Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang. BootCamp/Parallels Desktop

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, vet att det finns en uppsjö av trådar som handlar om detta ämnet men inte hittat riktigt vad jag söker.

Har inte fått min macbook än och kan således inte testa det här, men hur fungerar de olika. För och nackdelar med BootCamp resp Parallels, vilket föredrar ni att använda och varför?

Kommer man åt den andra partitionen i BootCamp, exempelvis, jag har laddat ner en mp3a i OSX och lagt den på OSX-partitionen, kan jag komma åt att öppna den från XP i bootcamp och parallels?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-24 10:58

Jag föredrar att använda bootcamp då jag använder endast windows för spel.
Den enda nackdelen som jag ser det med bootcamp är att man behöver starta om datorn. Samt att du inte kommer åt macosx disken utan special program. Om man inte gör en FAT32 partition för det filsystemet kan läsas av alla moderna os men det har ju sina begränsningar.
Som alternativ till parallels så kan jag rekommendera att du provar vmware fusion den finns som gratis beta.

Kör du Parallels så kan kan du köra OSX och Windows samtidigt. Jag kör det (Vista) och det funkar bra än så länge. Klipp och klistra funkar mellan OS:en. Jag kommer åt filerna.

Hej!

Jag kör Visa via Boot Camp på min MacbookPro idag, men jag tänkte pröva Parallels nu ett sväng, vad behöver jag göra innan jag kör igång, är det bara att installera Parallels och köra igång, eller måste jag installera Vista en gång till? Är det någon som har några tips.

Skulle tro att du behöver installera Vista en gång till men installationen är synnerligen smidig. En novis klarar det galant.

Kör parallels i os x och det är verkligen genialt, man kan skapa hur stora virtuella hdd man vill och använda samma ljudkortdrivrutiner som i os om man vill, vilket innebär att jag kan spela in ett projekt i logic och sedan mastra i wavelab i ett separat fönster i parallels via mitt externa fireface utan problem - fortfarande inne i os x! störtskönt:) Sen går det förståss inte att spela spel i parallels, men det kommer nog inom en snar framtid. Nackdelen kan vara att det tar relativt mycket på cpun att ha parallels igång. Annars grymt midigt med fildelning mellan operativen och jag ser absolut ingen anledning att köra bootcamp om man inte lirar spel eller kör andra 3dkrävande applikationer. Parallels är verkligen genomtänkt när man lär sig programmet avancerat.

En sak som är grymt störande är att cd/dvd läsaren automatiskt kör in sig i parallels när man stoppar i en skiva med parallels igång, så os x hittar inte skivan om parallels är igång. Men så fort man avslutar parallels så kommer skivan fram. Det finns säkert någon schysst inställning till detta, men jag har inte hittat den själv.

Stopp, stopp! Kan du köra FW grejor i Vista? Jag skulle henmskt gärna kunna köra Rightmark Audio Analyzer med FW ljudinterface. Ryskt freeware som är kanonbra.
http://audio.rightmark.org/

Erik, klicka på "disconnect" CD längst ner i fönstret.

1
Bevaka tråden