Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt windows-nätverk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-02-11 22:16

Ända sedan min far skaffade Vista på sin burk har jag fått det svårt att komma åt windowsnätverket, i mitt fall "HEMMA". Nätverket består av min imac c2d, som är ansluten med 1gbit ethernet, och ett par windows burkar, och en billig 3com router.

Mitt problem är att HEMMA nätverket inte dyker upp när jag kollar i Nätverk "mappen". Tidigare när det var XP på hans burk dök HEMMA nätverket upp på bara någon sekund. Numera så dyker det bara upp om man har tur eller om man väntar i 20 minuter.

Som jag förstått det är windowsnätverk, såsom HEMMA, WORKGROUP osv, bara fantasinätverk som styrs upp av mjukvara på windowsdatorer. Det innebär i så fall att Vista har någon bugg eller nån form av kompabilitetsproblem, eftersom det funkarde utmärkt när alla PC datorer i nätverket hade XP.

Någon som känner igen sig och har kommit fram till någon lösning?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-02-15 18:27

Jag har kommit på en tillfällig lösning. Om man redan har ett alias av en mapp på en annan dator så räcker det med att man dubbelklickar på mappen så loggar man in på den andra datorn. Om man ofta använder samma mapp så duger den här lösningen ganska bra.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-02-21 21:46

Nu har jag sett till så att alla Windows burkar är i Workgroup nätverket så nu funkar allt utmärkt. Skrivaren som är utdelad på en av windowsburkarna funkar för mig nu också.

Så lösningen till alla problem i hela världen: WORKGROUP

1
Bevaka tråden