Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny här

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 22:10

Hej.

Det här är visseligen inte mitt första inlägg men det känns ju fel om man inte gör någon liten presentation av sig själv här

Jag heter Fredrik, är 17år (fyller 18 i sommar, wee) och går på John Bauer gymnasiet i Stockholm. Pluggar just nu i IT programmet och vill bli en nätverkstekniker, eller ja jobba inom den branschen, helst på något webbhotell (det skulle vara väldigt roligt).
Lite annat om mig? Ptja förutom datorer (som är ett stort intresse) så gillar jag också att se på mycket film, lyssna på musik (psytrance/hardstyle etc) och umgås med mina vänner.
Jag gillar också att resa, även om det inte blir av så ofta så händer det ibland, kanske var 2a-3e år.

Lite datorhistorik då!
Jag har i grund och botten växt upp med Windows sedan jag var väldigt liten. Vår första dator var (as usual) en ful beige PC (desktop) som var tillverkad av IBM, en äcklig gammal 486DX. Den fick vi 1994 för drygt 1000 lappen. Hade Windows 3.1 på den och det sög riktigt hårt, fast jag gjorde inte så mycket annat än att rita i Paintbrush eller spela Doom/Wolfenstein3D eller SkiOrDie
Några kompisar till mig är uppväxta med Amiga, den lyxen hade inte jag. Hursomhelst åren rullade på, flera PC's åkte in ut, Windows95, Windows98, 98SE ja hela köret. Virusen och trojanerna ökade, fetare grafikkort och ljudkort och snabbare cpuer och mer ram åkte in och ut hela tiden i burkarna. Vid 2000-2001 prövade jag Linux för första gången i mitt liv men jag upptäckte snabbt att jag inte var tillräckligt datorkunnig för att kunna använda det. Så det blev XP iallafall. Sen har det rullat på.. 2004 blev jag och en kompis rånad av ett gäng invandrare, men vi lyckades med hjälp av polisen spåra dom, samla bevis och sätta dit dom. Hade rättegång i februari-mars 2005 och vann på rättegången, fick mitt skadestånd senare på hösten, närmare bestämt 10 000kr. Jag tänkte då, är det inte dags att skaffa en ny dator?
Jo det var verkligen på tiden.. Jag tänkte köpa Mac redan då, först tänkte jag på en iBook G4 "12 eller spara lite till en PowerBook G4 "12. Men återigen så vaknade lamern i mig och jag valde att bygga en PC istället för att kunna spela Half-Life2 ordentligt. Det är ett beslut jag ångrar senare. Sen har det rullat på, jag har investerat i ny skärm, LCD-TV, XBOX360 och Logitech Z-5500... Men ingen Mac vad är nu detta!?
Sitter fortfarande på samma PC men nu har jag blivit riktigt jävla less på Windows XP och ska investera i en MacBook (som det står i min switcher tråd "ska byta till Mac om ett tag").

Mina erfarenheter med Mac är blandade, första gången jag kom i kontakt med Mac var på skolan (högstadiet) då vi skulle lära oss redigera film (basic nivå). Det sköttes på några gamla iMac's med OS9 (en stor anledning tror jag till att PC folket "hatar" Mac pga de har vart med om OS9 i skolorna vilket jag kan intyga var ganska jobbigt OS då det kraschade hela tiden). Men hela min uppfattning om Mac ändrades 2003-2004 när en av mina kompisars farsa köpte en PowerBook G4 "15. När jag fick fingra på den så var det kärlek vid första ögonkastet (eller hur man nu ska beskriva det hehe;) ). Min uppfattning om Mac ändrades helt och hållet tackvare att jag fick fingra på hans PowerBook
Jag älskar helt enkelt OSX hur det funkar och allt. Det är så mycket mer logiskt än Windows.
Sen dess har jag försökt få människor att åtminstonde ha en mer neutral syn på Macen än vad folk har. Speciellt i min åldersgrupp så är man tyvärr extremt anti mot Mac. Just pga denna åldersgrupp domineras av powergamers och cs_pojke13. Men nu har jag efter alla år tröttnat så rejält att jag vill ha min jävla MacBook nu! Fyfan vad jag längtar!

Och förresten, vilket trevligt forum det här är! Bra stämmning och allt Jag hoppas att jag kommer trivas här

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-21 22:29

Kul med en omfattande presentation, fastän jag betvivlar starkt att man fick en 486a för en tusing 1994 (multiplicera det med tio så kanske du är lite närmare).

Välkommen till 99!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-21 22:45

Hej och välkommen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-21 22:58

Ja välkommen och lycka till med switchandet

Powergamers - med all respekt, men ett litet tips, appropå din kompis (cs_pojke13 eller vad han hette ) är att låta honom prova CounterStrike i BootCampWindows på en 20" iMac C2D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 23:08

välkommen. jag antar att du inte menar norska invandrare. hoppas bara inte din syn på människor försämras pga av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-23 22:08
Ursprungligen av 655321:

välkommen. jag antar att du inte menar norska invandrare. hoppas bara inte din syn på människor försämras pga av det.

Nej det är inte norska invandrare, det var invandrare av arabiskt ursprung. Jag tycker det bara är tragiskt att en liten minoritet gör så att vi generaliserar att alla är så, vilket inte är fallet. Jag känner jättetrevliga invandrare och så. Tycker det bara är tråkigt att sånt här händer, att folk rånar beror inte på ursprung utan snarare pga sociala förhållanden och våran usla invandrarpolitik.

Folk är har generellt mycket dålig uppfattning om vad en Mac är och hur Mac OS X är. Många är fortfarande stuck på att inga tillbehör funkar, inga program funkar osv. Det gick t.o.m. så långt att när jag var på visning av hem-pc-datorer sa en av de anställda hos Nicator till den anställde som demonstrerade en iMac då han kopplade in skrivaren för att visa utskriftskvaliteten "funkar den med mac??".

Det finns giltiga skäl att välja PC framför Mac, som jag t.ex. har gjort, men folk har inte klart för sig vilka skälen är...

Men ja ja, enough with the ranting already, hoppas du trivs med din MacBook och ses på forumet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-22 07:57

Kul att du älskar Mac så mycket.
Tänk då når 10.5 kommer.
Välkommen!

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-24 17:14

det är inte de som gör att du generaliserar, det är du själv. en sån enkel grej att du väljer att skriva med att 'invandrare rånade mig' bidrar till att sprida fördomar och hat.

en helt annan diskussion visserligen, och verkligen offtopic. jag bara reagerade och var tvungen att säga något.

välkommen till 99.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-24 17:40

Välkommen, kul att du tyckte det var lyx med amiga. Är själv uppväxt med amiga och hade A3000 ända fram till -98 -99 nån gång innan den åkte in i garderoben för gott. Den hade CD, fett grafikkort och internet och hela kittet ;).

1
Bevaka tråden