Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! "Kernel Panic" händer hela tiden

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett stort problem... när jag använder min Mac Mini 1.42Ghz så får jag Kernel Panic (meddelandet om att jag måste starta om datorn med power-knappen) och jag vet inte vad som orsakar detta. Det har oftast hänt när jag har surfat, inga konstigheter med andra ord.

Jag har uppdaterade OS X senast nu i helgen och efter det så händer detta (började igår).

Vad kan orsaka detta?

Tacksam för hjälp!

MVH

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-21 23:50

Testa att reparera behörigheterna i Skivverktyg (Disk Utilities)
Det låter som enda tänkbara scenario i och med att du haft en system update.

Annars skulle jag gissat på RAM-minnet...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-22 07:50

Kan det vara någon korrupt .plist-fil? Installera om flash, eller annan plugin? Ja orsakerna kan vara många. Skadat typsnitt kanske? Har du otur så kan det vara ett hårdvarufel. Men försök hitta ett samband. Kan du tvinga fram en Kernel Panic? Alltså - om jag gör så här så kraschar den alltid. Om jag går in på den sidan eller om jag har det programmet igång och samtidigt försöker osv...

Ju mer information vi får desto lättare blir det att hjälpa dig.

Men börja med att reparera behörigheter och nollställ PRAM också när du ändå håller på. Hör av dig om det fortsätter jäklas.

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-02-22 15:51

Byt till Windows XP.... man får aldrig bluescreen där förutom vid hårdvarufel.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-22 16:01
Ursprungligen av soft:

Byt till Windows XP.... man får aldrig bluescreen där förutom vid hårdvarufel.

Jag hoppas du GLÖMDE smileyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 17:55

Vissa uppdateringar av Mac OS X har Apple gjort känsligare för dåligt minne. Vilken version hade du innan och vad uppdaterade du till?

Sätter min hatt på att det är minnet som spökar.

Jag har nu reparerat behörigheterna (det fanns en del fel, flest i JavaPluginCocoa nånting) men det verkar som om jag har hittat var problemet uppstår. Jag använde OSX i några timmar nu och kollade film i VLC, kopierade filer osv, men så fort jag öppnade Safari så tog det inte många minuter föräns Kernel Panic uppstod igen.

Så någonting har hänt med Safari men vad?

MVH

1
Bevaka tråden