Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Built-in iSight fungerar inte längre

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-10-27 11:07

Hej,

Har en MacBook Pro. Har tidigare kunnat använda min iSight utan problem, i alla program som stödjer kamera.

Har under en tid inte använt kameran men idag tänkte jag göra det... Men då fungerar den inte.

Hittar inte kameran under system profiler, Skype säger att det inte finns någon kamera, iChat hittar inte kameran, PhotoBooth vägrar starta för att den inte hittar kameran.

Någon som haft/har detta problemet och hur löser man det?

//Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-27 12:29

Jag har haft problem med min inbyggda iSight, men inte på samma sätt... jag fick igång Photo-booth, men fick bara en svart bild... efter några veckor fungerade den bara igen. Hoppas att du har samma tur.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 21:38

Pröva och göra en PRAM Reset

Håll in Command + Option + P + R efter start ljudet tills du hör start ljudet igen

//Adam

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-10-28 19:31
Ursprungligen av adamsen87:

Pröva och göra en PRAM Reset

Håll in Command + Option + P + R efter start ljudet tills du hör start ljudet igen

//Adam

Tack för tipset, men det funkade tyvärr inte...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-10-28 19:31
Ursprungligen av adamsen87:

Pröva och göra en PRAM Reset

Håll in Command + Option + P + R efter start ljudet tills du hör start ljudet igen

//Adam

Tack för tipset, men det funkade tyvärr inte...

  • Medlem
  • 2006-10-28 20:08

Starta om datorn och håll genast ned tangenterna i nedanstående beskrivning:

Håll ned Command + Option + O + F tills du hamnar du i open firmware läge, skärmen blir ljusgrå. (om man inte tagit bort det på de nya macarna dvs.) Här skriver du "reset-nvram" sedan return. Därefter skriver du "set-defaults" sedan return. Sist skriver du "reset-all" och return så startar datorn om, helt nollställd till fabriksinställningarna. Observera att "-" tecknet finns under frågetecknet i open firmware läge. Lycka till!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-10-30 22:44
Ursprungligen av Korsriddaren:

Starta om datorn och håll genast ned tangenterna i nedanstående beskrivning:

Håll ned Command + Option + O + F tills du hamnar du i open firmware läge, skärmen blir ljusgrå. (om man inte tagit bort det på de nya macarna dvs.) Här skriver du "reset-nvram" sedan return. Därefter skriver du "set-defaults" sedan return. Sist skriver du "reset-all" och return så startar datorn om, helt nollställd till fabriksinställningarna. Observera att "-" tecknet finns under frågetecknet i open firmware läge. Lycka till!

Tror Open firmware försvann i.o.m bytet till Intel. Hur som helst, kommer inte in till en konsol. tyvärr!

Jag hade inne macen på reparation för en månad sen, de bytte moderkort, undrar just om det kan ha något med saken att göra, kameran har inte fungerat sedan dess.

  • Medlem
  • 2006-10-30 23:32

Bara att reklamera reparationen!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 05:34

Låter som dom glömt att koppla in sladden till kameran!

Ser du kameran i 'Systeminformation'?

USB-höghastighetsbuss:

Plats för värdstyrenhet: Inbyggd USB
Drivrutin för värdstyrenhet: AppleUSBEHCI
PCI-enhets-ID: 0x27cc
PCI-revisions-ID: 0x0002
PCI-tillverkar-ID: 0x8086
Bussnummer: 0xfd

Inbyggd iSight:

Version: 1.84
Busström (mA): 500
Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek
Tillverkare: Micron
Produkt-ID: 0x8501
Tillverkar-ID: 0x05ac (Apple Computer, Inc.)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-10-31 14:22

Nix, kameran finns inte i Systeminformation. Kan mycket väl vara så att de glömt att stoppa in den där stackars sladden... Hur som helst, ska ringa o snacka med Lan-Master!

  • Oregistrerad
  • 2007-01-01 21:59

Hur gick det?

Fck du igång din kamera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-22 09:56

Kan tillägga att jag råkade ut för samma sak i november förra året men åtgärdade det då (Trifolium i Göteborg). Sen har den fungerat tills igår då samma symptom inträffade igen. Känns ju lite surt när garantin börjar närma sig. Skall byta ut mina 'gula fläckar' nu i vilket fall så får väl be de göra en ordentlig översyn där med.

Min kamera var "doa", så det vart till att skicka in på service första veckan. På måndag är det tre veckor sedan jag lämnade in den

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-23 11:42

Jag förklarade för butiken att det går utmärkt att de hör av sig till mig när de fått kameran (eller dagen innan) så kommer jag förbi med min macbook så kan de montera den på en dag eller två. Jag ser inte det charmiga i att jag är utan dator i tre veckor för att den ligger på en service-verkstad och samlar damm.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-19 21:13

Detta är förvisso en gammal tråd, men jag tänkte uppdatera den med en lösning som fungerade för mig idag när Skype och Photo Booth vägrade hitta kameran. Jag gjorde en SMC-reset och vips fungerade allt igen. Exakt hur går att finna i länken.

Har en MacBook Pro 15" late 2009.

1
Bevaka tråden