Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shell script utan logout

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-22 14:51

Jag försöker lära mig hur man kör ett enkelt shell skript. Inga problem att t ex skapa:

#!/bin/bash

echo "hello"

Sedan sparar jag den som test.sh, ändrar så den blir x:ad. När jag sedan klickar på den öppnas den i Terminalen och den kör skriptet. Problemet är att den sedan loggar ut.

logout
[Processen slutförd]

Hur kan jag fixa det så att det inte sker?

Vad jag egentligen försöker göra är att ha ett färdigt skript för att köra:

cd /server
mongrel_rails start

Jag vill dock ha processen kvar i terminalen så jag enkelt kan styra den och sedan köra ctrl-c.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-02-22 15:32

Ett shellscript är inte gjort för att köras genom att man dubbelklickar på det i Finder, även om det går. Du kan uppnå det du önskar genom att spara en .term-fil istället.

Öppna ett terminalfönster, välj 'Save As...', och i dialogrutan väljer du 'Execute this command', anger hela sökvägen till ditt shellscript, och väljer även 'Execute command in a shell'. Se till att inte välja 'Open this file when Terminal starts up'. I sådana fall kommer ditt shellscript att exekveras för alla terminalsessioner.

Den resulterande .term-filen kan du dubbelklicka på från Finder. Då öppnas Terminal, ditt shellscript exekveras, och du har kvar kommandolinjen.

Annars är det inte så svårt att öppna ett terminalfönster, skriva namnet på ditt shellscript och trycka Enter heller...

  • Medlem
  • 2007-02-23 12:28

Kanon. Tack spot

Tack spot!
Löste även ett problem jag brottats med.

1
Bevaka tråden