Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjuka ROM-plers?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det finns några alternativ till Korgs Wavestation och M1-plugins om man vill ha tag i en ostig 80/90-tals rompler i mjukvaruformat.

Medan det dräller av analogkloner i prisområdet från gratis till tusentals kronor så lyser romplerklonerna med sin frånvaro. Jag vet att det egentligen går att ersätta med en sampler och vågformsbibliotek men jag tycker inte riktigt det är samma sak.

EMU Emulator-X2, kan köras som stand-alone, då får man med alla gamla Proteus-ljud.

Har sett flera stycken. Inte mitt intreseområde dock, så jag har inte sparat några länkar. Testat KVR?

Det finns ganska många, men precis som Peter H är jag inte särskilt intresserad av dem så jag har svårt att veta vilka som är bra. Sampletank, Nexus, massa Kontakt-baserade pluggar, osv. Men det beror ju lite på vilken slags ljud du är ute efter. (Ska det låta 80-talsrompler skulle jag personligen leta efter äldre Soundfonts och dränka ljuden i reverb, men det är kanske inte riktigt vad du är ute efter.)

Sen finns ju massa färdiga ljudbanker att köpa om du redan har en mjukvarusampler.

Glömde säga att jag är på Mac så EMU går tyvärr inte. Annars kan jag tänka mig att de har en del sköna gammeldagsa vågformsbibliotek.

Nexus verkar ju finfin men låter liksom Sampletank alldeles för "bra". Jag är ute efter en synth med sunkiga 80/90-talsvågformer. Som M1, som D50. Men det är klart, det är väl mest de gamla hårdsynttillverkarna som har sådana vågformsbanker i sin ägo. När skall Roland göra en mjukis?

Äldre Soundfonts? Var kan man hitta sånt? Jag fick en del genom gratissynten Crystal. De var skönt ostiga, var kan man hitta mer?

Ursprungligen av torsig1967:

Nexus verkar ju finfin men låter liksom Sampletank alldeles för "bra". Jag är ute efter en synth med sunkiga 80/90-talsvågformer. Som M1, som D50. Men det är klart, det är väl mest de gamla hårdsynttillverkarna som har sådana vågformsbanker i sin ägo. När skall Roland göra en mjukis?

Kolla in Hollow Suns cd med M1-samplingar. Finns fler som säljer liknande samplingscd också.

Citat:

Äldre Soundfonts? Var kan man hitta sånt? Jag fick en del genom gratissynten Crystal. De var skönt ostiga, var kan man hitta mer?

Jag vet att jag hittat ganska mycket bara genom att googla. Här har du ett par M1-ljud, ett par D50 och det går säkert att hitta mycket mer om du letar. Fördelen med Soundfonts är att de flesta samplers kan läsa in dem rakt av, så man slipper hålla på och trassla med att bygga program till samplern. Tex så kan Apples DLSMusicDevice läsa Soundfonts, så de går att använda i alla program som kan använda AU.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-23 22:14

Den däringa MS-20-controller-grejen-som-jag-aldrig-kan-komma-ihåg-namnet-på har ju en klon av Wavestation, det kanske vore något?

Annars har du ju alltid Spectrasonics Atmosphere, kan både låta ful ost och fin ost.

EDIT: Legacy-nånting kanske den heter, grejen från Korg.

Njaha, det är nog bara Korg Legacy som gäller då, men jag fick ju bra tips på Soundfonts i alla fall.

THX

1
Bevaka tråden