Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerPoint bläddrar långsam

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-23 09:56

Hej ! Jag har sökt i här forum någon tips varför PowerPoint tar så lång tid till nästa sidan, men hittar ingen.

Det är 2 st MacBook.
Den ena har 2 GHz o 512 MB minne, där tar PowerPoint till nästa sidan 38 sek ! !

Den andre har 1,8 GHz o 512 MB minne, där tar PowerPoint till nästa sidan 24 sek, snabbare alltså ! !

Båda körs på samma fil och samma system 10.4.8. Det är en presentation som ska visa.
Det är samma version på båda PowerPoint (senaste från Microsoft autoupdate)
Frågan är varför är det skillnad ? Känner någon av er igen det och har tips ?

Kan det vara typsnitt som ställer till ? eller annat ?

mvh REP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-23 10:38

Är det tunga sidor, det låter konstigt, inbäddade filmer eller andra effekter?

(provat keynotes?)

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2007-02-23 10:41

Vad använder du för program? (Office /MS PP?) Du vet väl om att om du använder dig av Office för PPC (Finns ingen Universal eller för Intel än) så emulerar du programmet under Rosetta (märker du aldrig något av) och att det segar ner programmen... kan det ha något med det att göra, eller har du, som "Tangen" skriver, extremt krävande sidor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-23 10:50

Tack för svaret

Det är en fil som är krävande, många bilder i den.

Det är Office 2004 med senaste uppdatering 11.3.2 (Microsoft autoupdate)

Men varför går med samma fil går snabbare på en långsammare dator (1,8 GHz) ?

Det måste vara annat fel, troligen mjukvaran som ställer till.
Jag kollade typsnitt nyss. Det är lika många typsnitt i båda MacBook (181 st) och ser ut vara standard.

Finns det att optimera ?

  • Oregistrerad
  • 2007-02-23 14:16

Skulle väl vara Skivverktyg -> Reparera skivbehörigheter som är det närmaste optimering som finns...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-23 14:20

Det har jag gjort med Skivverktyget.
Dessutom kört Cocktail

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-23 14:38

om det ä tunga grejer och den emuleras i rosetta, så är det klart att det går långsamt. Kolla in Keynote, kostar bara 1500 eller nåt, men är 10 gånger snabbare

/Tangen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-23 19:46
Ursprungligen av Tangen:

om det ä tunga grejer och den emuleras i rosetta, så är det klart att det går långsamt. Kolla in Keynote, kostar bara 1500 eller nåt, men är 10 gånger snabbare

/Tangen

Jo visst det är tunga grejer, men det är inte jag går ut efter.
Min frågan är (kolla första inlägget) VARFÖR är det skillnad på två MacBook ?
Mycket konstigt att snarlik MacBook där ena är PowerPoint snabbare än andre...
fast det är samma fil som används.

Men jag börjar förstå att det inte går att få någonting tips av er varför det är så.
Jag måste titta på hårdvaran och göra testkörningar. T.ex. boota med en extern hårddisk som innehåller Office och se om det är någon skillnad.
Men tack för att ni har försökt svara...

Det enda i PPT 2004 för Mac som är bättre än PPT 2003 för Win är en del teman, övergångar och allmänt snyggare utseende.

Allt annat är sämre - hastighet, visningsalternativ, möjlighet att komprimera/optimera filstorlek mm. Dessutom finns den famösa Spara-buggen som gör att hela dokumentet blir puts väck från datorn trots att man sparat konstant (lösning: Spara som under nytt namn hela tiden).

(Däremot tycker jag Word och Excel är minst lika bra - om inte bättre - på Mac).

Men som sagts ovan: Använd bara PPT om du är absolut tvungen att konstant dela filer fram och tillbaka med pc-nissar. Under alla andra omständigheter (nästan) är Keynote att föredra.

Prova att lägga in två helt nya användarkonton och jämför. Kanske att det t.o.m. går olika fort på olika konton på samma maskin? Det är ju trots allt MS vi pratar om...

Anledningen till att det är så långsamt, i största allmänhet, är, som andra redan sagt, att PowerPoint körs genom Rosetta, vad de däremot inte sagt är att 512 MB minne är alldeles för lite minne för att köra Rosetta. Genom att installera mer minne skulle du med all säkerhet märka en ganska stor prestandaskillnad.

Det kan också vara förklaringen till att den formellt sätt långsammare maskinen är snabbare - att den pga av för lite minne måste växla ut till hårddisken, och att den kanske är snabbare på den långsammare maskinen. Det skulle kunna vara förklaringen.

I vilket fall som helst - skaffa mer minne om det går.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-24 10:34

Jag vet allt om Rosetta och så vidare.

Jag har provat att skapa ny användare och det är inget skillnad.

Jag har provat sätta in mera minne så det det blir 1,25 GB minne.
Då blir det väldigt snabbare att bläddra, ca 12 sek ! än det som var 38 sek.

Men jag är ändå ute efter varför det är skillnad mellan 2 st MacBook.

(Den ena har 2 GHz o 512 MB minne, där tar PowerPoint till nästa sidan 38 sek ! ! Den andre har 1,8 GHz o 512 MB minne, där tar PowerPoint till nästa sidan 24 sek, snabbare alltså ! !) O:-)

Jag ska prova på en till MacBook......

12 s är fortfarande en evighet om det är skarpt läge under en presentation...

Men varför det är olika: har du kollat i Aktivitetskontroll om alla processer är identiska på de två maskinerna?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-24 11:40
Ursprungligen av johan_tanying:

Men varför det är olika: har du kollat i Aktivitetskontroll om alla processer är identiska på de två maskinerna?

Tack för tipset.
Jag ska kolla Aktivitetskontroll

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-27 08:32

Plötsligt har PowerPoint blivit snabb, lika snabb som en annan likvärdig MacBook.

Jag tror att det är Cocktail som gjorde susen.

Tack för alla hjälp

1
Bevaka tråden