Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera en Globe till Tiger?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-23 20:02

Jag har nyligen införskaffat en iMac Globe (1,25Mhz med 1 GB RAM) som har 10.3.9 installerat. Den fungerar bra och jag är rimligt nöjd med dess prestanda.
Dock saknar jag ett par "features" från Tiger, bla. dashboard.

Har någon erfarenhet av att köra Tiger på Globar och kan jämföra med "hur det var med 10.3.x"?

Är det bra/lönt/snabbt att uppgradera?

Tiger fungerar alldeles utmärkt på min iBook G4 1,2 GHz med 768 MB arbetsminne så jag ser ingen anledning att det inte skulle fungera minst lika bra på din iMac.

Tiger fungerar utmärkt på en Powerbook 867MHz med 640MB RAM, så det borde rimligtvis fungera perfekt på Globen, ja.

Jag körde Tiger med exakt en sådan dator och det gick mycket bra. Grafikkortet hade till och med stöd för CoreImage så man fick alla goa effekter. Jag uppgraderade från 10.3.9 till 10.4 och jag tyckte att allt gick snabbare.

Brummar fläkten mycket på din maskin? Min lät som ett tröskverk! Det var faktiskt anledningen till att jag gjorde mig av med maskin. Älskade den annars..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-23 22:13

Tack för alla betryggande svar!

Red: Jajo, den brummar en del. Funderar på om jag inte skulle byta ut fläkten mot en nyare tystare modell...
Den låter faktiskt ganska mycket brevid den nya Intel-iMacen, för att inte tala om den gudomligt tysta Cuben...

Tröskverk... njae men låter, det gör den.

Jorå.. jag funderade länge på att byta fläkt. Men man ska ju vara händig deluxe för att fixa det själv. Riktig best den där maskinen! Med tanke på hur lång tid det lär ta att få i sär och sedan ihop maskinen är nog notan från verkstaden astronomiskt.

Fast.. vore bra smutt med en Papst eller så.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-23 22:38

Hmm...ja. Tänkte mig något ditåt. Jag tillhör ju hobbymeckar-klubben och skruvade isär svärmorsans Globe för att maxa minnet i den. Med hjälp av bra anvisningar hittade på nätet, en portion tålamod och ny kylpasta så gick det fint

Min Globe (1Ghz) lät aldrig och spann som en katt med Tiger.
Frugan som iofs bara surfar kör med Tigern på en Pismo (Powerbook G3 500 Mhz) och det fungerar överraskande nog bra.

1
Bevaka tråden