:34

Gahh !!

Jag blir så sur på mail. Efter att ha lyckats få den att använda UTF-8 för utgående mail kommer nästa problem. När man svarar på ett mail som använder Windows eller liknande encodning så försöker den svara med UTF-8, fast med fel teckenuppsättning. Vilket resulterar i att Outlook människorna inte kan läsa mina maill.

Jag överväger seriöst att skippa Mac för att sköta mailhantering, outlook är så mycket bättre. Får väl se om Entourage gör ett bättre jobb?

Finns det seriöst inget bra mailprogram till mac ?

Nej, det verkar helt hopplöst... Jag har testat Mozilla Thunderbird men det är ju värdelöst bl.a. eftersom det inte verkar gå att skapa kontakt mellan macs adressbok och Thunderbird. Jag har åtminstone inte lyckats. Någon kanske har ett tips om hur man kan få adressboken och mailprogrammet att få kontakt?

Eller om det finns bättre alternativ till Mac Mail för oss som gett upp. Det går ju inte att jobba professionellt när man inte är säker på att kunna skicka läsbara mail.

Apple: hur svårt kan detta vara?? Med tanke på all sur respons som Mac Mails problem sprider är det obegripligt att ingen åtgärdar detta. Och varför är det inte fler som klagar?

Det finns ett flertal trådar om detta. Jag tror dock ingen har en fullständig lösning. Entourage lider dock inte av problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-24 18:31
Ursprungligen av studiox:

När man svarar på ett mail som använder Windows eller liknande encodning så försöker den svara med UTF-8, fast med fel teckenuppsättning.

Det är väl bra att den svarar med UTF-8 om du bett den göra det? Poängen är att UTF-8 inte finns i olika "teckenuppsättningar". Alla tecken finns med i Unicode och UTF-8 är ett sätt att koda Unicode-tecken.

Problemet ligger hos Outlook som buggar ur då man växlar encoding i samma mail.

Ursprungligen av studiox:

Jag överväger seriöst att skippa Mac för att sköta mailhantering, outlook är så mycket bättre.

Det är ju på grund av buggar i Outlook som du får dessa problem, så hur kan du säga att det är bättre???

http://homepage.mac.com/thgewecke/woutlook.html

Däremot borde Apple, även om Mail genererar mail som är korrekta enligt standard, fixa så att de genererar mail som idiotiska Windows-program kan förstå. Om du har garanti kvar, ring gärna till Apple support och bråka lite.

Jag förstår inte riktigt. Det är ju inte en särskilt framgångsrik lösning (för affärerna alltså) att skylla på att kundernas eller kontakternas mailprogram är fel...

Jag är bara ute efter att ha ett säkert mailprogram, som kopplar till Macs adressbok. Har testat detta med att öppna terminalen och att klistra in "defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8". När det ändå inte blev bra så har jag ändrat till ren (plain) text i mailprogrammets inställningar. Men inte heller det är säkert, jag har en kontakt som ändå får tokig text från mig.

Suck! Har nån någon bra lösning? Vad använder ni för mailprogram undrar jag...

Ursprungligen av anna-maria:

Vad använder ni för mailprogram undrar jag...

Entourage. Fantastiskt bra mailprogram.

Ursprungligen av anna-maria:

Jag är bara ute efter att ha ett säkert mailprogram, som kopplar till Macs adressbok. Har testat detta med att öppna terminalen och att klistra in "defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8". När det ändå inte blev bra så har jag ändrat till ren (plain) text i mailprogrammets inställningar. Men inte heller det är säkert, jag har en kontakt som ändå får tokig text från mig.

Även om jag dock föredrar UTF-8 brukar ISO Latin 1 fungera bättre. Stäng Mail och skriv i Terminal följt av enter:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

Ursprungligen av anna-maria:

Suck! Har nån någon bra lösning? Vad använder ni för mailprogram undrar jag...

Apple Mail. Jag har använt det sedan över två år tillbaka utan problem.

Tack Markus, jag provar och hoppas det håller! Är det så (som jag läst nånstans) att jag måste göra om terminal-grejen vid omstart?

Tack också Richard, det får bli entourage igen om detta inte funkar!

Ursprungligen av anna-maria:

Tack Markus, jag provar och hoppas det håller! Är det så (som jag läst nånstans) att jag måste göra om terminal-grejen vid omstart?

Absolut inte. Har du väl stängt Mail, skrivit in hela kommandot, tryckt på enter och stängt Terminal så är det klart och behöver inte göras om.

Jag har nu provat ditt tips Marcus och det fungerar till en kamrat med outlook. Men bara med plain text och alltså tyvärr inte då jag har ställt in mac mail på formaterad text (vilket jag tycker är mycket bättre och vant mig vid att använda). Har du någon lösning på det problemet månne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 07:57

1) Ring Apple support och bråka. Jag är rädd att Apple lever i någon sorts förnekelse av problemet och de behöver höra att problemet finns.

2) Registrera dig på Apples supportforum. Gör ett inlägg i deras Mail-diskussion.

Troligtvis kommer Tom Gewecke svara och hänvisa till den länk som jag gav ovan. Då talar du om att du provat det som står där (för det har du väl?) och att det inte fungerar. Då kanske du kan skicka ett mail (som inte fungerar på PC) till Tom så kan han se vad det är för fel. Han verkar vara kunnig.

3) Var datatekniker själv. Leta reda på ett mail du skickat som mottagaren hade problem med. Dubbelklicka på det så det kommer upp i ett eget fönster. Tryck alt-äpple-U för att visa brevets källkod. Nu ser det semikryptiskt ut.

Ditt brev består av flera delar som kan vara kodade i olika karaktärs-set. Tryck äpple-F för att söka efter ordet "charset". Tryck äpple-G för att söka efter nästa förekomst. Skriv upp alla olika teckenkodningar du hittar, t.ex. ISO-8859-1, eller UTF-8.

Du kan även söka efter "=?" för att se om du hittar fler kodningar.

Hur många olika hittade du? Problemet Outlook har är om man använder flera kodningar i samma mail, för då får Outlook spader. Här kan du se vilken del av ditt mail som orsakade problemet.

Använde du bilagor? Har bilagornas filnamn svenska tecken i sig? Har du någon signatur med konstiga tecken i sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 07:59

Det vore bra att få det här utrett en gång för alla. Mail har ju motsvarande problem som Outlook: det kan inte hantera brev med blandad teckenkodning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 16:02
Ursprungligen av Mondo:

Det vore bra att få det här utrett en gång för alla. Mail har ju motsvarande problem som Outlook: det kan inte hantera brev med blandad teckenkodning.

Det kände jag inte till. Kan du utveckla lite?

  • Oregistrerad
  • 2007-02-26 10:22

Nä precis. Jag utgick faktiskt från att mail "rensade" mailet och konverterade det till den teckenkodningen jag ville ha. Det är ju knappast MS fel att att den inte kan läsa mail med flera teckenkodningar. Det är inte ens säkert det är MS fel, mail har ju idag en förmåga att rassla igenom olika mailservrar innan det når destinationen, virusscanners, mailcache, distrubierade exchange lösningar etc. Känns som att det är mycket mer säkert att använda EN teckenkodning i så fall.

Det känns som apples proffessionella värld i Apples ögon sysslar med bilder, musik och dtp och inte än lärt sig att skicka mail?

Själv är jag grundare/VD till fyra företag och har runt 10.000 mail i mina mailboxar, mail som är otroligt viktiga när man ska gå tillbaka i arbetslivet - Apple mail är otroligt segt, känns som sirap varje gång man startar mail (Tar runt 20 sekunder för Mail att synca med IMAP servrarna.), När jag kör outlook 2007 så tar det 2-3 sekunder sen är det klart, på min Mac Pro med Vista.

Vi ska snart gå över till Exchange och jag blir väldigt orolig om jag i överhuvudtaget ska titta på Apple Mail's stöd för Exchange, den kanske fuckar upp något där med.

Encourtage användarinterface gillar jag inte, även om det verkar vara ett bättre program än mail. Synd att jag kör PPC på jobbet, annars kanske man kunde gett crossover en chans o köra outlook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 16:31

Hur mail ska se ut regleras i standards. Mail och internet användes långt innan Microsoft skapade Outlook, och standards för mail togs fram för att olika system skulle kunna kommunicera med varandra.

Ursprungligen av studiox:

...Det är ju knappast MS fel att att den inte kan läsa mail med flera teckenkodningar.

Vems fel skulle det vara då? Om du tittar i de standards jag länkat till (om du orkar) så framgår att ett multipart mail kan ha olika format och encodings (och tur är väl det). Du kan åtminstone titta i Appendix A i RFC2049 där det finns ett exempel i standarden på ett mail med multipla teckenkodningar.

Ursprungligen av studiox:

Det känns som apples proffessionella värld i Apples ögon sysslar med bilder, musik och dtp och inte än lärt sig att skicka mail?

Det är ju Outlook som inte lärt sig!

Detta är ett klassiskt exempel på Microsofts Embrace, Extend, Extinguish-strategi.
Embrace: Börja utnyttja defacto-standards. På grund av sitt desktop-monopol kommer en majoritet av användarna att välja Microsofts lösning.
Extend: Utöka implementationen. För in inkompatibiliteter. Strunta i att rätta buggar. Men se till att MS-lösningarna fungerar bra med andra MS-produkter. Nu blir det problem för de som inte är 100% Microsoft.
Extinguish: Folk lämnar de standardbaserade lösningarna för att kunna kommunicera med andra som baserar sig på MS inkompatibla, proprietära, buggiga produkter. Tyvärr verkar detta fungera alldeles för bra för Microsoft, med tanke på dina kommentarer.

Alltså, jag förstår de som inte vill sätta sig in i standards och bara vill få saker att funka. Men varje gång jag ser dessa Microsoft-fasoner gå hem blir jag lite förbannad. De pajar konkurrensen, möjligheten för alternativa lösningar och stärker sitt monopol. (Internet Explorers massakrering av internetstandards är ett annat exempel på hur Microsoft monopoliserar och driver utvecklingen bakåt.)

  • Medlem
  • 2007-02-26 15:25

Jag har gjort relativt ingående test för att lösa detta problem. Min slutsats är att det inte går att lösa helt.

Jag skickade ett mail med åäö i subject och body, samt en bifogad PDF med åäö i filnamnet, till en vän med Outlook.

Med UTF-8 blir det bäst resultat. Dock får man problem vid mailande till hotmail-adresser.
Omvänt resultat med ISO-8859-1.
Har även testat en handfull andra teckenkodningar, med varierande resultat.

Sjukt dåligt att detta inte fixas. Jag skiter i vems felet är, Apple vet vad som skulle krävas för att fixa det, då ska de också göra det. Men amerikanare har väl svårt att inse att det finns andra språk än deras eget, som faktiskt innehåller fler tecken än A-Z.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 16:06
Ursprungligen av eQ:

...Med UTF-8 blir det bäst resultat. Dock får man problem vid mailande till hotmail-adresser.

Det funkade alltså till Outlook? Kan du beskriva vad som hände i Hotmail?

Ursprungligen av eQ:

Sjukt dåligt att detta inte fixas. Jag skiter i vems felet är, Apple vet vad som skulle krävas för att fixa det, då ska de också göra det. Men amerikanare har väl svårt att inse att det finns andra språk än deras eget, som faktiskt innehåller fler tecken än A-Z.

Instämmer helt!

  • Medlem
  • 2007-02-27 23:48
Ursprungligen av pesc:

Det funkade alltså till Outlook? Kan du beskriva vad som hände i Hotmail?

Med UTF-8 fungerar det mot Outlook, i mina test. Mal skickade till Hotmail med UTF-8 oh en bilaga med åäö i namnet gav märkliga tecken istället för åäö. Även andra webbaserade mailtjänster uppvisar samma problem. Alltså det problem Outlook har när man skickar särskilda bilagor utan UTF-8.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-26 18:50

Imho. borde apple aldrig ha släppt mail faktiskt. Det var steve säkert som ville sparka på Microsoft och bestämde sig för att släppa safari och mail för att ersätta IE och OExpress.

Jag gillar verkligen utseendet på mail, det är överskådligt, har bra view för mappar (Jag har 6 IMAP konton så det blir ett par mappar). Entourage är bra då det har en bra view för att se dagens mail, förrra veckans osv. Thunderbird har jag inte användt på ett tag men störde mig på deras sätt att läsa in imap mappar, sätt den bif. signaturer o nåt annat jox.

Jag vill bara ha outlook, grrr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-28 00:18

pesc, felet kan lika gärna ligga hos Mail, eller hor flera program, inklusive epostservrar. Förresten hade jag liknande problem för många år sedan när jag använde Eudora. Jag bytte till Outlook Express, som var bättre, och sedan till Mail som fungerar bäst. Det vore intressant om någon ville gräva mer i det här.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-14 01:20

Ärligt talat skiter jag i standarder, precis som många andra sagt här. Eller du kanske vill jag ska försöka förklara för en VD på börsnoterade bolag varför dom är dumma i huvudet och investerat i Exchange och Outlook och jag är så otroligt smart som kör Apple Mail?

När jag tittar på mailet i klartext så innehåller den flera MINE attachments, alla använder ISO-8859 (Även den delen där jag inte får svenska tecken).

Den delen, där jag inte får svenska tecken är HTML och innehåller följande för att försöka få rätt teckenkodning:

<meta http-equiv=3DContent-Type content=3D"text/html; =
charset=3Diso-8859-1">

Vilket också tyder på att Microsoft fakiskt encodar det rätt. Däremot gissar jag att det är Word som skapar mailet (Att Outlook faktiskt har en möjlighet att man låter word genererar mail är så puckat att man blir galen), enligt detta:

<meta name=3DGenerator content=3D"Microsoft Word 11 (filtered medium)">

Eftersom alla mail inte blir likadana gissar jag bara att mail blir förvirrat, alternativt att outlook + word gör galet och faktiskt inte har rätt teckentabell när själva texten kommer sas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-14 08:39
Ursprungligen av studiox:

Ärligt talat skiter jag i standarder, precis som många andra sagt här.

Du tänker som de flesta. Och där har du förklaringen i ett nötskal varför interoperabiliteten inte fungerar. Ta det inte personligt!

Ursprungligen av studiox:

När jag tittar på mailet i klartext så innehåller den flera MINE attachments, alla använder ISO-8859 (Även den delen där jag inte får svenska tecken).

Den delen, där jag inte får svenska tecken är HTML och innehåller följande för att försöka få rätt teckenkodning:

<meta http-equiv=3DContent-Type content=3D"text/html; =
charset=3Diso-8859-1">

Vilket också tyder på att Microsoft fakiskt encodar det rätt. Däremot gissar jag att det är Word som skapar mailet (Att Outlook faktiskt har en möjlighet att man låter word genererar mail är så puckat att man blir galen), enligt detta:

<meta name=3DGenerator content=3D"Microsoft Word 11 (filtered medium)">

Eftersom alla mail inte blir likadana gissar jag bara att mail blir förvirrat, alternativt att outlook + word gör galet och faktiskt inte har rätt teckentabell när själva texten kommer sas.

Det här mailet du pratar om nu har alltså inte Mail gjort, utan det kommer från en PC? Och problemet är att Mail inte kan visa det ordentligt? Eller?
Att sätta UTF-8 för utgående Mail styr ju bara hur utgående mail genereras...

Jag tycker det ser konstigt ut med QP-kodningen (=3D) för =-tecknet.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-17 15:33

Ursprunglingen har mail gjort det, sedan har det skickats fram o tillbaka ett par gånger (som mail kan göra) mellan Outlook och Mail. (Mellan olika personer) och nu när jag fick tillbaka det såg jag att mitt senaste svar i mailet hade mycket konstiga bokstäver. Enkodningen verkar vara samma, men innehållet (typ body) verkar ha en annan enkodning. Jag gissar att det har med Word att göra (Eftersom det ser ut som att den personen som svarade, innan jag fick det, använde word i outlook för att skicka mail). Det kanske finns en bugg där?

Vi ska börja köra AD på jobbet nu, då ska jag faan styra alla klienter så dom inte ska kunna använda word, hahah

1
Bevaka tråden