Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur starta Mac Mini över nätverk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en Mac Mini som i princip bara skall vara extra CPU till min G5:a genom att vara en "Node" till Logic Pro. Jag styr den från min G5:a genom Chicken of the VNC så ingen mus eller tangentbord är kopplat till den och ingen skärm heller för den delen. Det funkar ju bra förutom att jag hemskt gärna vill att Mac Minin automatiskt skall starta när jag startar min G5:a. WIndows datorer har ju Wake on LAN och det känns som att det är det jag vill åt. Jag vill även att min Mini skall stängas av när jag stänger av min G5:a helt automatiskt. Hur gör man? Helst inte alltför vetenskapligt, gärna tips på enkelt program som löser detta;)

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-02-22 22:39

Det går inte att hantera om Minin är avstängd, men däremot går det att hantera om den är i vila.

Systeminställningar > Strömsparare > Alternativ

Markera "Vakna för åtkomst av nätverksadministratör"

Installera sedan ett program på G5 som kan nå Minin när den sover, till exempel WakeUp eller Wake550, gör inställningar för Minin och lägg in det bland startobjekten

http://www.coriolis.ch/en/wakeup/
http://www.tc.umn.edu/~olve0003/wake550.html

Systeminställningar > Konton > (ditt konto) > Startobjekt

Det är knepigare att få Minin att gå i vila automatiskt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-23 09:21

du kan köra ett shellscript på minin som kollar om din G5a är aktiv eller inte och när den inte är aktiv så går den i vila.

fungerar lättast med fasta IP-nummer

#!/bin/bash
if ping -c1 -t1 G5_IP; then
exit 0
else
osascript -e ' tell application "Finder" to sleep'
fi

Sen så sätter du att detta script skall köras en gång i minuten via cron och vips så kommer din mini att sättas i vila innom en minut efter det att din G5 har stängts ner.

Ett alternativ är att låta den gå i bakgrunden som en process genom en loop;

#!/bin/bash
while :; do
  if [ ! ping -c1 -t1 G5_IP ]; then
    osascript -e ' tell application "Finder" to sleep'
  fi
  sleep 30
done &
exit 0

Skulle vara rätt nice att på G5:an skapa ett script som väcker minin när Logic startas och sätter den i viloläge när Logic avslutas. Om Logic är igång och G5:an går i viloläge så skall den sätta minin i viloläge och väcka den när den väcks (alternativt sköta det från minin).

Häpp!
Jag nöjer mig nog med att få igång den över nätverket vilket jag lyckats med. Däremot så skickar ju varken WakeUp eller Wake550 automatiskt ut ett vakna meddelande så trots att jag har programmet bland startobjekten så måste jag manuellt klicka på "WakeUp" knappen för att väcka minin och det vill jag ju slippa hur?

1
Bevaka tråden