Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är grejen med .mac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-04 21:33

Vet inte om detta är rätt forum för att fråga och diskutera om .mac konton. Tänkte fösöka i alla fall. jag aktiverade mitt .mackonto (trial) igår mest för att få igång ichatt och jag måste säga att jag tycker att det var en liten besvikelse. Vad använder man egentligen för funktioner där? Verkade både svårnavigerat och oanvändbart eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-02-04 22:14

jag använder mail, backup och idisk mest. det är skönt att alltid ha tillgång till sina typ kontakter och kallender om du har internet. jag tycker idisken är fruktansvärt bra. jag och min syster som bor i usa använder det hela för att byta filer med varandra. Hon använder det mest för iweb tror jag men det som är så bra är att det är integrerat i os x så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-05 09:21

Det är väldigt lätt att bygga en hemsida och publicera den.

.mac är inget krav för iChat. Registrera ett användarnamn på aim.com. Det går lika bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 13:05

Tycker .mac är bra om man är ute efter just de funktionerna. Jag synkar exempelvis min laptop och iMac, och slipper kånka datorn emellan. Dock kostar .mac ganska mycket, så du bör väl fundera på om dess funktionalitet är just det du behöver!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-29 14:29
Ursprungligen av Anders Täpp:

.mac är inget krav för iChat. Registrera ett användarnamn på aim.com. Det går lika bra.

Hur gör man det om man inte bor i USA? Räcker det med en screenname? I deras forum alltså?
/Fredrik

Ursprungligen av buuyuu:

Hur gör man det om man inte bor i USA? Räcker det med en screenname? I deras forum alltså?
/Fredrik

Gå till aim.com och klicka på "Get a Screen Name".

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-05 20:20

Tackar för alla svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 22:14

finns likvärdiga syncprogram som är helt gratis...
Istället för iDisk använder jag gDisk som använder mitt gmailkonto istället...

Gratis är gott (och jag har inte heller fattat vad .mac ska vara bra till... eller i alla fall inte hur det ska kunna vara värt sitt pris...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 20:26
Ursprungligen av jezpas:

finns likvärdiga syncprogram som är helt gratis...
Istället för iDisk använder jag gDisk som använder mitt gmailkonto istället...

Gratis är gott (och jag har inte heller fattat vad .mac ska vara bra till... eller i alla fall inte hur det ska kunna vara värt sitt pris...)

Men är de likvärdiga? Jag är medveten om att .mac kostar men när man, som jag, inte är on-line hela tiden, sparar man i en lokal kopia på sin hårddisk, med ordinarie hårddiskprestanda. Sedan synkas datorn mot .mac i bakgrunden när man kopplar upp sig mot Internet. Samtidigt synkas Adressbok, iCal och bokmärken.

Som sagt, om ovanstående funktioner inte står på ens lista är .mac på inget sätt prisvärt, men om de å andra sidan gör det, tycker jag att .mac är värt sina sura stålar!

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2007-02-21 22:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 18:47

http://www.tnpi.net/wiki/Do_It_Yourself_.Mac

För de som inte har råd men dock har lite tid över. Här beskrivs hur du fixar det själv...

Jag slutade med .mac rätt nyligen. Jag började få grymmt mycket spam som inte fastnade i något filter alls. Det är den huvudsakliga anledningen till att jag lade av med det hela.

Tjänsten är smidig med synkronisering, speciellt om man har flera Macar. Fast ibland går det söligt värre, mejlen swischar inte direkt iväg. Jag tycker att man får ganska lite för pengarna, särskilt då det går söligt. Bättre att lägga pengarna på en extern HD för backup istället.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-15 22:34

För tillfället tycker jag att .mac är värt pengarna utan tvivel. Jag använder Backup, Mail, iWeb, iDisk, synkronisering mm. Till och med .mac-vykorten använder jag då och då. Det är bra att kunna synca telefonen med datorn och datorn med .mac och ha tillgång till nummer och adresser var man än är.

Däremot håller jag med om att .mac är på tok för långsamt. Att lägga upp en fotosajt är inte att rekommendera. Däremot är det riktigt smidigit att göra en sajt i iWeb och publicera den med ett klick.

Jag tycker .mac är suveränt om man har fler än en mac.
Själv använder jag .mac för följande.
• Synkar adressboken, bokmärken, iCal, e-postregler, Transmit favourites och Yojibo mellan min stationära G5:a på kontoret och min MBP hemma.
• Varje kväll körs Apple Backup automatiskt på kontoret.
• Kunder kan hämta bilder från min iDisk som jag lagt upp till dem.
• Jag kan komma åt mina bokmärken, kontakter etc. från vilken dator jag vill genom att logga in på mitt iDisk-konto.

Det är säkert fler saker jag använder .mac till som jag glömt att nämna.
Allt detta för en tusenlapp eller vad det nu kostar.

Och bäst av allt - det är redan inbyggt i MacOSX och lätt att använda. Tack Apple

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-24 14:18

Jag har ett tripod.com-konto. Kan jag använda det för att ladda upp min websida som jag gjort i iWeb eller min blogg likaväl som att använda .Mac? Jag antar att svaret på min nästa fråga är NEJ men kan jag använda mitt tripod-konto till publicera både min websida och min blogg?

Så länge du kan skicka filer till servern (t ex via FTP eller ett webbgränssnitt) kan du lägga upp ett iWeb-projekt. Från iWeb exporterar du projektet till en mapp. Innehållet i den mappen skickar du sedan till servern och så är allt klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-24 17:48
Ursprungligen av Marcus K:

Så länge du kan skicka filer till servern (t ex via FTP eller ett webbgränssnitt) kan du lägga upp ett iWeb-projekt. Från iWeb exporterar du projektet till en mapp. Innehållet i den mappen skickar du sedan till servern och så är allt klart.

Jag använder alltså mitt användarnamn och lösenord i vanlig ordning? Bloggen blev bloggen.com, för nu i vilket fall.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-24 17:16

Bloggen funkar bara på .mac

1
Bevaka tråden